چرا اسلام و تشیع؟

چرا اسلام و تشیع؟

سلسله مباحث نواندیشی دینی

سخنرانی زنده

شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹، ۷ نوامبر ۲۰۲۰

ساعت ۲۱:۰۰ به وقت ایران،۱۸:۳۰ به وقت اروپای مرکزی، ۱۲:۳۰ به وقت شرق آمریکا

دو ساعت: طرح بحث و پرسش و پاسخ

این جلسه در پی پاسخ به پرسشهایی است که مکررا از من پرسیده شده است:

در جامعه ما بیشترین انزجار و بدبینی نسبت به اسلام به وجود آمده است و مخصوصا نسل جوان به نوعی از دین زده شده اند. در دنیای امروز نقش و جایگاه دین و التزام به آن و بعد از آن اسلام و در نهایت تشیع چیست؟

آیا دلیل عقلانی و منطقی برای مسلمان ماندن در جامعه امروز وجود دارد یا صرفا در راستای حفظ هویت است؟ برای انسانهایی که در جامعه ای غیرمسلمان و غیرشیعه به دنیا آمده و بزرگ شده اند، آیا مسلمان ماندن و شیعه بودن توصیه می شود؟ آیا منفعت یا نیازی در این کار است؟

چرا باید هویت مسلمان شیعه ایرانی را انتخاب و ترویج کنیم؟ چرا نباید به دین ایران قبل از اسلام بازگردیم؟!

چرا باید متدین به دینی باشیم که محصول آن داعش، القاعده، طالبان، بوکوحرام و انصار حزب الله است؟ افرادی بی منطق و خشن و متعصب که جز تزریق نفرت از اسلام کارکردی نداشته اند؟

چرا باید هر روز شرمنده اقدامات وحشیانه ای شبیه کشتار پاریس و شنیدن سخنرانی تند رئیس جمهور فرانسه خطاب به مسلمانان باشیم؟

آیا با پذیرش اصل آزادی بیان در اسناد بین المللی ادعای اهانت به ادیان و پیامبران و مقدسات بی معنی و غیرموجه نیست؟

آیا سزای جنایت طراحی کاریکاتور (موهن) پیامبر اسلام یا نشان دادن آن حقیقتا اعدام است؟

آیا شایسته نیست که به شیوه پروتستانتیزم اسلامی و اصلاحات لوتری سراغ پالایش میراث اسلامی برویم و همانند وهابیون که تفکر اهل سنت را اصلاح کردند تشیع نیز به همین شیوه اصلاح شود؟

با توجه به انجماد اسلام فقاهتی و تفکر سنتی و جعلی بودن اکثر قریب به اتفاق روایات نباید شخصا به قرآن مراجعه کنیم و هرچه در قرآن نبود را دور بریزیم و پیرو مکتب «اسلام قرآنی» شویم؟

آیا تقریب مذاهب اسلامی اقتضای آن را ندارد که شیعیان کلیه باورهای خاص خود را کنار بگذارند و در سواد اعظم اهل سنت و جماعت منحل شوند تا وحدت اسلامی محقق شود؟

آیا مقرون به صرفه تر نیست اگر به جای اسلام قدر مشترک ادیان و عرفان یعنی باور به خدای وحدت وجودی منهای شریعت و دین سازمان یافته را پیشه خود کنیم و به روایتی «حنیف» و به روایتی دیگر موحد مدرن (deist) شویم؟

آیا بهتر نیست به جای مسلمان بودن امور مشترک بین ادیان و دیگر مکاتب یعنی معجونی از معنویت و عقلانیت بشری را سرلوحه خود کنیم؟

آیا وقت آن نرسیده که از تشیع و اسلام عبور کنیم و در نتیجه اکثر مشکلات جامعه مان که ناشی از آنهاست به سرعت حل شود؟

این جلسه در نرم افزار Gotomeeting به‌ صورت مجازی برگزار و به طور همزمان از کانال اینستاگرامی Mohsen.kadivar.official به صورت زنده Live Instagram پخش خواهد شد.

لینک شرکت مستقیم:

https://www.gotomeet.me/IsalmShieh36

ایمیل تماس:

[email protected]