کتاب انحراف انقلاب

انحراف انقلاب: إعلامیه ۱۲ شهریور ۱۳۵۹ سید ابوالفضل موسوی مجتهد زنجانی؛ مقدمه، تصحیح و تحقیق محسن کدیور؛ کتاب الکترونیکی، ویرایش اول: مرداد ۱۳۹۵، ویرایش دوم: فروردین ۱۳۹۹، ۱۳۷ صفحه

 pdf

انحراف انقلاب، و۲

 فهرست:

مقدمه مصحح

– آشنایی با نویسنده

– اهمیت رساله

– رساله در یک نگاه

– مقدمه تصحیح و تحقیق

رساله انحراف انقلاب

۱. ریشه یابی انحراف انقلاب

۲. رحمت نبوی

۳. عدل علوی

۴. تخلفات شرعی

۵. تخلّفات اجتماعی

۶. تخلفات اقتصادی

۷. تخلفات سیاسی

پیوست

در مورد ولایت فقیه و قانون اساسی

گزیده اسناد و تصاویر

به همین قلم

کتاب در یک نگاه

رساله انحراف انقلاب: اعلامیه ۱۲ شهریور ۱۳۵۹ سید ‌ابوالفضل موسوی مجتهد زنجانی در زمره چهار نقد اصلی جمهوری اسلامی از بدو تأسیس تاکنون، و از حیثی مهم‌ترین آنهاست. با بازگشت پیروزمندانه آقای خمینی از تبعید پانزده‌ساله جریان سیاسی علمای تهران به صحنه رقابت دو رویکرد تبدیل شد. اول رویکرد اصلاح تدریجی که قانون اساسی مشروطه منهای سلطنت را در شرائط انتقالی میثاق ملی می‌دانست و در سنت پیامبرˆ و سیره امیرالمؤمنین† رحمت و مدارا و حقوق انسانی را برجسته می‌یافت. دوم رویکرد انقلابی که به زیروروکردن تمام نظام سابق، اجرای شریعت ولو با إعمال زور و خشونت، و ولایت فقیه باور داشت، تعجیل در تصویب قانون اساسی جدید را سرلوحه برنامه خود قرار داد. جمهوری اسلامی محصول رویکرد دوم است. شاخص‌ترین مجتهد قائل به رویکرد نخست آقا سید ‌ابوالفضل بود. این رساله نقد رویکرد دوم توسط رویکرد نخست است.

این رساله تحلیلی‌ترین، مستندترین و مستدل‌ترین متنی است که از منظر دینی در نقد جمهوری اسلامی -آن‌چنان‌که هست- و سیاست‌های کلان آقای خمینی منتشر شده است. رساله مجتهد زنجانی نقد مشروعیت جمهوری اسلامی از منظر شرعی و استیضاح بنیان‌گذار آن است. به نظر وی اسلام شیعی نه‌تنها این روش زمامداری و کشورداری را برنمی‌تابد، بلکه جمهوری اسلامی در تقابل و تعارض مسلّم با محکمات قرآن، سنت معتبر رسول‌اللهˆ، سیره امیرالمؤمنین† و دیگر ائمه‰، و موازین فقهی و مبانی شرعی است.

رساله مجتهد زنجانی نقد ماضی و وقایع اتفاقی یک سال و نُه ماه نخست زمامداری آقای خمینی نیست، نقد خصلت‌های ذاتی نظام جمهوری اسلامی است. نقد حال و احتمالا نقد آینده نزدیک ما هم هست. هرچه زمان بیشتر می‌گذرد تیزبینی، آینده‌نگری و ژرف‌اندیشی سید ‌ابوالفضل موسوی مجتهد زنجانی که انحراف انقلاب و نظام برخاسته از آن را به سرعت و قبل از همه درک کرده و عمیقاً اعلام خطر کرده بود بیشتر آشکار می‌شود.

متن مصحّح و سانسورنشده این رساله برای نخستین‌بار با تعلیقات تفصیلی و مقدمه تحلیلی به‌مناسبت بیست‌وچهارمین سالگرد درگذشت مجتهد زنجانی منتشر شد و اکنون در چهل‌ویکمین سالگرد استقرار جمهوری اسلامی ویرایش دوم آن منتشر می‌شود.