دینداری‌های ناموزون و عزاداری‌های نامشروع

دینداری‌های ناموزون و عزاداری‌های نامشروع

سخنرانی زنده شب عاشورا

«امام حسین در میان ائمه اهل بیت استثنا بود نه قاعده. اکثریت عالمان شیعه در عمل مشی حسینی را دنبال نکرده اند و در جهت گیری‌های علمی نیز مبارزه و شهادت حسین گونه را توصیه ننموده اند. شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر بهترین شاهد این مدعاست. درباره اهمیت فاجعه قتل مظلومانه سیدالشهداء و اهل بیت و اصحابش در کربلا در تشیع سنتی و تشیع انقلابی مبالغه شده است. مجالس ماتم حسینی در رویکرد سنتی مجلس کسب ثواب و تکوین هویت شیعی، و در رویکرد مبارزاتی مجلس تجهیز دینداران برای انقلاب علیه طاغوت بوده و در هر دو رویکرد هم توفیق نسبی داشته است. اما بنا بر ارزیابی رویکرد تاریخی انتقادی، این مجالس و مراسم در ازدیاد معارف اسلامی و رسوخ فضایل مذهبی در میان شیعیان موفق نبوده است، چرا که اولا متمرکز در جزئیات مقتل بوده و اطلاع از معارف ضروری قرآنی، نبوی و موازین تعالیم ائمه وجهه نظر این مجالس نبوده، ثانیا شیعیان در تحقق فضایلی که امام حسین به خاطر احیای آنها جانش را فدا کرد متاسفانه از دیگر مسلمانان یا غیرمسلمانان جلوتر نیستند.» امام حسین از منظری دیگر: قاعده یا استثنا؟ (تاسوعای ۱۴۴۱، شهریور ۱۳۹۸)

ادامه بحث با پاسخ به این پرسش‌ها:

– آیا دینداری ما موزون یا متوازن است؟

– شاخصهای دینداری موزون چیست؟

– آیا بزرگ شدن وحشتناک برخی اجزای مستحب و گاه خرافی، و کوچک شدن تاسف‌بار برخی اجزای ضروری دین و مذهب نشانه بیماری مزمن نیست؟

– آیا عزاداری، مقتل خوانی، روضه خوانی، مداحی، سینه زدن، زنجیرزدن، گریستن، گریاندن و خود را به گریستن زدن از واجبات دینی است؟

– آیا چند ماه سال را با حزن و ماتم و عزای اولیا سر کردن دینداری است؟

– بهترین راه اشاعه فضایل آزادگی، فداکاری و ایثار و تربیت دینی چیست؟

– مهمترین شاخص‌های تشیع چیست؟

– ضابطه عزاداری مشروع کدام است؟

– آیا در ایام بلای کرونا عزاداری مشروع در مراسم جمعی غیرمَجازی اصولا ممکن است؟

شنبه ۹ محرم ۱۴۴۲، ۸ شهریور ۱۳۹۹، ۲۹ آگوست ۲۰۱۰

ساعت: ۲۱ به وقت ایران، ۱۸:۳۰ به وقت اروپای مرکزی، ۱۲:۳۰ به وقت شرق آمریکا

دو ساعت (طرح بحث و پرسش و پاسخ)

این جلسه در نرم افزار Gotomeeting به‌ صورت مجازی برگزار و به طور همزمان از کانال اینستاگرامی Mohsen.kadivar.official  به صورت زنده Live Instagram  پخش خواهد شد.

لینک شرکت مستقیم در جلسه

https://global.gotomeeting.com/join/115060285

برای طرح پرسش یا رفع اشکال احتمالی در نصب نرم افزار می توانید با ایمیل زیر تماس بگیرید:

[email protected]