از اردكان تا نائين راهي نيست

 

سخنان  دوم  خرداد هفتاد و هفت  سيدمحمد خاتمي  در دانشگاه  تهران  تفسير متين  اهداف  انقلاب اسلامي  بود. بي كم  و كاست . مشكلات  روزمره  اداره  جامعه ، مسائل  خاص  هشت سال  جنگ  و فشارهاي  مختلف  خارجي  باعث  شده  بود كه  برخي  از اهداف  متعالي  انقلاب  اسلامي  كمتر فرصت ظهور و بروز بيابد. سخنان  رئيس جمهوري  در دانشگاه  حال  و هواي  معطر روزهاي  به  يادماندني انقلاب  را داشت . شنوندگان  او نيز همان  شور و شعف  روزهاي  پرخاطره  پيروزي  انقلاب  را داشتند.

اين  دومين  شخصيت  بلندپايه  جمهوري  اسلامي  بود كه  با كرامت  و اقتدار از آزادي  مخالف  در چهارچوب  قانون  دفاع مي كرد، اما قطعا نخستين  رئيس جمهوري  در تاريخ  ايران  است  كه  آزادي مخالف  را به  رسميت  مي شناخت . در طنين  سخنان  دلنشين  خاتمي  انديشه  فقيه  بصير ميرزاي  ناييني موج  مي زد: «اصل  مبارك  حريت ، لزوم  قانون  و نظارت …»، از اردكان  تا نايين  راهي  نيست . تكيه به جاي  خاتمي  بر سازگاري  دين  و آزادي  و مردودبودن  راي  آنان  كه  ديانت  را به  صف آرايي  در مقابل آزادي  و حقوق  خداداد مردم  فرا مي خوانند، همان  انديشه  مطهر مطهري  بود در جاذبه  و دافعه علي (ع) و علل  گرايش  به  ماديگري . تبيين  خاتمي  از نظام  جمهوري  اسلامي  همان  تفسير امام خميني (ره ) در پاريس  و تهران  در صدر انقلاب  از جمهوري  اسلامي  بود. نه  يك  كلمه  كم  و نه  يك كلمه  بيش . وقتي  دستهاي  هزاران  جوان  و زن  و مرد به  دعاي  خاتمي  بالا رفته  بود و صداي  ملكوتي «آمين » فضا را عطرآگين  كرده  بود، همه  جهانيان  دريافتند كه  اين  استمرار همان  «انقلاب  به نام  خدا» است ، انقلاب  ديني  از فراز گلدسته ها.

مردم  در نخستين  سالگرد راي  عظيمشان  بار ديگر از منتخب  خود حمايت  كردند. مردم  رشيد و جوانان  پرشور ايراني  اقتدار، عزت  و مردمي بودن  نظام  جمهوري  اسلامي  را اثبات  كردند. راي  دوم خرداد و بزرگداشت  نخستين  سالگرد آن ، بيمه كردن  مشروعيت  نظام  جمهوري  اسلامي  بود و تاكيد بر اصلاحات  ساختاري  مسالمت آميز و قانوني .

در فاصله  كمتر از يك  هفته  دو نفر از فقهاي  محترم  شوراي  نگهبان  يكي  به  صراحت  در مسند وعظ در مسجد ارك  و ديگري  به  اشارت  در منصب  امامت  جمعه  در دانشگاه  تفسيري  ديگر از دين ، آزادي  و انقلاب  عرضه  داشتند و سخنان  روشنگر رئيس جمهوري  و حمايت  پرشور مردم  از او را برنتابيدند و حماسه  عظيم  دوم  خرداد را «آبله مرغان  موقت  انقلاب » تعبير كردند و از خاتمي خواستند سخنانش  را پس  بگيرد و عذرخواهي  كند. اين كه  تفسير قانون  اساسي  و نظارت  بر انتخابات  را چنين  بينشي  به عهده  دارد، جدا جاي  تامل  است . نگراني  معمار بزرگ  جمهوري  اسلامي امام خميني  را از چنين  برداشتهايي  هنوز از ياد نبرده ايم : «تذكر پدرانه  به  اعضاي  شوراي  نگهبان مي دهم  كه  خودشان  قبل  از اين  گيرها مصلحت  نظام  را درنظر بگيرند… شما در عين  اين كه  بايد تمام توان  خودتان  را بگذاريد كه  خلاف  شرعي  صورت  نگيرد و خدا آن  روز را نياورد، بايد تمام  سعي خودتان  را بنماييد كه  خداي  ناكرده  اسلام  در پيچ  و خمهاي  اقتصادي ، نظامي ، اجتماعي  و سياسي متهم  به  عدم  قدرت  اداره  جهان  نگردد.»

آنان  كه  به  بهانه  شور و شعف  جوانان  در مراسم  دوم  خرداد دانشگاه ، آنان  را متهم  به  شكستن حريم  محرم  مي كنند و منافق  خطابشان  مي كنند، فراموش  كرده اند همين  جوانان  پرشور، امسال باشكوهترين  عزاي  حسيني  را در تهران  برگزار كردند. در مخيله  كدام  شيعه  پاك نهاد بلكه  مسلمان ايراني  خطور مي كند كه  در عاصمه  جمهوري  اسلامي  در تقابل  با سالار شهيدان  و در راستاي  شام اموي  شادماني  شود حاشا و كلا. شادماني ، كف زدن  و سوت زدن  تا تحت  عنوان  محرم  يا مكروه ثانوي  قرار نگيرد نه  حرام  است  نه  مكروه . شكست خوردگان  سياسي  و آنان  كه  به واسطه  برداشتهاي سخيف  و عملكرد ضعيفشان  مورد ادبار مردم  رشيد ايران  واقع  شده اند پشت  مقدسات  ديني  سنگر گرفته اند. به  هوش  باشيم .

 


روزنامه  ايران ، سخن  سبز، ويژه نامه  ايران  انديشه ، ۲۶ خرداد ۱۳۷۷