اسلام و خشونت ناموسی

اسلام و خشونت ناموسی

هر از چند گاهی یکی از زنان جامعه ما به شکل فجیعی توسط یکی از مردان خانواده خود به بهانه ناموسی به قتل می رسند. قانون رایج هم برای قاتلان باغیرت! ناموسی تخفیفهای ویژه ای قائل شده است، مثلا پدری که دخترش را با دستان خود به قتل رسانده قصاص نمی کند و نهایتا به سه تا ده سال زندان محکوم می کند. در حالی که اگر مادر فرزندش را یا پدر مردی که متهم به ارتباط با دخترش است را کشته بود قصاص می شد.

آیا چنین قوانینی عالانه و قابل دفاع است؟ موضع اسلام در قبال قتل ناموسی چیست؟ آیا فرزند مِلک طلق پدر است و او مجاز است هر غلطی می خواهد بکند ولو فرزندش را به قتل برساند و مجازات هم نشود، یا نهایتا تعزیرکی بشود؟  آیا اسلام از نظام مردسالار دفاع می‌کند؟ آیا احکام قصاص، حدود ودیات متناسب با شرایط حجاز قرن هفتم، احکام ابدی اسلامی محسوب می شوند ولو در زمان ما عادلانه، اخلاقی و عقلایی محسوب نشوند و قوانین عرفی در پیش‌گیری از جرم و جنایت کارامدتر باشند؟ آیا قتل خودسرانه خارج از دادگاه صالحه به هر عنوانی مشروع است؟ آیا «قانون مجازات اسلامی» نمونه قانون کیفری اسلام در زمان ماست؟ پاسخ فقه سنتی به پرسشهای فوق چیست؟ اسلام نواندیش و اجتهاد در مبانی و اصول به پرسشهای فوق چه پاسخی دارد؟

برای پاسخ به پرسشهایی از این دست سخنرانی زنده ای با مشخصات ذیل برگزار می شود:

اسلام و خشونت ناموسی

زمان: سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹، دوم ژوئن ۲۰۲۰

ساعت: ۲۱ به وقت ایران، ۱۸:۳۰ به وقت اروپای مرکزی، ۱۲:۳۰ به وقت شرق آمریکا

زمان جلسه دو ساعت: یک ساعت طرح بحث و یک ساعت پرسش و پاسخ.

این جلسه در نرم افزار Gotomeeting به‌ صورت مجازی برگزار و به طور همزمان از کانال اینستاگرامی Mohsen.kadivar.official  به صورت زنده Live Instagram  پخش خواهد شد.

لینک حضور در برنامه:
https://global.gotomeeting.com/join/673313765

برای اینکه بهترین سوالات در وقت محدود جلسه مطرح شود از هم‌اکنون می توانید پرسشهای خود را به ایمیل زیر بفرستید:

[email protected]

برگزارکنندگان جلسه سوالات شما را دسته بندی کرده قبل از جلسه در اختیار سخنران خواهند گذاشت. علاوه بر آن می توانید پرسشهای خود را همزمان با برگزاری جلسه از طریق ایمیل فوق یا از طریق اینستاگرام مطرح کرده در جلسه پاسخ بگیرید. پرسشهایی که فرصت طرح در جلسه نداشته باشند بعدا یک‌جا پاسخ داده می شوند. اگر برای نصب نرم افزار دچار مشکل هستید با ایمیل فوق تماس بگیرید.

لازم به ذکر است که جلسه دوم «خدا و شر» از همین طریق در تاریخ یکشنبه ۱۸ خرداد (۷ ژوئن) برگزار خواهد شد.

 

 ۱۰ خرداد ۱۳۹۹