عید فطر ۱۴۳۷

 

چهارشنبه اول شوال ۱۴۳۷ مصادف با ۱۶ تیر ۱۳۹۵ و ۶ جولای ۲۰۱۶ عید فطر است. این عید سعید بر همه مومنان مبارک باد.

4788777_987

هر طریقی که باعث اطمینان به حلول ماه قمری شود قابل قبول است، چه رؤیت هلال، چه محاسبات ریاضی نجومی: ۱) امکان رؤیت هلال ماه بر اساس محاسبات معتبر علمی در یکی از مناطق کره‌ی زمین با چشم غیرمسلح، و ۲) بنا براحتیاط رؤیت هلال ماه با چشم غیرمسلح در محل سکونت یا در مناطقی از کره‌‌ی زمین که حداقل حدود یک ساعت شب مشترک با محل سکونت دارند برای احراز ماه جدید کافی است؛ هرچند رؤیت هلال ماه با چشم غیرمسلح در هر نقطه‌ی کره زمین برای همه‌ی مناطق خالی از قوت نیست.

با توجه به اینکه ماه رمضان ۱۴۳۷ سی روز بود (سه شنبه ۳۰ رمضان، ۱۵ تیر، ۵ جولای) یکی ازنشانه‌های مطمئن عید فطر احراز شده است. علاوه بر آن امکان رؤیت هلال ماه شوال در نقاط مختلف جهان در نقشه زیر قابل مشاهده است:

1437shw_7-5-2016

هلال ماه در سراسر قاره آمریکا، اکثر قریب به اتفاق قاره افریقا، شرق استرالیا، و جنوب عربستان با چشم غیرمسلح در غروب سه شنبه قابل رؤیت است. علاوه بر آن در صورتی که هوا مساعد باشد با چشم غیرمسلح در ایران (منهای مناطق شمالی)، خاورمیانه، جنوب اروپا و شمال افریقا نیز قابل رؤیت است. فهرست مناطق متعددی که در غروب سه شنبه ماه رؤیت شده است را اینجا می‌توانید ببینید.

بنابراین روز چهارشنبه در سراسر جهان عید فطر است.

احکام زکات فطره، نماز عید فطر ، قضا و کفاره روزه