اظهار نگرانی مقامات امنیتی فرهنگی از کتب اخیر کدیور در حضور وزیر ارشاد

جماران، در مراسم رونمایی از چاپ دوم کتاب خاطرات علی جنتی وزیرارشاد اسلامی که با حضور خود وی در سرای اهل قلم بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در تاریخ پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ برگزار شد وی اظهار داشت: مرکز اسناد انقلاب اسلامی راه خود را در ثبت خاطرات به خصوص خاطرات نسل اول انقلاب ادامه دهد و آن‌ها را ثبت کند.
به گزارش ایسنا، در این مراسم همچنین دکتر میردار رئیس مرکز انتشارات اسناد انقلاب اسلامی توضیحاتی درباره لزوم ثبت خاطرات و تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی با استفاده از مجموعه اسناد بیان کرد.
او گفت:‌ مرکز اسناد انقلاب اسلامی به دنبال این است که کسانی که در تحولات فرهنگی حضور داشته‌اند، شناسایی کند و خاطرات افراد و شخصیت‌ها را به عنوان یکی از منابع مرکز اسناد انقلاب اسلامی گردآوری کند.
در ادامه، دکتر تبرائیان درباره پژوهش‌های تاریخی صورت گرفته پس از انقلاب اظهار کرد: متأسفانه در وضعیت فعلی شاهد این هستیم که عده‌ای از اصحاب قلم روی به قرائت‌های تازه‌ای از تاریخ آورده‌اند و از تاریخ سوءاستفاده کرده‌اند.
این پژوهشگر ادامه داد: تاریخ عرصه سورچرانی و پرداختن به حاشیه نیست.
وی اضافه کرد:‌ پس از انقلاب شاهد نسلی هستیم که لایه‌های مختلف جامعه را به صورت عرضی مورد موشکافی قرار داده ولی پس از انقلاب آثاری درباره شخصیت‌هایی نوشته شده است که هیچ دردی از جامعه ما دوا نمی‌کنند.
تبرائیان سپس به برخی از اظهارات و گفته‌های محسن کدیور در دو- سه سال اخیر پیرامون مرجعیت شیعه اشاره کرد و گفت: این سخنان جهت‌دار و هدفمند است و ما متأسفانه در این حوزه شاهد کم کاری در نسل جدید هستیم.
او گفت: مسائل مطرح شده احتیاج به روشن شدن دارند و بنابراین باید با نورافکن به سراغ مسائل تاریک برویم و از تاریخ تحلیل‌های درست ارائه کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر محمدحسن تبرائیان کارشناس تاریخ در سخنانی نسبت به تحریف تاریخ توسط برخی نهادها و همچنین رسانه های خارجی هشدار داد و گفت:  بر اساس آمار تا پایان سال گذشته ۱۶۴ شبکه فارسی زبان در خارج از کشور مشغول فعالیت بودند و صرفنظر از برنامه هایی که بازپخش می شود، در مجموع حدود هزار ساعت برنامه علیه رهبری تهیه کرده اند.
وی افزود: این که برخی افراد مانند محسن کدیور به خصوص طی دو سه سال اخیر به شدت فعال شده اند و طی یک سال چندین بار مطالبی را درباره مرجعیت شیعه می نگارند و آن را بازنشر می کنند و مساله استیضاح رهبری را مطرح می کنند و یا آن کاری را که درباره شیخ احمد آذری قمی انجام داده اند، باید بررسی شود.
به گفته این کارشناس تاریخ تمامی این نوشته های دیداری و شنیداری جهت دار و هدفمند ساخته می شود و ما شاهد این هستیم که کار درخوری هم از سوی دوستان ما و نسل جدید انقلاب انجام نمی شود.
