انصاری: امام خمینی و نهضت ترویج اخلاق

محمدعلی انصاری:
بزرگداشت امام خمینی، فرصتی است برای برپایی نهضت ترویج ادب و اخلاق در جامعه
کد خبر: ۳۷۱۹۴ | تاریخ خبر: ۲۵/۱۲/۱۳۹۲

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران – تهران

تقارن مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی با ماه شعبان؛ ماه پیامبر مکارم الاخلاق، فرصتی است برای ایجاد نهضت ترویج ادب و اخلاق در جامعه و انتقاد از بی اخلاقی هایی است که یادگار گرانقدر امام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی بارها نسبت به آن ابراز نگرانی کرده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جماران، محمد علی انصاری دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی، که در نخستین جلسه ستاد برگزاری مراسم بیست و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی در حرم مطهر سخن می گفت، با بیان این مطلب افزود: در سه سال آینده مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی مصادف با ماه شعبان المعظم خواهد بود و این تقارن فرصتی برای تشریح ادب و اخلاق پیامبر اکرم(ص)  است.

وی با بیان این که این مراسم در سال گذشته به گونه ای برگزار شد که موجب رضایت مردم و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی شد، تأکید کرد: ما باید هر ساله به گونه ای برنامه ریزی کنیم که نسبت به گذشته، از منظر کمی و کیفی عملکرد بهتری داشته باشیم.

انصاری گفت: باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که بتوانیم عظمت این ماه و مناسبت های مختلف آن را با مراسم سالگرد امام خمینی عجین کنیم.

وی با اشاره به این که ماه شعبان در کشور ما معمولا تحت الشعاع ماه رمضان قرار گرفته و تنها به اعیاد آن توجه می شود، به ابعاد معنوی و عرفانی ماه شعبان اشاره کرد و افزود: سه شاخص و فراز بزرگ در این ماه را باید مد نظر داشته باشیم که نخستین آن این است که شعبان، ماه پیامبر اکرم(ص) است.

وی به اهمیت دعاهای ویژه این ماه، همچون مناجات شعبانیه اشاره کرد و یادآور شد: امام خمینی نسبت به این دعا توجه ویژه ای داشته اند؛ زیرا همه معصومین (ع) از امام علی (ع) تا حضرت حجت(عج)، خود را مقید به خواندن این دعا می دانند که دارای مضامینی بسیار عالی برای انسانی است که می تواند به مقام انقطاع از همه چیز برسد، با خدا نجوا کند و خدا به او لبیک گوید.

انصاری با اشاره به مناسبت های میلاد امام حسین (ع)، حضرت عباس(ع) و امام زین العابدین (ع) در ماه شعبان و همچنین میلاد حضرت حجت (عج) گفت: ما باید نشر اندیشه امام را در راستای این قله های بلند متجلی شده در ماه شعبان انجام دهیم.

وی با اشاره به این که پیامبر اکرم(ص) با حساسیت و تأکید، ماه شعبان را ماه خود معرفی می کردند، گفت: هیچ ویژگی و صفتی در پیامبر(ص) ، بالاتر از اخلاق و ادب وجود ندارد، چنانکه آن حضرت، خود می گوید من برای کامل کردن اخلاق مبعوث شده ام و فلسفه بعثت من به کمال رساندن اخلاق است.

انصاری با اشاره به تأکیدات حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی بر بحث ترویج ادب در سطح جامعه، گفت: باید نهضت و بعثتی اخلاقی در جامعه ایجاد شود و همه کسانی که دل در گرو اسلام و انقلاب دارند امروز از بی ادبی ها و بی اخلاقی هایی که لرزه بر اندام انسان می اندازد؛ زجر می کشند.

وی گفت:اگر حماسه سیاسی به عنوان اولین خواسته رهبر فرزانه انقلاب در انتخابات گذشته به وقوع پیوست، به دلیل آن بود که مردم عقاید مختلف یکدیگر را تحمل کردند و آغوششان را برای همزیستی گفتمان های مختلف باز شد و نعمتی بزرگ را خداوند به ما ارزانی داشت.

دبیر ستاد بزرگداشت حضرت امام(س) اظهار داشت: بر اساس نظر تحلیل گران مختلف دهه فجر انقلاب اسلامی اخیر از کمیت و کیفیت متفاوت و بالاتری نسبت به سال های گذشته برخوردار بود و احساس آزادی و غرور در اقشار و مذاهب و ادیان مختلف مردم، نمایان بود و این همزیستی ادیان و مذاهب مختلف سرمایه ماست.

