انتشار دو کتاب‌ در نقد «ابتذال مرجعیت شیعه»

انتشار دو کتاب‌ در نقد «ابتذال مرجعیت شیعه»

در نقد و بررسی کتاب ابتذال مرجعیت شیعه: استیضاح مرجعیت مقام رهبری، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدعلی خامنه‌ای (اردیبهشت ۱۳۹۲، ویرایش چهارم: اردیبهشت ۱۳۹۴، ۳۱۴ صفحه؛ مجموعه‌ی افضل‌الجهاد: دفتر دوم) تا کنون هفده یادداشت، مقاله یا سلسله مقاله کاغذی یا دیجیتال منتشر شده است. به علاوه دو کتاب نیز به نقد کتاب یادشده پرداخته است.

عنوان کتاب: ارتقای مرجعیت شیعه: بررسی انتقادی “ابتذال مرجعیت شیعه” اثر دکتر محسن کدیور

نویسنده: حسن علی‌پور وحید (متولد ۱۳۵۰)

ناشر: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دفتر نشر معارف‏، قم

تاریخ انتشار: بهمن ۱۳۹۴، چاپ دوم: اسفند ۱۳۹۵

تعداد صفحات: ۲۰۸صفحه

 حسن علی‌پور وحید دوازدهمین منتقد این کتاب است. پانزده نقد قبلی بر ویرایشهای اول تا سوم این کتاب بوده‌اند. کتاب ارتقای مرجعیت شیعه نخستین کتاب در نقد ابتذال مرجعیت شیعه و نخستین نقد بر ویرایش چهارم آن است. انتشار این نقد به‌معنای ناکافی بودن نقدهای قبلی است.

کتاب ابتذال مرجعیت شیعه امکان انتشار کاغذی نداشته است. نقد آن البته در قالب کتاب کاغذی منتشر شده است. ناشر دفتر نمایندگی رهبری در دانشگاه‌هاست. معنای انتشار نقد توسط چنین ناشری مسئله دارشدن دانشجویان از کتاب ابتذال مرجعیت شیعه است. صرف بودجه و تدوین کتاب لازم است تا اثبات شود رهبر مرجع و مجتهد است. اما چه کسی قرار است چنین امر مهمی را به‌عهده گیرد؟ یکی از حقوق‌بگیران و کارمندان رهبری با صرف بیت‌المال استدلال می‌کند که شخص رهبر مرجع و مجتهد است.

این ششمین کتاب مستقلی است که در نقد آراء کدیور منتشر می‌شود. از همین نویسنده و ناشر کتاب دیگری هم چند روز قبل در نقد آراء کلامی و فقهی کدیور منتشر شده، و کتاب سومی هم در راه است. این همه شتاب را باید به فال نیک گرفت. اقبال به آراء کدیور بالا گرفته، برای رفع شبهات! القاشده توسط وی سه کتاب نقد پی در پی لازم شده است. به نظر می‌رسد دفتر رهبری باید تدارک نقد دیگری ببیند، کتابهای جدید کدیور در راه است.

۸ بهمن ۱۳۹۴

*****

دومین کتاب در این موضوع کتابی با مشخصات زیر است:

عنوان کتاب: ابتذال شبهه افکنیپاسخی به کتاب «ابتذال مرجعیت شیعه» محسن کدیور

به قلم: جمعی از نویسندگان [؟]

ناشر: اندیشکده برهان، تهران: انتشارات دیدمان

تاریخ انتشار: ۱۳۹۷، [تاریخ توزیع ۱۳۹۸]

تعداد صفحات: ۷۱ صفحه

مطالب آن گزیده یا تنقیح سلسله مقالات ذیل است: مجید بابائی، نقد کتاب «ابتذال مرجعیت شیعه» محسن کدیور، پایگاه تحلیلی تبیینی برهان، ۳ تیر تا ۳ آذر ۱۳۹۳، ۱۱ قسمت. در  مقدمه مدیر اندیشکده برهان محمد جواد اخوان از تلاشهای حجت الاسلام مجید بابائی در تهیه این اثر تشکر کرده است. بابایی عضو هیات علمی پژوشگاه اندیشه سیاسی اسلام است. اندیشکده برهان تبیین گفتمان انقلاباسلامی بر پایه تبیین بیانات، دغدغهها و مطالبات سیاسی فرهنگی مؤسس نظام و مقام رهبری و تولید پژوهشهای معرفتی و راهبردی معطوف به این مهم از طریق شبهه زدائی را رسالت خود اعلام کرده است. این اندیشکده از مؤسسات اقماری دفتر رهبری است. این چهارمین نقد اندیشکده برهان در مورد کتاب «ابتذال مرجعیت شیعه» است. نقد آراء کدیور یکی از مأموریت های اصلی این اندیشکده راهبردی دفتر رهبری است.

آنچه شبهه افکنی خوانده شده کاستی های ملموس نظام و رهبری است. ابتذال ادعای مرجعیت با کوپن رهبری و سهمیه قدرت سیاسی با این تلاشهای حقوق بگیران دفتر رهبری قابل رفع و رجوع نیست.

این‌که کتاب ابتذال مرجعیت شیعه امکان انتشار آزاد کاغذی یا دیجیتال در داخل کشور ندارد، اما تا کنون دو کتاب کاغذی از سوی دو مؤسسه تابلودار دفتر رهبری در نقد آن منتشر شده بی‌نیاز از شرح است، آن هم در آزادترین کشور دنیا که نویسنده ممنوع القلم هم ندارند!

۱۳ تیر ۱۳۹۸