تبرائیان با بیان اینکه بعضی شخصیت ها در هاله ای از ابهام قرار گرفته اند یادآور شد: خنثی کردن این عملیات احتیاج به روشنگری دارد البته نه با چراغ قوه بلکه با نورافکن. برخی بعد از انقلاب در نقش محدث تاریخ ظاهر شدند و راوی تاریخ شده اند. در حالی که تاریخ معاصر ما به تبیین رویدادهای تاریخی نیازمند است. البته خوشبختانه شاهد فعالیت پژوهشگرانی که به ثبت دقیق تاریخ التزام دارند و مخاطرات آن را هم به جان می خرند هستیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، صفاء‌الدین تبرائیان، نویسنده و پژوهشگر، به اهمیت تاریخنگاری انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: تاریخ هویت یک ملت را شکل می‌دهد. دانشی برای پندآموزی از کارهای دیگران و راهبردی برای آیندگان است. ضرورت موشکافانه شرح حال رجال و رویدادهای تاریخی موضوع خطیر یک ملت است.
وی ادامه داد: تاریخ‌نگاری عرصه شعار دادن نیست، بلکه عرصه‌ای است که باید از اسناد روشن برای بازگویی تاریخ استفاده کرد. ما تاریخ‌نگاران با مردگان سر و کار داریم، اما نوع نگاهمان به تاریخ هدفمند است. این نوع نگاه بعد از انقلاب رو به افزایش بوده است.
تبرائیان ضمن انتقاد از رویه برخی تاریخ‌نگاران یادآور شد: برخی از پژوهش‌های تاریخی به موضوعاتی می‌پردازد که مشکل مردم امروز ما نیستند. این در حالی است که موضوعات معاصر بسیاری هستند که دشمنان روی آن مانور می‌دهند. به عنوان نمونه، شبکه‌های ماهواره‌ای بسیاری در خارج از کشور فعالیت می‌کنند که براساس برآوردهای انجام شده این شبکه‌ها ۱۰۰۰ ساعت برنامه علیه رهبر معظم انقلاب طراحی کرده‌اند که نمونه بارز آن فعالیت‌های کدیور با نوشتن کتاب‌های متعدد است. ما بیش از محدثی تاریخ به تبیین رخدادها نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس،« تبرائیان، پژوهشگر تاریخ گفت: بدون تردید تاریخ هویت یک ملت را شکل می دهد و ضرورت دارد که ما رخدادهای تاریخی را آگاهانه و موشکافانه رصد کنیم زیرا سرنوشت یک ملت به شمار می آید.
وی افزود: ۱۶۴ شبکه خارجی در خارج از کشور فعال هستند و اکثر آنها به موضوع تاریخ می پردازند و بالغ بر ۱۰۰۰ ساعت برنامه علیه رهبری در این برنامه ها ساخته شده است.
وی افزود: افرادی مثل محسن کدیور که به شدت در عرض یک سال اخیر فعال شده است و برنامه های مختلفی را به خصوص در خصوص مرجعیت ساخته اند و حتی گاهی استیضاح رهبری را مطرح می کنند ما باید برای مقابله با آنها کاری را انجام دهیم.
این محقق بیان داشت: کارهایی که آنها انجام می دهند در رسانه های دیداری و شنیداری و رسانه های مکتوب منعکس می شود همه جهت دار است و باید با همه این ها مقابله کرد.
تبرائیان ادامه داد: ما در عرصه تاریخ باید به سراغ کسانی برویم که شخصیت های کمتر برخوردار تاریخی برویم.»

***

لازم به ذکر است به دنبال ممانعت از انتشار کاغذی کتابهای کدیورهشت کتاب وی در قالب کتاب الکترونیکی با عناوین شریعت و سیاست، در محضر فقیه آزاده، سوگنامه‌ی فقیه پاکباز، اسنادی از شکسته شدن ناموس انقلاب، فراز و فرود آذری قمی، ابتذال مرجعیت شیعه، انقلاب و نظام در بوته‌ی نقد اخلاقی، و حکومت انتصابی در وبسایت وی منتشر شده و باعث نگرانی مقامات فرهنگی امنیتی شده است. کتاب «حق الناس: اسلام و حقوق بشر» کدیور تنها کتابی که در پنج سال اخیر مجوز انتشار یافته بود در نخستین ساعات اولین روز نمایشگاه کتاب (۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳) از غرفه‌ی انتشارات کویر جمع‌آوری شد. در سال جاری کتابهای دیگری از این نویسنده دروبسایت وی منتشر خواهد شد. آزادی یکی از اهداف اصلی انقلاب ۱۳۵۷ بوده است.