فارس‌نیوز: نسخه الکترونیکی «نقد قال» منتشر شد

فارس نیوز، گروه فرهنگی / حوزه کتاب و ادبیات، ۲۱ تیر ۱۳۹۳
شماره: ۱۳۹۳۰۴۲۱۰۰۰۹۸۷

در پاسخ به ادعاهای محسن کدیور
نسخه الکترونیکی «نقد قال» منتشر شد

ذوعلم

نسخه الکترونیکی کتاب «نقد قال» که پاسخ انتقادی به نامه سرگشاده محسن کدیور بوده و توسط حجت‌الاسلام علی ذوعلم تالیف شده است، برای استفاده عموم در فضای مجازی منتشر شد.

نقد قال

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کتاب «نقد قال» پاسخ انتقادی به نامه سرگشاده‌ محسن کدیور است که به عنوان «ارزیابی کارنامه بیست و یک ساله رهبری جمهوری اسلامی ایران» خطاب به «ریاست محترم مجلس خبرگان رهبری» در سایت‌های اینترنتی در تاریخ ۲۶ تیرماه سال ۱۳۸۹ منتشر شده است، اگرچه از جهت اعتبار علمی و منزلت منطقی چندان ارزشی برای بررسی و نقد نداشت امّا حاوی نکته‌هایی بود که پرداختن بدان‌ها، شاید برخی شبهه‌ها و پرسش‌های مطرح را بتواند پاسخ دهد و در بوته نقد و تحلیل جایگاه و خاستگاه چالش‌های مطرح شده را نشان دهد.
حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، عضو شورای علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این کتاب پاسخی جامع و مانع به این نامه داده است که اکنون پس از دو نوبت چاپ، نسخه الکترونیکی آن برای استفاده علاقمندان در فضای مجازی منتشر شده است.
«نقدقال» در دوازده فصل موضوعاتی همچون «استبداد و دیکتاتوری»، «وهن اسلام»، «آزمون رهبری»، «ظلم و جور»، «قانون‌ستیزی و براندازی جمهوری اسلامی» و… را در دستور کار دارد و با اضافه کردن ضمیمه‌هایی به کتاب، به شرح و تفصیل مسئله مورد نظر در ۴۰۰ صفحه می‌پردازد. نویسنده در تلاش است که از دو منظر دینی و قانونی حقیقت و واقعیت ولایت فقیه را تبیین کند.
در این کتاب آمده است: «چه کسی از حذف اصل ولایت فقیه سود می‌برد؟ آیا مردم و کشور؟ اسلام و مسلمین؟ و یا ابرقدرت‌ها و دیکتاتورهایی که برای بازیابی سلطه خود بر این کشور، دندان تیز کرده‌اند و تنها مانع اصلی خود را، همین اصل محوری و ریشه‌ای ولایت فقیه می‌دانند؟ اعتراف نویسنده این نامه به اینکه «رهبری در ۲۱ سال گذشته برای حفظ استقلال سیاسی موفق بوده است»، اعتراف بسیار مهمی است! اگر ایشان انصاف داشته باشد، دراین پرسش تأمل کند که آیا غیر از تکیه بر ولایت فقیهِ عادل، می‌توان استقلال این کشور را حفظ کرد؟»
نویسنده در مقدمه کتاب در اشاره به چگونگی پاسخ و برخورد نسبت به این مسئله تأکید بر این دارد که در این راستا می‌توان به سه شیوه عکس‌العمل نشان داد: نخست آنکه همانند بسیاری دیگر از اقدامات مخالفان علیه ولایت فقیه، این نامه نیز جدی گرفته نشود و بنا به قاعده «الباطل یموت بترک ذکره» با بی‌اعتنایی از کنار آن رد شد. دوم آنکه مواجهه سیاسی صورت گیرد و این نامه را به عنوان یکی از حلقه‌های هجوم طراحی شده برای تزلزل و تردید در جایگاه رفیع رهبری نظام در چشم و دل مردم و تلاشی برای شکست اقتدار رهبری و قدرت ملی، مورد تحلیل و فعل و انفعال قرار دهیم. در برخورد سوم که در واقع عکس‌العمل اصلی کتاب نسبت بدان است، همان توجه به مفاد این نامه نه به جهت اعتبار علمی یا حقوقی آن، بلکه از نظر عاملی برای القای شبهه در برخی جوانان جویای حقیقت است که خود به خود ممکن است در ذهن آنان سوالاتی را ایجاد کند و براین اساس نویسنده نیز پاسخ‌گویی به این نامه را وظیفه‌ای دینی و عملی و ملی برای این‌گونه افراد می‌داند تا بدین جهات به تبیین برخی حقایق و صیانت از ایمان انقلابی و اسلامی جامعه کند.
کتاب «نقد فال» با شمارگان ۲۵۰۰ نسخه در چاپ اول و ۴۰۰۰ نسخه در چاپ دوم با قیمت ۱۰۰۰۰ تومان از سوی کانون اندیشه جوان منتشر شده بود که اکنون برای استفاده عموم نسخه الکترونیکی این کتاب در فضای مجازی منتشر شده است.
انتهای پیام/و