استیضاح یک مسلمان

 

دریافت فایل صوتی

[podcast]https://kadivar.com/wp-content/uploads/2014/07/Dr_Kadivar_4-گفتگوی-انتقادی-۱۳۹۳۰۳۰۹.mp3[/podcast]

 استیضاح یک مسلمان، گفتگوی انتقادی درباره‌ی اسلام، جلسه‌ی چهارم، ۹ خرداد ۱۳۹۳(May 30th, 2014)، دانشگاه إی اند إم تگزاس (Texas A & M University at College Station)

مباحث این جلسه حول دو محور خشونت و زن در اسلام است.

بحث با این پرسش آغاز می‌شود: به چه دلیل اسلام به روایت کدیور اسلام است؟ کدیور نکات منفی اسلام را مخفی یا نفی می‌کند و تصویری زیبا و کم‌اشکال از اسلام عرضه می‌کند، اما به چه دلیل اینها اسلام است؟ اسلام واقعی با خشونت و زن‌ستیزی قرابت بیشتری دارد.

پرسش دیگر: در روایت کدیور زندگی لیبرال سکولار تضادی با اسلام ندارد. خوب! برای رسیدن به چنین زندگی چه نیازی به اسلام؟ بدون اسلام هم می توان به اینگونه زندگی رسید؟ اصلا چه اصراری دارید اسلام را نگاه دارید؟

چرا کدیور «گزینشی» با تاریخ اسلام برخورد می‌کند؟ چرا گزینشی با کتاب خدا و سنت پیامبر برخورد می‌کند؟ آیا این همان روش تخطئه‌شده‌ی «نؤمن ببعض ونکفر ببعض» یا تفسیر به رأی یا التقاط نیست؟ چرا حدیث «حلال محمد حلال الی یوم القیامة و حرامه حرام الی یوم القیامة» را زیر پا می‌گذارید؟

مگر نه اینکه شریعت مهمترین رکن اسلام است. چرا تشریعات خدا و رسول که نشان مسلمانی است موقت و منحصر به دوران نزول معرفی می شود؟ چرا نباید مسلمانان  دوران مقدس حضور پیامبر را بازسازی کنند و به آن گذشته‌ی پرافتخار رجعت کنند؟

چرا تعدد زوجات را حکم دائمی و اصلی اسلام معرفی نمی‌کنید؟ چرا پیامبر این همه همسر اختیار کرده است؟ ازدواج با عایشه ۶ یا ۹ ساله چگونه قابل دفاع است؟ ازدواج با زینب بنت جحش همسر پسرخوانده‌ی پیامبر را چه می‌گوئید؟ نهی پیامبر از ازدواج در سوره احزاب چگونه با پیامبری ایشان می‌خواند؟ آیا فردی با این صفات شایسته اسوه‌ی حسنه بودن است؟

اینها مهمترین پرسشهای صریح و بی‌پرده‌ی مطرح شده در این جلسه توسط دانشجویان است. پاسخهای کدیور را در متن ویدئوی این جلسه ببینید و بشنوید.

 

گفتگوی انتقادی درباره‌ی اسلام، ۹ خرداد ۱۳۹۳

گفتگوی انتقادی درباره‌ی اسلام ، ۲۵ آبان ۱۳۹۲