اقدام جاهلانه شیعیان افراطی

روز جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ چهار نفر از پیروان جوان آقا صادق شیرازی مرجع تقلید منتقد مقیم قم در اعتراض به دستگیری فرزند وی حسین شیرازی به سفارت ایران در لندن حمله کردند و با ورود به بالکن سفارت، پرچم ایران را پائین کشیده پرچم گروه خود را به اهتزاز درآوردند. حمله کنندگان شعارهایی علیه مقامات جمهوری اسلامی ایران و در سب و لعن سه خلیفه نخست ازخلفای راشدین و ام المومنین عایشه سر دادند. این حمله به صورت زنده از شبکه تلویزیونی فدک مربوط به همین جریان پخش شد. مهاجمان حدود سه ساعت بعد توسط پلیس لندن دستگیر شدند. نمایندگان آقای شیرازی حمله به سفارت را محکوم کرده منکر ارتباط سازمانی مهاجمان با بیت شیرازی شدند.

اعتراض به دستگیری حسین شیرازی از طرق مدنی مسالمت آمیز از قبیل تظاهرات در برابر سفارت ایران حقی قانونی است. اما تعرض به سفارتخانه‌ها چه در تهران به سفارتهای آمریکا، انگلستان و عربستان چه در لندن به سفارت ایران محکوم است. جمهوری اسلامی حمله به سفارتهای انگلستان و عربستان را به نیروهای خودسر نسبت داد، حال آنکه افکار عمومی، ماموران جمهوری اسلامی را به اونیفورم پوش و لباس شخصی تقسیم می کند و خودسر اسم اشاره به ماموران لباس شخصی نظام است. شایسته نیست منتقدان نظام از روش غیراخلاقی نیروهای خودسر جمهوری اسلامی استفاده کنند. مسئولیت پذیری اقتضا می کند عمل این مقلدان جاهل مطلقا تقیبح و محکوم شود. اقدام جاهلانه شیعیان افراطی بیش از همه به نفع جمهوری اسلامی و به ضرر مطلق آبروی تشیع در جهان تمام شد. ادای داعش را درآوردن هنر نیست! مهاجمان سفارت ایران در لندن نشان دادند افراطیون مذهبی سنی و شیعه ندارد، سرو ته یک کرباسند.

پائین کشیدن پرچم ایران اقدامی بسیار زشت و ناپسند بوده است. بالابردن پرچم شیعه افراطی بجای پرچم جمهوری اسلامی ارتجاع و رجعت به دورانی تاریک تر از جمهوری اسلامی است.

مقلدان آقای شیرازی با زمامداران جمهوری اسلامی دعوا دارند، مگر سران استبداد دینی در ایران از اهل سنت هستند که مهاجمان به خلفای راشدین (ابوبکر، عمر و عثمان) و عایشه سبّ و لعن کنند؟! اگر این گروه با اندیشه تقریب بین مذاهب اسلامی و اتحاد شیعه و سنی مشکل دارد، با این اقدام جاهلانه سیمایی غیرمنطقی و خردستیز از تشیع به نمایش گذاشتند.

شایسته بود و هست که بیت مرجعیت صریح و شفاف سبّ و لعن شخصیتهای مورد احترام اهل سنت را محکوم کند و به مقلدان خود این آیه شریفه را یادآور شود که وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّـهِ فَيَسُبُّوا اللَّـهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ )انعام ۱۰۸) «[به معبود] کسانی که غیر خدا را می‌خوانند دشنام ندهید، مبادا آنها [نیز] از روی [ظلم و] جهل، خدا را دشنام دهند.» اگر کسی خود را شیعه می داند باید بداند امیرالمؤمنین (ع) به صراحت پیروان خود را از دشنام و سبّ مخالفان منع کرده است: إِنّیِ لاأُحِبُّ أنْ تَکوُنَ مِنَ السَّبَّابِینَ.

بجای بام تا شام پرداختن به کاستی های اهل سنت، می توان با ذکر فضائل اخلاقی اهل بیت در فضایی منطقی زمینه جذب افراد را فراهم آورد. دستور امام صادق (ع) به پیروانش این است که عملا زینت مذهب خود باشند، نه اینکه با این قبیل اقدامات جاهلانه مایه شرمساری و سرشکستگی شوند. رابطه مسالمت آمیز، احترام متقابل و پرهیز از سبّ و لعن شخصیتهای مورد احترام اهل سنت از موازین الزامی تقیه مداراتی مورد توصیه اهل بیت است.

سخنرانی حسین شیرازی در آذر ۱۳۹۶ که علت اصلی دستگیری اوست انکار اصل ولایت فقیه است. اگر بیت شیرازی از نظریه «ولایت انتصابی عامه ولایت شورای مراجع تقلید» – که نظر مکتوب آقایان محمد و صادق شیرازی در کتابهایشان است – عدول کرده و به انکار مطلق ولایت فقیه اعم از فردی و شورایی، عامه و مطلقه، انتصابی و انتخابی رسیده اند، باید به فال نیک گرفت. معتقدان أنواع ولایت فقیه یک به یک در عمل به باطل بودن اصل ولایت فقیه می رسند و فتوا به بی پایگی آن می دهند. مناسب است این انکار قلمی شود و در کتب فقه استدلالی هم بروز کند و به خطابه و سخنرانی اکتفا نشود.

از ولایت فقیه مهمتر اسلام سیاسی است. بیت شیرازی در اصل اسلام سیاسی، ابتناء نظام بر شریعت و تساوی قانون حکومتی با حکم شرعی از جمهوری اسلامی فاصله نگرفته است.

 

مصاحبه علی خردپیر با قاسم فهد (نماینده أمور رسانه ای بیت شیرازی در لندن) و محسن کدیور، برنامه چشم انداز، تلویزیون ایران اینترنشنال، ۲۰ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱ مارس ۲۰۱۸

دریافت فایل صوتی

  ***

برای مطالعه بیشتر:

انتقاد از ولایت فقیه از موضع سنتی

برخورد با شبکه های مذهبی وسیله تصفیه حسابهای سیاسی قرار گرفته است

نظريه سوم‌: ولايت انتصابي عامه شوراي مراجع تقليد