حمایت از اقدام آيت‌الله‌العظمي منتظري

 حمایت از اقدام آيت‌الله‌العظمي منتظري

«مراجع و عالمان ديني در پيشگاه خدا و مردم مسئولند»

ملت شريف ايران،

همگان به ياد دارند كه مراجع و عالمان ديني متعهد در سال‌هاي پيش از انقلاب همواره مرجع و پناهگاه مردم در برابر دولت‌ها و عملكرد نادرست دولتمردان بودند و به لحاظ مالي به حكومت وابستگي نداشتند. اما در سال‌هاي پس از انقلاب، جمعی از آنان خواسته يا ناخواسته، منصب حكومتي يافته و يا به حكومت وابسته شده‌اند. بدين‌ترتيب، افزون بر اينكه تمامي كارهاي دولت به‌نام همۀ روحانيون تمام شده و مي‌شود، دولتمردان و حاكمان از اين اهرم براي فشار آوردن به روحانيان در راستاي پيشبرد مقاصدشان، بهره مي‌گيرند.

امروزه اما، وقايع و فجايعي در حق آحاد ملت رخ داده است كه در صورت سكوت بزرگان ديني، اين رخدادهاي تكان‌دهنده نه‌تنها در پيشگاه مردم، بلكه در پيشگاه حق نيز به‌نام آنان نوشته مي‌شود و همچنين باعث بدنامي دين مبين اسلام ـ كه اين اعمال با استناد و اتّكا به آن يا شبيه‌سازي‌هاي نادرست و ناچسب به بخش‌هايي از تاريخ صدر اسلام صورت مي‌گيرد ـ خواهد شد و همچنین حق آزادی بیان و استقلال آنان را که از ویژگی‌های روحانیت شیعه است از آنان سلب خواهد کرد.

بر همين اساس بوده است كه آيت‌الله‌العظمي منتظري، به‌خاطر احساس وظيفۀ ديني و ملي، در پيام اخيرشان به مراجع تقليد، عالمان دين و حوزه‌هاي علميه، ضمن بدعت خواندن رفتارهاي حاكمان پس از انتخابات دورۀ دهم رياست‌جمهوري و ابراز تأسف از ستم‌هايي كه بر شهروندان به‌نام دين مي‌رود، از آنان خواسته‌اند كه در برابر ظلم‌ها، بدعت‌ها و كارهاي خلافي كه به‌نام دين صورت مي‌گيرد، سكوت نكنند و در راستاي فریضۀ بسيار مهم امر به معروف و نهي از منكر براي جلوگيري از انحرافات و اصلاح امور جامعه، كه موردِ انتظار مردم است، اقدامات شايسته و فوري انجام دهند.

ما، امضاكنندگان اين بيانيه، ضمن حمايت از اقدامات مسئولانه و شجاعانۀ آيت‌الله منتظری و آيت‌الله صانعي، در شرايط خطير كنوني، از ساير مراجع عظام و علماي دين انتظار داريم آنان نيز به اين فریضۀ ديني مجدّانه عمل كنند، با اين اميد كه به خواست خداوند مؤثر افتد و نام نيكي از آنان در دفتر الهي و خاطرۀ ملت ايران ثبت شود.

۶ مهر ۱۳۸۸، بیش از ۳۰۰ امضا