در سوگ پیش کسوت آزادی خواهی

مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّـهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا
دکتر سید احمد صدر حاج سیدجوادی حقوق دان متهعد پس از عمری خدمت به خلق و خالق دعوت حق را لبیک گفت. برای این مؤمنِ متقیِ مهذب رحمت و رضوان و برای بازماندگان معزز ایشان صبر و اجر مسئلت دارم.
صدر حاج سید جوادی از پیش کسوتان آزادی خواهی و مبارزه‌ با استبداد سکولار و استبداد دینی بود. او در دوران مبارزه با طاغوتِ قبل از انقلاب وکالت بسیاری از مبارزان را برعهده داشت، طرفه آنکه در سن ۸۶ سالگی توسط برخی از همان موکلانِ به قدرتِ عالیه رسیده به جرم انتقاد و نهی از منکر بر خلاف قانون زندانی شد و تحت فشار قرار گرفت. صدرحاج سیدجوادی بازمانده‌ی نسل پاکانی از قبیل مهدی بازرگان، یدالله سحابی و سید محمود طالقانی بود، آنها که نهضتشان برای خدا، دینداریشان مخلصانه و سیاست ورزیشان اخلاقی بود. نامه های مشفقانه‌ی صدر حاج سید جوادی به مسئولان جمهوری اسلامی بویژه مقام رهبری در دوران جنبش سبز از اسناد ماندگارِ مبارزه‌ی ملت ایران بر علیه قانون شکنی و خودکامگی است. شرکت در مراسم تشییع و ترحیم آن مرحوم ادای دین به مجاهدتهای وطن خواهانه‌ی او و بزرگداشت آزادی خواهی و حق طلبی است.
محسن کدیور
۱۱ فروردین ۱۳۹۲