قرآن، خشونت و تحریف

پرسش ۱: همیشه وهمه ی دست اندرکاران دین می فرمایند که اسلام دین رحمت و دوستی است. دین صلح و آرامش است ولی این طور که من در برخی ایات می بینم چنین نیست. آیات قران میگویند با کفار و مشرکان چنین و چنان کنید و هیچ رحمی قابل مشاهد نیست. یا اینکه تنبیهات وحشتناکی دارد. و یا اکثر مردم در جهنم خالد عذاب می شوند و …. من خودم معتقدم که تمام ادیان الهی برای آرامش انسان هستند. یعنی میخواهند انسان را به کمال برسانند. همانطور که در انجیل هست. وقتی انجیل می خوانم به من به عنوان انسان آرامش می دهد ولی قران همیشه مرا می ترساند.

 

پاسخ:

برداشت شما صحیح نیست. نه قرآن چنین است نه انجیل چنان! در هر دو عباراتی هست که اگر بدون در نظر گرفتن زمینه معنی شود توهم خشونت حاصل می شود. چنین برداشتی بر خاسته از جو مسموم بیرونی و عدم توجه به موازین دانش تفسیر و فهم متن(hermeneutics) است. به سلسله مباحث زیبائی‌های اسلام از جمله زیبائی‌های قرآن مراجعه فرمائید.

 

پرسش ۲: من فکر می کنم قران هم توسط کسانی تحریف شده و ایاتی به ان اضافه و یا کم شده. با توجه به بیسوادی ان زمان جامعه و حفظ کردن ایات قران توسط عده ای، خوب این امکان هم وجود داره که فراموشی هایی صورت گرفته باشد. من حتی در جایی مطالعه می کردم که در زمان امویان خیلی از آیات کشت و کشتار به آن اضافه شده است.

 

پاسخ:

در حد اطلاع من سخن فوق کاملا باطل و غیرمستند است. آیه و کلمه ای به قرآن اضافه نشده و آیه و کلمه‌ای از آن کم نشده است، چه توسط امویان چه غیر ایشان. اگر سندی در این زمینه دارید اقامه کنید.

 

پرسش ۳: من فکر نمی کنم جالب باشد در مکان هایی که قران با صوت قرائت میشود ایاتی که دستور می دهد وقتی زنان نافرمانی کردن فاضربوهن را قرائت نکنند و …  باز خدا رو شکر که مردم ایران چون زبان عربی را نمی دانند چیزی سر در نمی اورند.

 

پاسخ:

باید این آیات را در زمینه خود فهمید. زن ناشزه دو معنی دارد یکی زنی که از مسیر عفاف خارج شده و دیگری زنی که در امور جنسی تمکین نمی کند. در صورتی که فاضربوهن معنایش زدن باشد فعلی قضایی است که بعد از حکم دادگاه توسط همسرش اجرا می شود. هر آیه‌ی قرآن دلالت به حکم ثابت و ابدی نمی کند، به علاوه قرآن کتاب قانون نیست و خود را چنین معرفی نکرده است. برای مطالعه‌ی بیشتر به کتاب حق الناس ص ۳۰۷ مقاله‌ی روشنفکری دینی و حقوق زنان مراجعه فرمائید.

موفق باشید

۱۱ مهر ۱۳۹۲