محکومیت حملات سبعانه‌ی اسرائیل به غزه

بیانیه گروهی از اساتید ایرانی دانشگاه های آمریکا و اروپا در مورد فاجعه روزهای اخیر در غزه

07GAZA-1-master675

بمباران بی امان غزه که امروز وارد یازدهمین روز خود شد تا بحال ۲۱۴ نفر کشته بجا گذارده، بسیاری را مجروح یا عزادار کرده و به بسیاری دیگر آسیبهای غیرقابل جبران روحی وارد نموده است.  در این شرایط، آیا جامعه جهانی حق ندارد بپرسد: تا به چه هنگام باید صبر کرد تا اهالی این “بزرگترین زندان زمین” از محاصره اقتصادی و خونریزی ادواری اسرائیل نجات یابند؟  حملات اخیر اسرائیل بحران غزه را تشدید کرده هزاران ساکن فلسطینی آنرا در جستجوی امنیت نسبی به سایر مناطق این سرزمین پر جمعیت گسیل نموده است.  دستگاه تبلیغاتی اسرائیل عملیات اخیر که طی آن بسیاری از اماکن مسکونی یا تاسیسات غیر نظامی هدف قرار گرفته اند را “حملاتی با دقت عمل جراحی” خوانده است.  هر ناظری که از شفقت و عقل سلیم برخوردار باشد حق دارد بپرسد چگونه بمباران منطقه ای که یکی از متراکم ترین نقاط جمعیتی جهان است و لذا اکثر قربانیان آنرا افراد غیر نظامی و کودکان تشکیل می دهند می تواند مصداق “حملاتی با دقت عمل جراحی” محسوب گردد؟ اگر استفاده از استعاره پزشکی “جراحی” در این مورد مجاز باشد باید آنرا جراحی بدون بیهوشی خواند.  سازمانهای مدافع حقوق بشر در مورد نتایج مزمن حملات حاد اخیر اسرائیل هشدار داده در این مهم به جامعه بین المللی پیوسته اند. 

ما امضا کنندگان زیر (اساتید ایرانی دانشگاه های آمریکا و اروپا) این دور تازه از حملات خشونت بار خودسرانه بر علیه مردم فلسطین را محکوم می کنیم.  گستره و ژرفای تلفات و خسارات ناشی از این حمله، که اسرائیل آنرا برای رسیدن به اهدافش در فرسایش قدرت اندک نظامی سازمان حماس هزینه ای قابل قبول می شمارد نزد ما غیر قابل قبول و مخالف وجدان بشری محسوب می شود. ما باور داریم که قتل و ترور نظام یافته فلسطینیان نقشه حساب شده دولت نتانیاهو برای نابودی ائتلافی ملی میان فلسطینیان، و بهانه ای برای اشغال و غصب زمین، آب، و معاش فلسطینیان است. کسانی که مکررا از “حق دفاع” اسرائیل در برابر موشک های حماس سخن می گویند اما در برابر تلفات بیش از ۲۰۰ نفر فلسطینی در این دور از حملات اسرائیل بی تفاوت باقی مانده اند باید در مورد “حق دفاع” فلسطینیان نیز پاسخگو باشند. چه کسی از آنها در برابر هجوم های غیر قانونی و بمب های اسرائیلی که از جت های آمریکائی فرو می ریزند محافظت خواهد کرد؟

اهل انصاف و وجدان در سراسر جهان نسبت به این حملات سبعانه اسرائیل معترض و از بی اعتنائی آن به حق حیات انسانها منزجرند. ما قاطعانه همه انواع خشونت – بخصوص خشونت نسبت به نوجوانان و بیگناهان – را محکوم کرده قطع فوری بمباران غزه و نیز پایان محاصره غزه را خواستاریم.  همچنین، ما تقاضای سازمان عفو بین الملل از سازمان ملل متحد را تایید می کنیم که : ” هیئاتی مستقل به غزه و اسرائیل گسیل دارد تا موارد تخلف از قوانین بین المللی حقوق بشر از سوی همه مسئولین مناقشه را مورد تحقیق قرار دهد. این نخستین گام قاطعانه برای حصول اطمینان از مسئولیت مرتکبین جنایات جنگی یا سایر تخلفات جدی در برابر اعمالشان خواهد بود.”

 

  ۲۶ تیر ۱۳۹۳، ۱۷ جولای ۲۰۱۴

 

اروند آبراهامیان، استاد ممتاز تاریخ، دانشگاه شهر نیویورک.

اردشیر امیر ارجمند، استاد محقق، دانشکده حقوق، دانشگاه پاریس ۱۱.

سعید امیرارجمند، استاد ممتاز جامعه شناسی،دانشگاه دولتی نیویورک، و مدیر مرکز مطالعات جهانی دانشگاه استونی بروک

گلبرگ باشی، استاد تاریخ خاورمیانه، دانشگاه پیس، نیویورک.

آصف بیات، استاد جامعه شناسی، دانشگاه ایلینویز، اوربانا شمپین.

علی پایا، محقق ارشد مهمان، دپارتمان علوم سیاسی، دانشگاه وست مینیستر، لندن.

حمید دباشی، استاد کرسی مطالعات ایرانی و ادبیات تطبیقی، دانشگاه کلمبیا.

حمید زنگنه، استاد اقتصاد، دانشگاه ویدنر.

محمد سهیمی، استاد مهندسی شیمی، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی.

محمود صدری، استاد جامعه شناسی، دانشگاه تگزاس ومن.

امید صفی، استاد مطالعات آسیائی و خاومیانه، مدیر مرکز مطالعات اسلامی، دانشگان دوک.

فریده فرهی، استاد مطالعات عالی، علوم سیاسی، دانشگاه هاوائی در مانوا.

محسن کدیور، استاد ممتاز مهمان، مطالعات دینی، دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هی.ل

فاطمه کشاورز، استاد، مدیر مرکز مطالعات فارسی، دانشگاه مریلند

حسین کمالی، استادیار فرهنگ های آسیا و خاورمیانه، بارنارد کالج/ دانشگاه کلمبی

داریوش محمد پور، پژوهشگر، موسسه مطالعات اسماعیلی، لندن.

زیبا میرحسینی، محقق متخصص، مرک حقوق اسلام و خاور میانه، مدرسه مطالعات شرقی و آفریقائی، دانشگاه لندن.

علی اکبر مهدی، استاد ممتاز جامعه شناسی، دانشگاه وزلین اوهایو.

علی میر سپاسی، استاد جامعه شناسی، دانشگاه نیویورک.

English Version