آژینی: حریم‌ها را نشکنیم

حریم‌ها را نشکنیم (قسمت ششم)

– مخدوش کردن شخصیت و رهبری حضرت امام (ره)

محسن آژینی

روزنامه رسالت، ۲۹ بهمن ۱۳۷۵

 

حضرت امام خمینی (ره) و رهبری ایشان یکی دیگر از حریم‌های انقلاب است که باید همواره توسط همۀ نیروهای معتقد به انقلاب و امام با وسواس و دغدغه خاطر پاس داشته شود و هیچ کس که علاقمند به انقلاب است نباید کوچکترین خدشه‌ای را به شخصیت و رهبری ایشان وارد و تحمل نماید.

این خواسته از آن‌روست که حضرت امام (ره) یک رهبر معمولی نبود بلکه یک انسان استثنائی و یک رهبر ممتاز از سایر رهبران انقلابی و ملی بود. حضرت امام(ره) پدید‌آورندۀ انقلاب، احیاگر اندیشۀ دینی در جهان امروز و ارائه دهندۀ مسیری نو برای نجات مستضعفان و مظلومان جهان بود. از لحاظ دینی، ایشان نائب امام زمان (عج)، مرجع تقلید مسلمانان جهان و یک شخصیت جامع‌الاطراف بود. ایشان از نوادری بود که جنبه‌های مختلف و بعضاً متضادی را مثل فقاهت، فلسفه، عرفان، سیاست و حکومت یک‌جا در وجود خود جمع کرده بود. حقیقتاً قلم و بیان از توصیف شخصیت امام خمینی (ره) عاجز است و بزرگان در بیان کامل شخصیت ایشان در می‌مانند. امام (ره) با هیچ یک از رهبران انقلابی در طول تاریخ قابل مقایسه نیست و تنها ایشان را می‌توان با انبیاء و اولیاء الهی مقایسه کرد.

حال با توجه به این ویژگی‌ها، چگونه قابل تصور است که کسی، امام (ره) را با شخصیتهای سیاسی دنیا و رهبرانی چون لنین و مائو مقایسه کند و ایشان و رهبری ایشان را خصیصۀ ویژه‌ای برای انقلاب اسلامی نداند و ممتاز بودن ایشان را از دیگر رهبران سیاسی و ملی دنیا نفی کند و ایشان را همانند سایر رهبران انقلابهای چپ و راست بداند، متأسفانه چنین مطالبی گفته شده است.

فردی این مطلب را گفته و روزنامه‌ای هم از قول وی چنین نوشته است:

*«عنصر رهبری در انقلاب ما نیز کاملاً استثنایی نیست…….. علیرغم قوت فراوان، رهبری حضرت امام (ره) عنصر اختصاصی انقلاب ما نیست یعنی شما در انقلاب هند هم شخصیت بارزی مثل گاندی مشاهده می‌کنید. گاندی هم شخصیت بسیار چشمگیری بود و نقش بسیار بزرگی در انقلاب هند داشت یا مثلاً شخصیتی مثل مائو در چین یا لنین در شوروی. در مجموع می‌توان ذکر کرد که در اکثر انقلابهای بزرگ و پیروز جهان و حتی در انقلابهای معاصر، همواره ما یک شخصیت بسیار قوی به نام رهبری انقلاب را شاهد بوده‌ایم.»(۱)

آیا واقعاً این جفا نیست که ما شخصیت و رهبری استثنایی و منحصر به‌فرد حضرت امام (ره) را با لنین و مائوی کمونیست یا گاندی بت پرست مقایسه کنیم و آن را از اختصاصات انقلاب ندانیم؟

در اینجا به جملاتی از مقام معظم رهبری در بارۀ شخصیت حضرت امام(ره) اشاره می‌کنیم: *شخیت امام(ره) با هیچ کدام از رهبرهای دنیا قابل مقایسه نیست. او را فقط با پیامبران و اولیاء و معصومان(ع) می‌توان مقایسه کرد. او شاگرد و دنباله‌رو آنها بود و به همین خاطر نمی توان با رهبر‌های سیاسی دنیا مقایسه‌اش کرد. ما رهبرهای سیاسی دنیا را می‌شناسیم و تاریخ مبارزه آنها و ملتها را با دقت مطالعه کرده‌ایم . واقعاً حیف است که به آنها رهبر بگوییم و امام را هم با همین عنوان یاد کنیم. اگر به آنها رهبر بگوییم باید عنوان دیگری برای امام انتخاب کنیم. او اصلاً از جنس و خمیرۀ انبیاء بود.* (۲)

*عامل موفقیت رهبر عظیم الشأن ما- آن امام استثنایی بی نظیر- این بود که توانست اقیانوس عظیمی را این طور به حرکت در آورد و میلیونها انسان را خدایی کند و راه اسلام را، راه زندگی قرار دهد و اسلامی را که همۀ قدرتهای دنیا علیه او بسیج شده بودند عزیز کند و معنویت و ارزشهای منزوی شده معنوی را دو باره احیا نماید. (۳)

پاورقی:

۱-آقای محسن کدیور- روزنامه سلام – ۹/۱۱/۷۵

۲- حدیث ولایت – ج۱- ص ۲۱.

۳ – همان – ج۱- ص .۴۲