شق القمر

پرسش: از شق القمر، به عنوان یکی از معجزات رسول مکرم اسلام (ص) نام برده می شود. چرا در هیچ یک از کتب تاریخی در دنیا به این مساله اشاره نشده است. ماه که تنها متعلق به عربستان ۱۴۰۰ پیش نبوده است که هیچ کس در دنیا این اتفاق را ندیده و فقط مردم عربستان نظاره گر آن بوده باشند. به نظر می رسد این نکته باعث می شود نظر کسانیکه که گفته اند این معجزه در قیامت رخ خواهد داد تقویت می شود و جوابی قانع کننده برای مخالفین اسلام خواهد بود. هر چند که تصاویر دریافتی از تلسکوپ های ناسا، خبر از وجود یک خط بر روی ماه می دهند که البته نمی توان این خط را ناشی از شق القمر دانست و ناسا هم تا کنون علت آن را اعلام نکرده است. با تمام این اوصاف و مقدمه چینی ارائه شده، نظر حضرتعالی با توجه به بررسی های تاریخی تان و همچنین تفسیر سوره قمر چیست؟

 

پاسخ:
دو آیه‌ی نخست سوره‌ی قمر چنین است:
اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانشَقَّ الْقَمَرُ وَإِن يَرَوْا آيَةً يُعْرِضُوا وَيَقُولُوا سِحْرٌ مُّسْتَمِرٌّ
قیامت نزدیک شد و ماه از هم شکافت! و هرگاه نشانه و معجزه‌ای را ببینند روی گردانده، می‌گویند: «این سحری مستمر است»
صدر آیه‌ی اول درباره‌ی قیامت است. آیه‌ی دوم بدون تردید درباره‌ی معجزه‌ی پیامبر است، معنی ندارد که در قیامت کسی از آیات الهی اعراض کند و آنها را سحر بخواند.
روایات مستیفیضه ای بر شق القمر دلالت می کند.
معجزه بودن شق القمر معنایش لزوما دو قسمت شدن ماه نیست، تحقق انشقاق در مخیله‌ی معاصران پیامبر (ص) در حجاز به فرمان خداوند برای وقوع این معجزه کافی است، یعنی مشرکان و به طور کلی ساکنان حجاز دیدند که ماه منشق شد. اگر انشقاق در دیده یا ذهنیت ساکنان حجاز اتفاق افتاده باشد بدیهی است که مردم دیگر بلاد که چنین اعجازی در مخیله و دیده‌ی آنها رخ نداده شاهدان این معجزه نبوده اند، و این امر در تاریخ آنها ثبت نشده باشد.
ضمنا این اگر کسی با نقلهای موجود به وقوع این معجزه اطمینان پیدا نکند در ایمانش خللی نیست.
موفق باشید.

۲۸ آذر ۱۳۹۲