محکومیت مطلق اعدام مخالف سیاسی

محکومیت مطلق اعدام مخالف سیاسی

به بهانه اعدام مظلومانه روح الله زم

روح الله زم موسس و مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز به جرم افساد فی الارض در تاریخ ۲۲ آذر ناباورانه اعدام شد. مجازات اعدام خلاف کرامت انسانی است و باید از نظام کیفری ایران حذف شود. علاوه بر آن در جرائم سیاسی و مطبوعاتی قباحت و نادرستی مجازات اعدام دو چندان است. در مصایب جمهوری اسلامی فقدان دادرسی عادلانه ام المصایب است. اگرچه درباره تک تک این امور قبلا نوشته ام (از جمله مجازات اعدام در اسلام معاصر، ۱۶/۶/۱۳۹۹) اما با توجه به اعدام اخیر چند نکته را متذکر می شوم:

یک. روح الله زم از دادرسی عادلانه برخودار نبوده، وکیل انتخابی نداشته، تا ساعاتی قبل از اعدام از تایید حکم اعدامش توسط دیوان عالی کشور و اجرای قریب الوقوع آن اطلاعی نداشته و بر خلاف مقررات بسیار عجولانه اعدام شده است. به گفته پدرش حتی امکان وصیت نداشته است. با اینکه اتهام وی سیاسی بوده، برخلاف قانون اساسی دادگاه وی غیرعلنی و فاقد هیأت منصفه بوده است.

دو. دستگیری زم برخلاف قوانین بین المللی و حتی خلاف موازین شرع صورت گرفته است. وی در دهه نود به کشور فرانسه پناهنده شده و مقیم آن کشور بود. جمهوری اسلامی او را با فریب به عراق کشانید و در عراق اورا ربوده به ایران برد. ربودن مقیم و پناهنده کشور دیگر (فرانسه) در خاک کشور دیگر (عراق) نقض میثاقهای بین المللی است که جمهوری اسلامی امضا کرده است.

سه. جمهوری اسلامی زم را به این شکل فریب داده بود که قرار است رئیس تلویزیون منسوب به آقای سیستانی مرجع عالی تقلید مقیم نجف شود! خبری که از اساس دروغ بود. سوء استفاده از اعتماد مردم به رهبران مذهبیشان خلاف شرع، خلاف اخلاق و خلاف موازین بین المللی است.

چهار. روح الله زم با فریب و فشار مجبور به مصاحبه تلویزیونی، بازگو کردن دیکته بازجویان و اقرار علیه خود شد. اقرار تحت فشار و شکنجه شرعا و قانونا بی اعتبار است. پخش اعترافات اجباری و فریبکارانه تلویزیونی خلاف کرامت انسانی و از هر حیث محکوم است.

پنج. روح الله فرزند محمد علی زم رئیس اسبق حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در جریان جنبش سبز یکی از بازداشت شدگان ستاد انتخاباتی مهدی کروبی بود که در زمان بازداشت مورد شکنجه قرار گرفت و همانجا به این نتیجه رسید که جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است.

شش. زم روزنامه نگار و فعال سیاسی منتقد جمهوری اسلامی بود. کانال تلگرامی او مورد استقبال قرار گرفت و در اعتراضات خیابانی دی ۱۳۹۶ نقش بسیار برجسته ای داشت. ماموران امنیتی جمهوری اسلامی وارد مراوده با او شدند و او اطلاعاتی که آنها در اختیار وی می گذاشتند بدون تحقیق و راست آزمایی پخش کرد. ماموران امنیتی از این کانال برای زدن رقبای خود استفاده کردند.

هفت. محمدعلی زم از خادمان انقلاب و جمهوری اسلامی بود و به عشق آقای خمینی نام فرزندش را در مرداد ۱۳۵۷ روح الله گذاشت. روح الله زم فرزند حقیقی جمهوری اسلامی بود. چه کردید که فرزند نظام برانداز نظام شد؟! مجرم شمائید نه مخالف شما.

هشت. با اقدامات روح الله زم و آمدنیوز می توان موافق نبود (که نیستم)، اما در مقابل مجازات او خصوصا اعدام از هر حیث ظالمانه وی نمی توان خاموش بود. زم مفسد فی الارض نبود، او روزنامه نگار منتقد و فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی بود. انتقاد و مخالفت با نظام مجازاتش اعدام نیست.

نه. اعدام روح الله زم (۱۳۵۷-۱۳۹۹) نخستین اعدام سیاسی جمهوری اسلامی نبود، خدا کند آخرین مورد باشد. در تاریخ ۲۳ شهریور امسال نوید افکاری (۱۳۷۲-۱۳۹۹) کشتی گیر شناخته شده عجولانه، مظلومانه و برخلاف قانون اعدام شد. جمهوری اسلامی دومین کشور در اجرای مجازات اعدام در جهان (پس از چین کمونیست) در سال ۱۳۹۸ دست کم ۲۸۱ نفر و در نیمه اول سال جاری دست کم ۱۲۱ نفر را اعدام کرده است. حداقل ۴٪ اعدام شدگان زندانیان سیاسی و امنیتی بوده اند. اجرای حکم اعدام احمد رضا جلالی و دیگر افراد زیر تیغ لازم است سریعا متوقف شود.

ده. در دوران ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضائیه از اسفند ۱۳۹۷ متاسفانه تعداد اعدامهای سیاسی افزایش یافته است. رئیسی از دست اندرکاران کمیته مرگ در اعدامهای تابستان ۱۳۶۷ و بعد از آن شریک جرم کلیه جنایات قوه قضائیه بوده همچنان مجری پروژه «اعدام درمانی» در جمهوری اسلامی است. سفلگانی مثل ابوالقاسم صلواتی آبروی سمت قاضی را برده اند و جز اجرای امر مافوق وظیفه ای برای خود نشناخته اند.

یازده.اگر در انتخابات خرداد ۱۳۸۸ تقلب نمی شد، نسل جوان امیدش را به اصلاح قانونی نظام از دست نمی داد. اگر منتقدان مسالمت جو مثل روح الله زم در زندان شکنجه نشده بودند، او از کشور خارج نشده بود. اگر مطبوعات در ایران آزاد بودند و اصول قانون اساسی مربوط به آزادی مطبوعات اجرا می شدند، کانالهای تلگرامی از قبیل آمدنیوز رونق نمی گرفتند. اگر قوه قضائیه مستقل بود و دغدغه اش اجرای قانون و عدالت بود هرگز روح الله زم اعدام نمی شد.

دوازده. مسئول اصلی نبود آزادی در ایران، تبدیل قوه قضائیه به ماشین اجرای فرامین ولایی، نقض قانون و زیرپاگذاشتن عدالت، اعدام مظلومانه روح الله زم و نوید افکاری راس هرم قدرت سیاسی سید علی خامنه ای است. مشکلات با رفتن خامنه ای حل نمی شود. اصلاح کشور در گرو اصلاح قانون اساسی، حذف نهاد ارتجاعی ولایت مطلقه فقیه، پاکسازی قانون اساسی از تبعیضهای دینی، مذهبی، جنسیتی، و فقهی (از جمله قیمومت فقهای منصوب رهبری در شورای نگهبان بر ملت ایران و انحصار مجلس خبرگان به فقها)، لغو حکومت دینی، به رسمیت شناختن حکومت سکولار دموکراتیک، و محوریت منافع ملی، افکار عمومی و حاکمیت قانون، و بالاخره مدیریت علمی به جای مدیریت ایدئولوژیک فاسد است.

اعدام مظلومانه روح الله زم را به خانواده داغدار وی خصوصا پدرش تسلیت می گویم.