اسلام و ورزش قهرمانی زنان

زنان و دختران ایرانی زیادی به ورزش قهرمانی و حرفه‌ای علاقه دارند، اما برای اینکه بتوانند استعداد خود را بروز دهند، تنها با موانعی مانند تمرینات طالقت فرسا یا حریفان قدرتمند جهانی روبرو نیستند. برای یک قهرمان ورزش زن در ایران به رسمیت شناخته شدن حق رقابت و نحوه شرکت در آن نیز چالشی سخت و دشوار محسوب می شود.
در برخی از موارد نیز که زنان ایرانی توانسته‌اند این محدودیت‌ها را در داخل کشور پشت سر گذارند، در عرصه بین‌المللی با مشکل روبرو شده‌اند. در مسابقات فوتبال زنان مقدماتی المپیک سال ۲۰۱۲ لندن، تیم ملی فوتبال زنان ایران به رغم دست یافتن به چند پیروزی به دلیل استفاده از پوشش اسلامی با محرومیت از سوی فدراسیون بین‌المللی فوتبال روبرو شد.
اخیرا نیز یک زن شناگر ایرانی به نام الهام السادات اصغری که برای شکستن رکورد شنای کرال سینه در آب‌های آزاد ایران حدود ۲۰ کیلومتر را شنا کرده بود، به دلیل اشکال شرعی در پوشش‌اش، از ثبت رکورد خود محروم شده است.
مسئولین ایرانی احترام به قوائد شریعت اسلام را دلیل بسیاری از محدویت‌هایی می دانند که برای زنان در عرصه ورزش حرفه‌ای و حتی ورود به ورزشگاه‌ها وضع شده است.
در همین رابطه با محسن کدیور، پژوهشگر و نوادیش دینی در آمریکا گفت‌وگو کردیم و نظر ایشان را درباره دیدگاه شریعت اسلام به ورزش زنان جویا شدیم.

فایل صوتی

[podcas]https://kadivar.com/wp-content/uploads/2013/07/20130628_IslamWomensSports_DrMohsenKadivar_IsmaeilJalilvand.mp3[/podcast]