انصاری با تأکید بر این که ما باید در راستای معرفی ادب و اخلاق آن حضرت بتوانیم هر چه بهتر برنامه هایی مختلف را به انجام برسانیم، گفت: از دو سه قرن گذشته تاکنون و از حال تا آینده همواره تلاش دشمنان اسلام، این بوده و خواهد بود که چهره اسلام را خشن و مخالف با آزادی و دموکراسی و همراه با شمشیر و شلاق و خشونت معرفی کنند و این تلاش ها به ویژه در دهه اخیر بسیار پررنگ شده است. آن ها می کوشند که اسلام را خلاف اخلاق و ذات آن را بر مبنای خشونت معرفی کنند و در این زمینه سران برخی از کشورهای اسلامی نیز با آنان همدستی کرده اند.

وی با بیان این که در حال حاضر اندیشمندان جهان اسلام و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، دغدغه مقابله با ایجاد این فضای تخریب چهره اسلام را دارند، گفت: این در حالی است که جریانات سلفی و تکفیری می گویند: کشتن و سوزاندن مخالفین یک وظیفه شرعی است. فجایعی که بشریت با هر مکتبی آن ها را محکوم می کند؛ از سوی آن ها با افتخار طرح می شود. سر مخالف خود را با افتخار می برند و مغز او را از جمجمه اش در می آورند، جمعیت وسیعی را به رگبار می بندند و به رفتار خود افتخار می کنند.

رییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام تأکید کرد: امروز جنگ سلاح با اسلام به زباله دان تاریخ پیوسته است و جنگ امروز با اسلام، عقیدتی و با برنامه ریزی صورت می گیرد و آن ها در این جنگ برای خودشان مکتب و رهرو و مدافع ساخته اند و حتی به تعبیر غلط شهادت طلب هم در مقابل اسلام واقعی دارند.

وی افزود: امروز در یک کشور اسلامی از گوشه و کنار دنیا، از غرب و شرق و متأسفانه از کشورهای مختلف اسلامی ، افرادی، تنها و تنها با ادعا و انگیزه عقیدتی به صحنه وارد می شوند و مخالف خود را به گونه ای سرکوب می کنند که هیچ چیز در مقابل آن ها ارزش نداشته باشد و این درد جانسوز در حالی همچون غده ای سرطانی، سلول ها و اعضای سالم جامعه اسلامی را رو به نابودی می برد، که پیامبر اسلام، رحمه للعالمین بوده است.

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی، با اشاره به هم زمانی سالگرد ارتخال امام در سال آتی با ایام ولادت حضرت اباعبدالله الحسین، قمر بنی هاشم و امام سجاد(ع) یادآور شد: در روز عاشورا غیر از شهادت و مقاومت یک چیز دیگری در خیمه گاه حسین سخن می گوید و آن مکتب اخلاق و انسانیت و عقلانیت و گذشت و عفو حسینی در برابر دشمنانی همچون حر است. رساندن آب به تشنگان است و مکتب زیبا شناسی است؛ چنانکه حضرت زینب (س) همه حوادث عاشورا را زیبا می بیند.

وی افزود: این مکتب که کشتن بی دلیل حیوانات را هم مجاز نمی داند؛ اما در بیان کسانی که تروریسم و جهان خواری و استعمار کهنه و نوین را بناکردند و استمرار می بخشند؛ به عنوان مکتب خشونت تبلیغ می شود.

محمد علی انصاری گفت: ما باید خود را برای یک نبرد طولانی در عرصه عقیدتی جهت مقابله با تبلیغات دشمنان اسلام و آگاه سازی مسلمانان منحرف و فریب خورده آماده کنیم و بگوییم که اسلام دین مجادله احسن و تفکر و اندیشه و اخلاق است.

وی یادآور شد: همین ظلمی که به پیامبر (ص)، امام علی (ع) و مکتب امام حسین(ع) رفته است؛ به امام خمینی رفته است. او که همه وجودش اخلاق و عشق و انسانیت و آزادی و احترام به اعتقادات دیگران و نصیحت و دلالت حتی در مواجهه با دشمنان خودش بود؛ امروز در دنیای ما، در جهان خارج و حتی متأسفانه در نگاه برخی از روشنفکران خود ما، شخصیتی صلب و نفوذ ناپذیر معرفی می شود که گویی به هر شیوه ممکن، آنچه را که اراده می کرد، به انجام می رساند و این ظلمی بزرگ در حق امام خمینی است.

