فراز و فرود آذری قمی

آذری، روی جلد

فراز و فرود آذری قمی

نسخۀ pdf

* * *

 کتاب الکترونیکی
فراز و فرود آذری قمی
سیری در تحول مبانی فکری آیت‌الله احمد آذری قمی

۴۸۶ صفحه، بهمن ۱۳۹۲

***

اندیشۀ سیاسی آیت‌­الله احمد آذری قمی (۷۷-۱۳۰۲) چند پایه‌ دارد: اول طرفداری سرسختانه از بازار آزاد، مخالفت آشتی ­ناپذیر با هرگونه اقتصاد دولتی و دفاع از پیاده‌کردن ظواهر احکام فقهی در حوزۀ اقتصاد؛ دوم دفاع آتشین از ولایت عامه و سپس ولایت مطلقۀ فقیه؛ سوم ارادت و وفاداری به آیت ­الله خمینی به سبک خودش و دفاع از انقلاب­ اسلامی؛ چهارم شجاعتِ برخلاف جریان آب شنا­کردن و انتقاد علنی از بالاترین مقامات از جمله مقام رهبری؛ پنجم سرعت تجدید­نظر و برگشتن از عقاید سابق؛ ششم تندروی و عدم میانه ­روی؛ و بالأخره هفتم برخورداری از نوعی صداقت، سادگی و عدم‌پیچیدگی.

حیات آذری قمی را به چهار مرحله می­توان تقسیم کرد: مرحلۀ اول آذری انقلابی، مرحلۀ دوم آذری محافظه ­کار منتقد، مرحلۀ سوم آذری سرسپردۀ ولایت، مرحلۀ چهارم آذری منتقد مرجعیت و رهبری. وی از أواخر پائیز ۱۳۷۳ ابتدا منکر صلاحیت حجت ­الاسلام‌والمسلمین خامنه ­ای برای افتاء و مرجعیت می‌­شود و به‌تدریج با تکیه بر شرط اعلمیت فقهی برای رهبری انتخاب آقای خامنه‌­ای را از باب ضرورت دانسته، از وی به شدت انتقاد می‌­کند و نهایتاً در حصر مظلومانه جان می‌­دهد.

آذری قمی در خرداد ۱۳۷۶ طی نامه‌ی سرگشاده‌ی تاریخی خود به رئیس جمهور جدید ولایت مطلقه بلکه مطلق ولایت آقای خامنه ای را به دلیل عدم برخورداری از شرائط مجتهد جائزالتقلید منتفی دانسته، رهبری ایشان را تنها از باب ضرورت مجاز می داند که تنها با اذن مجتهد جامع الشرائط اعلم امکان ادامه دارد. وی مقام رهبری را مسئول جنایتهای وزارت اطلاعات معرفی کرد و برای نخستین بار به برخی فشارهای غیر قانونی و خلاف شرع به مراجع مستقل از سوی وزارت اطلاعات از قبیل آیت الله منتظری اشاره نمود.
در حوزۀ علمیه قم تنها دو فقیه «بدعتِ مرجعیت با کوپنِ قدرت سیاسی» را برملا کردند و هر دو نیز توسط رهبری بر­خلاف قانون و اخلاق و شریعت به‌شدت سرکوب و محصور شدند.

***

فهرست

پیشگفتار

مقدمه

بخش اول. آذری متقدّم

فصل اول. آذری انقلابی

فصل دوم. آذری قمی منتقد محافظه‌کار

فصل سوم. آذری سرسپردۀ ولایت

فصل چهارم. قضیۀ ادعای مرجعیت مقام رهبری

بخش دوم. آذری متأخّر

فصل پنجم.سلب مرجعیت و ولایت آقای خامنه‌ای

فصل ششم. سرکوب ۲۸ آبان ۱۳۷۶ قم

فصل هفتم. مقاومت در حصر

فصل هشتم. مرگ مظلومانۀ منتقد رهبری

خاتمه

منابع

پیوست‌ها

گزیدۀ اسناد

آلبوم تصاویر

فهرست تفصیلی

به همین قلم

فهرست و مقدمه انگلیسی

azari-fb