نپوشیدن لباس روحانیت در زمان مصاحبه

پرسش اول: آیا حضور شما در شبکه بی بی سی آن هم بدون عبا و عمامه وهن روحانیت نیست؟

پاسخ: لباس روحانیت فاقد هرگونه مستند معتبر شرعی است. «لباس التقوی ذلک خیر». نقض میثاق الهی با علما و عمل بر خلاف تعالیم دین و دین به دنیا فروختن وهن روحانیت است نه نپوشیدن لباس اختصاصی که سند قرص و محکم دینی ندارد. من در مجالس مذهبی در مساجد هنوزاز لباس متعارف روحانیت استفاده می کنم. اگر منظور نفس مصاحبه با امثال شبکه بی بی سی است، استفاده از تریبونهای متعارف برای رساندن پیام حق به گوش مردم فاقد اشکال است. آری اگر رسانه مستقلی داشتیم استفاده از آنها بهتر بود. من دعوت رسانه ها را یک به ده قبول کرده ام.
پرسش دوم: درتزاحم حقیقت و مصلحت کدامیک را مقدم می دارید؟ چرا؟

سه. در تراحم حقیقت و مصلحت بویژه در مورد رهبران و عالمان دین حقیقت را باید مقدم داشت به دلیل لزوم رعایت اخلاق و تقدم آن بر دیگر موازین. ضمنا متعلق مصلحت باید مشخص شود. تا مصادیق این پرسش مشخص نشود پاسخ کلی خواهد بود.

***

پرسش سوم: در مورد استفاده از شبکه بی بی سی می توان به آیه مبارکه: و لن یجعل الله للکافرین علی المسلمین سبیلا” استناد کرد. به این تقریر که نفس حضور شما به عنوان یک اسلام شناس در شبکه کذایی نوعی برتری بخشیدن و تفوق دادن به انهاست. مگر اینکه کسی به قصد نقد خود انها پا به آنجا گذارد اما متاسفانه شما به جهت تضعیف ارکان نظام خودی ، به آن محیط رسانه ای بیگانه وارد می شوید.
در مورد عدم استفاده از لباس روحانیت فرموده بودید که این لباس مبنای محکمی ندارد. سوال اینجاست که آیا در برخی موارد حکم عرف موید من الشرع نیست؟ به نظر شما اگر مثلا یکی از مراجع تقلید با کت و شلور در انظار عمومی ظاهر شود حکم عرف چیست؟ نکوهش یا تحسین؟ از عالمی چون شما بعیدست که بخواهید حکم همه چیز در کتاب و سنت پیدا شود.

پاسخ: اولا چنین آیه ای در قرآن وجود ندارد! آیه۱۴۱ نساء این است: وَلَن يَجْعَلَ اللَّـهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا. (مومنین نه مسلمین) البته متاسفانه حوزه‌ی دور از قرآن مکررا چنین اشتباهاتی را مرتکب شده است.
ثانیا در صورت وجود رسانه های فارسی مستقل یقینا رحجان با چنین رسانه هایی بود، اما در مقایسه با رسانه های جمهوری اسلامی که شما آنها را «خودی» پنداشته اید رسانه هایی که مخالف خود را مباهته کرده اند یعنی بهتان زدن به او به قصد تخریب و ترور او، یقینا بی بی سی انگیسی نامسلمان با اخلاق تر از رسانه ملی مفتری دروغگو ست. رسانه ملی تا کنون چندین نوبت به شخص من و دیگر منتقدان مسالمت جوی مستقل بهتان و افترا زده است. راستی چرا امثال شما که مفتریان و کذابان را خودی می دانید اعتراض نکرده اید؟
ثالثا ابراز سخن حق در رسانه های پرشنونده و معتبر بین المللی فاقد هرگونه اشکال شرعی است. از آیه‌ی شریفه نفی سبیل هیچ دلالتی در این زمینه بدست نمی آید. ضمنا من رژیم جمهوری اسلامی را خودی نمی دانم. «ولایت جائر» ضد اسلام است.
اما در مورد لباس روحانیت بار دیگر تاکید می کنم این لباس فاقد هرگونه مبنای معتبر شرعی است. رسول خدا (ص) به گونه ای لباس می پوشید که هیچ تمایزی با دیگر مردم نداشت و آنها که او را نمی شناختند با اسم می پرسیدند: محمد کدام یک از شماست؟ عمامه و عبا از مستحبات لباس مرد نمازگزار است نه مطلقا. همین پیراهن بی یقه مرا اینجا لباس روحانی حساب می کنند، کشیشها هم خارج از کلیسا در همین حدود هستند. من در مسجد در زمان نماز و خطابه لباس روحانیت (به فرموده‌ی شما عرفی) را به تن می کنم، اما خارج از مسجد همان لباس مخفف بی یقه را می پوشم. ای کاش شما از مراجع انتظار عمل به «فریضه» امر به معروف و نهی از منکر را داشتید نه اینکه یک امر عرفی بی پایه برایتان این قدر اهمیت داشته باشد.
موفق باشید.