شب قدر

شب قدر

در آینه قرآن و سنت معتبر

شب قدر را خداوند متعال در قرآن مجید در سوره های قدر (۵-۱ :۹۷)، دخان (۶-۱ :۴۴) و بقره (۲:۱۸۵) در چهار نکته معرفی کرده است. اول. شبی بسیار گرانقدر و مبارک، بهتر از هزار ماه، و شبی آکنده از رحمت و سلامت است؛ دوم. یکی از شبهای ماه رمضان است؛ سوم. قرآن در آن شب نازل شده است؛ چهارم. فرشتگان و روح در آن شب برای فیصله دادن هر کار حکیمانه ای فرود می آیند. در روایات شیعه و سنی هم نکات دیگری درباره این شب ذکر شده است، از جمله شب قدر بر شبهای نوزدهم، بیست و یکم، بیست و سوم و بیست و هفتم تطبیق شده است. این شب‌ها را بیدار می مانیم و با تلاوت قرآن، دعا و برگزاری مجالس معرفت و ذکر از خدا می خواهیم ما را از مشمولان رحمت و مغفرت خود قرار دهد. در این جلسه کوشش می شود به این پرسشها پاسخ داده شود:

آیا شب قدر شب تقدیر و فیصله امور است، یا شب قدرت night of power و نمایش اقتدارگرایی خداوند؟

مراد از نازل شدن قرآن در شب قدر نزول تمام قرآن یا نخستین آیات آن است؟ بنا بر احتمال اول، با توجه به اینکه قرآن در طول بیست و سه سال تدریجا بر قلب پیامبر نازل شده است، آیا علاوه بر آن نزول دیگری به صورت دفعی در کار بوده است؟ به چه دلیل؟ بنا بر احتمال دوم با توجه به اینکه شیعه ۲۷ رجب را به عنوان عید مبعث جشن می گیرد، نخستین آیات قرآن چه زمانی نازل شده است؟

مراد از تدبیر امور یا فیصله یافتن حکیمانه آنها در شب قدر چیست؟ از فرشتگان و روح چه می دانیم؟ آیا غیر از فرشتگان و روح کس دیگری اعم از پیامبر یا ائمه در این تدبیر نقشی دارند؟ به چه دلیل؟

مراد از عظمت این شب، رحمت و سلامت در آن چیست؟

آیا روایت یا روایات معتبری درباره شب قدر در منابع سنی و شیعه یافت می شوند؟ مفاد این روایت یا روایات معتبر چه نکاتی بر نکات قرآنی می افزاید؟

شب قدر در اهل تسنن و شیعیان از حیث تعیین زمان چه فرقهای دارد؟

از سیره عملی پیامبر و ائمه در مراسم شب قدر با دلیل معتبر چه می دانیم؟

کدامیک از دعاها و مراسم شب قدر قابل انتساب به پیامبر یا ائمه است یا حداقل بدون اشکال است؟

***

سخنرانی آنلاین شب قدر همراه با پرسش و پاسخ

شنبه ۱۸ ماه رمضان ۱۴۴۲، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱ می ۲۰۲۱

ساعت ۲۳ به وقت شرق آمریکا

(ساعت ۷:۳۰ صبح یکشنبه به وقت ایران)

به مدت دو ساعت

این جلسه به همت جمعی از دانشگاهیان مقیم آمریکای شمالی در نرم افزار گوگل میت Google Meet به‌ صورت مجازی برگزار و به طور همزمان از کانال اینستاگرامی  @Mohsen.kadivar.officialبه صورت زنده Live Instagram  پخش خواهد شد.

لینک شرکت در جلسه

https://meet.google.com/jpw-qrxw-irk