در سوگ شیخ باقر نمر عالم مجاهد قطیف

وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ أَمْوَاتًا ۚبَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ

1341783641-300x220

شیخ نمر باقر النمر (۹۴-۱۳۳۸) مجاهد فی سبیل‌الله و عالم بلندپایه‌ی معترض قطیف توسط زمامداران عربستان سعودی به‌جرم اقدام علیه امنیت ملی و محاربه امروز اعدام شد. پلنگ دلیر منطقه‌ی احساء از منتقدان صریح‌اللهجه‌ی حکام مرتجع و وابسته‌ی آل سعود و بحرین بود. شهید نمر در تأسی به مولایش سیدالشهداء (ع) کلمه‌ی عدل را نزد امام جائر ادا کرد، و جانش را در راه استقرار عدالت، آزادی و احقاق حقوق مردم فدا کرد. شیخ نمر درس‌خوانده‌ی حوزه‌ی علمیه‌ی قم بود و به‌لحاظ نظری الگوی سیاسی جمهوری اسلامی را دنبال می‌کرد. در ده سال اخیر چهار بار زندانی شده بود. مأموران رژیم وهابی عربستان سعودی در سال ۱۳۹۰ بعد از شلیک به‌پای شهروند معترض غیرمسلح او را مجروح دستگیر کردند. شیخ نمر در محاکمه‌ای ناعادلانه و به‌دور از آئین دادرسی و برخلاف موازین مسلم اسلامی و حقوق بشر اعدام شد.
ملک سلمان زمامدار خودکامه‌ی ریاض با اعدام شیخ باقر نمر به صدام حسین مستبد بغداد در اعدام سیدمحمدباقر صدر در سال ۱۳۵۸ اقتدا کرد. در زمانی که جاهلان بازی‌خورده و قساوت‌پیشه‌ی داعش و القاعده و طالبان و … با تکیه بر مرام ارتجاعی وهابیت و پشتیبانی پنهان و آشکار مالی و تسلیحاتی حکومت‌های مرتجع منطقه و حامیان بین‌المللی چهره‌ی خشنی از اسلام به‌نمایش گذاشته‌اند، زمامداران سرزمین وحی نعل وارونه می‌زنند، به اقلیت معترض شیعه در عربستان، اکثریت مظلوم شیعه در بحرین، و شیعیان زیدی حوثی بلکه مردم بی‌دفاع یمن آشکارا ظلم می‌کنند. زمامداران سعودی در سوریه هم‌سو با اسرائیل بر خلاف منافع مسلمانان و ساکنان مظلوم منطقه فعالند. شهید نمر همانند بسیاری شیعیان دل خوشی از حکام سوریه نداشت. زمامداران عقب‌افتاده‌ی سعودی اطمینان داشته باشند خون شهید نمر و دیگر مبارزان مظلوم خواهد جوشید و روزی سرزمین وحی و حرمین شریفین از لوث وجود حاکمان وابسته و بی‌کفایت پاک‌سازی خواهد شد. تا زمانی که حاکمان مرتجع منطقه و حامیان سودجوی آنان مطالبات نجیبانه‌ی شهروندان را اجابت نکرده تن به عدالت، مردم‌سالاری، استقلال، آزادی و حقوق بشر نداده‌اند، منطقه روی صلح و آرامش نخواهد دید.
شهادت مظلومانه‌ی آقای شیخ نمر باقر النمر عالم ربانی، مجاهد فی سبیل‌الله، مروج فرهنگ اهل بیت (ع) در قطیف و احساء و حجاز، و مبارز سرفراز عدالت و آزادی و حقوق بشر را به خانواده‌ی معزز آل نمر، اساتید، شاگردان و پیروان آن شهید سعید، شیعیان منطقه‌ی خلیج فارس و همه‌ی آزادگان جهان تسلیت عرض می‌کنم. راه شهید نمر که راه رهایی از استبداد و ظلم و تبعیض است با قوّت ادامه خواهد داشت، ان‌شاءالله.

محسن کدیور
۱۲ دی ۱۳۹۴

مصاحبه‌ی مرتبط