حضور زنان در میادین ورزشی و ثبت رکورد

پرسش: من طلبه ی قم هستم و علاقه مند به مباحث نواندیشی دینی، درباره ی مصاحبه ی اخیرتان در مورد ورزش زنان سوالی داشتم: چه فرقی وجود دارد بین اختلاط زن و مرد در استادیوم با اختلاطشان به صورت دو ورزشکار رقیب مثلا پینگ پنگ که بدنشان هم اتصالی ندارد (مثال خودتان)؟ ضمنا مستند شرعی تان در این مورد چیست؟

 

 

پاسخ:

متن کتبی پرسش و پاسخ مورد نظر به این قرار است: احکام شرعی ورزش بانوان. حضور بانوان در استادیومهای ورزشی به عنوان تماشاچی همانند حضورشان درسینما، تئاتر، دانشگاه، بیمارستان، اداره، پارک، خیابان، بازار، اتوبوس و تاکسی فی حد نفسه فاقد هرگونه اشکال شرعی است. اگر تصادمهای احتمالی بدنی مانع شرعی بود حق تعالی در زمان حج و طوافهای واجب می باید چاره ای دیگر می اندیشید که چنین نکرده است. کاسه‌ی داغ تر از آش نباشیم. در نظر گرفتن بخشی از استادیوم و درهای ویژه برای بانوان، خانواده ها و آقایان برای احتیاط میسر است.
اختلاط حرام تماس بدنی با نامحرم و لوازم آن است.
اگرچه در مثال مناقشه نیست، اما مرادم پینگ پنگ یا تنیس دونفره بود، یعنی یک زن و مرد در یک طرف و یک زن و مرد در طرف دیگر. مطلعید که به دلیل توان متفاوت بدنی زن و مرد ورزشها کاملا مجزاست، یعنی در هیچ میدانی زن با مرد مسابقه نمی دهد، زنان با زنان و مردان با مردان رقابت می کنند.
مستند شرعی من اصل حلیت و برائت است، موردی که حرمت قطعی دارد اختلاط منجر به تماس بدنی و لوازم آن است. بیش از آن متاثر از شرائط عرفی زمان و زمین دیگری است که دلیلی بر حکم دائمی شرعی بودن آن نداریم. روایت دال بر اینکه زنان نباید جز محارم خود را ببینند و نباید دیده شوند به لحاظ سندی بی اعتبار است. همانند اینکه بهترین جا برای زنان کنج خانه است، یا زن عورت است. درباره تک تک اینگونه روایات در مقالات تاملی در پوشش بانوان تحقیق کرده ام، مراجعه فرمائید.
موفق باشید.

***

 

پرسش: در مصاحبه ای که در مورد «اسلام و ورزش قهرمانی زنان» انجام داده اید در جواب سوال مصاحبه کننده که پرسیده بود: «با استناد به کدام بخش از قوانین شریعت اسلام ممکن است حق این ورزشکار زن در مورد ثبت رکوردش نادیده گرفته شده باشد؟» فرموده اید که «در مورد ثبت رکورد خانم های ورزشکار هیچ محدودیت شرعی وجود ندارد اگر نکاتی که عرض کردم (در خصوص پوشش و اختلاط) رعایت شده باشد…». یعنی اگر اختلاط حرام صورت گرفته باشد و پوشش شرعی رعایت نشده باشد در خصوص ثبت رکورد محدودیت شرعی وجود دارد؟ ثبت رکورد چه ارتباطی با رعایت این موارد دارد؟

 

 

پاسخ: پاسخ مکتوب من به پرسش فوق این است: ثبت رکورد ورزشی فی حد نفسه هیچ اشکالی ندارد. احتمالا عدم رعایت موازین شرعی از قبیل حجاب بهانه شده باشد. به عبارت دیگر از من پرسیده چه امری مانع ثبت شده، سوال از نظر من نبوده است.

موفق باشید.