وی با بیان این که در حال حاضر، تنها چیزی که در تابلوی مخالفان اسلام و انقلاب مشاهده می کنیم؛ این است که می گویند: ما جنگ طلب و مخالف با آزادی و اخلاق و دموکراسی هستیم؛ گفت: این تبلیغات منفی به گونه ای است که با گذشت بیش از ۳۰ سال از انقلاب، خارجی هایی که به ایران می آیند؛ در فرودگاه به ما می گویند: ما تصویر دیگری از جمهوری اسلامی داشتیم و این در حالی است که ملت ایران همواره در صف دفاع و دشمنانش همواره در صف حمله بوده اند. چه در جنگ، چه در زمان منافقین و چه در زمان تحریم. هشت سال آن ها علیه ملت ما می جنگیدند؛ اما ما جنگ طلب بودیم!؟

انصاری گفت: سی سال است که منافقین علیه ما توطئه و آدم کشی و آدم سوزی می کنند، ۱۸ هزار نفر از مردم ما را با فجیع ترین شیوه ها ترورها و شهید کرده اند؛ ! حالا باید به آن ها جواب پس بدهیم که ما خشونت طلب نیستیم و حقوق بشری هستیم. و عده ای بیایند مقطعی از تاریخ انقلاب را برجسته کنند و روی آن معرکه بگیرند و شبهه سازی کنند که آیا این حرکت با اصول دموکراسی سازگاری بود؟ در حالی که ما متأسفانه هنوز در این زمینه کار کافی نکرده ایم که پاسخ این ها را بدهیم تا برای همیشه انسان ها انگشت حیرت به دندان بگیرند که امام چه صبری داشت و در مقابل مخالفینش چقدر بزرگوار بود.

وی افزود: آن ها هزاران نفر از یاران نزدیک امام و مردم شریف ایران را قتل عام کردند و امام از مسیر عدالت و انسان دوستی لحظه ای قدم بیرون نگذاشت و همواره سفارش و تأکید بر مدارا و مسالمت داشت. در دوره ای که همه دنیا شمشیرهایشان را غلاف کرده بودند؛ گروه منافقی شمشیرهایشان را برهنه کردند و گفتند حالا که آن ها صلح کردند؛ ما اعلام جنگ عمومی می کنیم.
وی تصریح کرد: حادثه مرصاد، حمله و اعلام جنگ رسمی گروهی در شرایطی بود که همه دنیا آتش بس کرده بودند و ما قطعنامه را پذیرفته بودیم. هزاران قصه ناگفته در درون مرصاد و عوامل آن نهفته و هنوز برای تاریخ آشکار نشده است. شگفت است که حالا می گویند برای ما ذهنیت است که آیا این تصمیم، تصمیم امام بوده است؟
در کجای دنیا این اتفاق افتاده که به کسی بگویند: آقا شما گذشته ات به کنار، آینده ات را بر چه پایه ای می خواهی استوار کنی؟ جنگ یا صلح؟ و ملاک هم برای قضاوت، پاسخ او باشد و نه هیچ چیز دیگر، ولو این که او با تقیه بگوید: من راه گذشتگان را رفته ام، اما راه آینده ی کسانی که بر علیه کشور ما جنگ کرده اند؛ نمی روم . اما اگر کسی با همه این شرایط بگوید که من همین راه جنگ و ترور را انتخاب می کنم؛ چه؟ در اینجا باید به نکات حساس تاریخ  و این که برخی تاریخ را از دریچه ذهن خودشان می خوانند توجه کنیم.

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی(س) تأکید کرد: ما باید پاسخ گوی ظلمی باشیم که در بیان نقاط تاریخی حساس کشورمان بر امام و جمهوری اسلامی رفته است؛ این در حالی است که در قرن بیستم و بر روی کره زمین غیر از معصوم علیه سلام را نمی توانستیم، همانند امام در صبر و شجاعت پیدا کنیم. چگونه می توان درباره او که اجازه نمی داد در حجره اش یک حیوان ضعیفی لگدمال شود؛ این گونه در ذهن خود القا کنیم که جایی مریضی بوده و امام اجازه نداده است که درمان شود. این ظلمی بزرگ است.

وی تأکید کرد: اصل انقلاب اسلامی ایران همه زیبا است و نباید به دلیل رفتارهای افرادی امثال ما، آن را نازیبا دانست. باید از همان مکتب و روشی دفاع کنیم که در آن عاشوراییان بزرگ شدند؛ چنانکه در روز عاشورا یک دشمن سرسخت می تواند به سپاه امام حسین (ع)بپیوندد.

وی افزود: نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم، پرداختن به فرهنگ عاشوراییان است. آنچه که رهبر بزرگوارمان نیز بر آن تأکید دارند. مقاومت است. چنانکه سرفصل اقتصاد مقاومتی در برنامه ای که از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام به مقام معظم رهبری تقدیم و از طرف معظم له به همه ارکان نظام ابلاغ شده است.

