جواز عضویت غیرمسلمان در شورای شهر

پرسش: احتمالا مستحضر هستید که پس از راهیابی یک شهروند زرتشتی به شورای شهر یزد، اعتراضاتی از سوی بعضی از مسلمانان با تکیه بر قاعده نفی سبیل انجام شد، سوال این است، با وجود چنین انحصاراتی در اسلام می توان امید داشت روزی در کشور ما افراد فارغ از دینشان به عنوان شهروند از حق انتخاب شدن برابر برخوردار باشند، آیا بر فرض تشکیل حکومتی سکولار هم مومنین ایرانی ولایت مثلا حکومتی که وزیرش زرتشتی یا آته ایست باشد را خواهند پذیرفت؟ یا علما آنان را تشویق به نپذیرفتن چنین حکومتی خواهند کرد.
پاسخ:
یک. نظر بعضی از مسلمانان لزوما نظر اسلام نیست. اینکه این بعض به قاعده نفی سبیل تمسک کرده باشند لزوما دلالت نمی کند که استناد به این قاعده در مورد عضویت اهل کتاب در شورای شهر صحت داشته باشد.
دو. قاعده‌ی نفی سبیل سندا و دلالتا معتبر است.  اما عضویت یک شهروند اهل کتاب در شورای شهر در کنار اکثریت مسلمان یقینا سبیل و سیطره‌ی غیرمسلمان بر مسلمان نیست. استناد به این قاعده در ممانعت از ورود این هموطن زرتشتی به شورای کاملا نادرست است. هر شهروند ایرانی مالیات می دهد و حق انتخاب کردن و انتخاب شدن در شورای شهر و مجلس شورا و دیگر شوراهای کشور را دارد. چگونه عضویت نمایندگان اهل کتاب در مجلس شورای اسلامی باعث سیطره بر مسلمانان نشده اما عضویت در شورای شهر باعث شده است!؟ این یک بام و دو هوا چیزی جز سوء فهم در استناد به قاعده‌ی نفی سبیل نیست.
سه. تصدی مقامات خدمات عمومی تا بالاترین سطح حق هر شهروندی به دور از باورهای دینی است. در تصدی پستهای عمومی مهمترین شرط کاردانی و امانتداری و تخصص و تجریه است نه عقاید دینی و مذهبی. اگر در جامعه ای با اکثریت مسلمان فرد غیرمسلمانی توانست رأی بیاورد، من مشکلی ندارم و به رأی اکثریت احترام می گذارم.
موفق باشید.