انصاری گفت: ترویج مقاومت عاشورایی و حسینی از سوی ما باید همراه با ترویج ادب عاشورایی و حسینی باشد و ما باید تقابل بی اخلاقی و بی ادبی مخالفان را در برابر اخلاق و ادب اسلامی برجسته کنیم.

انصاری با اشاره به این که آمادگی، خود، از منظر فکری، سیاسی، اقتصادی یعنی مقاومت، گفت:هنگامی ما به آمادگی های لازم می رسیم که معصومین (ع) الگوهای ما باشند و در انقلاب، ما وقتی مقاوم می شویم که مکتب سیاسی امام، برای ما مهم باشد. مقاومت را از امام خمینی بیاموزیم  که از جمله جلوه های آن می توان به نحوه رفتار و مقاومت ایشان، پس از شهادت آیت الله حاج مصطفی خمینی فرزند عالم و مجاهدش اشاره کرد.

وی اظهار کرد: در دو سال آینده نیز ما باید با توجه به همزمانی ایام سالگرد ارتحال امام خمینی و میلاد حضرت حجت(عج) به فلسفه انتظار و غیبت بپردازیم و بگوییم که براساس نظر اسلام، بر خلاف آنچه که برخی می گویند، زمانی آن حضرت ظهور می کنند که دنیا پر از ظلم شود، اما برداشت صحیح این است که در فضای پر از ظلم و جور در جامعه نیز، انسان می تواند امیدوار بوده و دارای حیات طیبه و زندگی انسانی باشد؛ نه این که منتظر ظلم و جور باشد.

وی همچنین خواستار برنامه ریزی ستاد در راستای نام گذاری که در ابتدای سال آتی از سوی مقام معظم رهبری برای سال جدید، اتفاق می افتد شد و در ادامه جلسه، از اعضای جدید ستاد برگزاری مراسم ارتحال امام درخواست کرد که تجربه های گذشته این ستاد را مطالعه کنند و قبل از آغاز سال جدید حتی با برگزاری یک جلسه این ستاد را در دستگاه مطبوع خود فعال کنند و چارچوب های خود را برای سال آینده مشخص سازند.

وی همچنین افزود: ما پس از پایان تعطیلات، باید با تلاش مستمر تا ۱۴ خرداد، فعالیت های مختلف را پیگیری کنیم و دولت تدبیر و امید نیز در این زمینه با توجه به این که اولین سالگرد مراسم امام را در دوران مدیریت اجرایی خود برگزار می کنند، حساسیت لازم را در برگزاری این مراسم به عنوان بزرگترین مراسم ملی ما داشته باشد و انشاالله اولین سالگرد ارتحال امام خمینی در دولت تدبیر و امید، شاهد افزایش کمی و کیفی قابل توجهی در برگزاری این مراسم باشیم.

انصاری گفت: در حال حاضر ستاد فرهنگی بیست و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی رحمه الله علیه تشکیل شده و ستادهای امنیت، استانی، شهرستان ها، سپاه پاسداران، نظامی و انتظامی و بسیج باید در این زمینه کار عظیم خود را پیگیری کنند و ستاد خارجی نیز با توجه به تحولات سیاسی و بازگشایی درهای کشور ما به روی آنانی که تردیدهایی را در رابطه با ارتباط با کشورمان داشته اند؛ فعالیت های مناسبی را در پیش بگیرند.

انصاری اظهار داشت: نکته ای که اعضای برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امام در حال حاضر باید به آن توجه داشته باشند؛ این است که ما از هم اکنون تا سه سال آینده باید تلاش کرده و به نحوی برنامه ریزی کنیم که در سه سال پس از آن که مراسم سالگرد ارتحال با ماه رمضان مصادف می شود؛ بتوانیم که این مراسم را متناسب با این ماه به شکل مطلوبی برگزار کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی جماران، در ادامه این مراسم، برخی از اعضای ستاد برگزاری بیست و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی رحمه الله علیه، فعالیت ها و اقدامات دستگاه مطبوع خود را در این راستا بیان کردند.

همچنین در پایان این مراسم، انصاری با تقدیر از همه دولتها که به پروژه ساخت مرقد رهبر کبیر انقلاب اسلامی کمک کرده اند، ابراز امیدواری کرد که بخش های نیمه تمام و درحال ساخت حرم امام خمینی رحمه الله علیه در سال آینده به اتمام برسد و افزود: اما این مرحله با سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی همزمان نخواهد شد.