عرفه، معرفت و عرفان

زندگی مؤمنانه، جلسه دوم

عرفه، معرفت و عرفان

سیری در دعای عرفه منسوب به امام حسین و دعای چهل و هفتم صحیفه سجادیه

به مناسبت روز عرفه (سه شنبه ۹ ذیحجه ۱۴۴۲) که در زمره برجسته ترین ایام نیایش در سال است، دومین جلسه زندگی مؤمنانه به شکل خاص به سیری در دو دعای مشهور این روز اختصاص دارد: دعای منسوب به سید الشهداء امام حسین بن علی (ع) در روز عرفه و صحرای عرفات، و دعای امام علی بن الحسین زین العابدین (ع) در صحیفه سجادیه در این روز (دعای چهل و هفتم) که طولانی ترین نیایش صحیفه سجادیه است. کوشش می شود به پرسشهایی از این دست پاسخ داده شود:

الف. دعا و نیایش در زندگی مؤمنانه چه نقشی دارد؟ آیا زندگی مؤمنانه بدون دعا ممکن است؟ آیا دعا و نیایش با خداوند روز و زمان خاصی دارد یا هر زمان می توان با خداوند عاشقانه و صمیمانه راز و نیاز کرد؟ ایام خاص از قبیل ماههای رجب، شعبان، رمضان و دهه اول ذیحجه خصوصا روز عرفه چه جایگاهی در استجابت دعا دارد؟ آداب خاص روز عرفه چیست؟ به طور کلی برای استجابت دعا چه باید کرد؟

ب. آیا هر متنی را می توان به عنوان متن دعا خواند یا الزاما دعا باید املاشده خداوند، پیامبر یا امامان بوده باشد؟ آیا باید الزاما دعا به عربی باشد یا خواندن دعا به هر زبانی مقبول است؟ آیا می توانیم به جای متن عربی دعاهای عرفه ترجمه فارسی آنها را بخوانیم؟ آیا تحقیق سندی دعاها لازم است؟ چرا؟ آیا مضمون عالی یک دعای فاقد سند یا با سند ضعیف از اعتبار آن کفایت می کند؟ آیا همه دعاهای صحیفه سجادیه قابل انتساب به امام سجاد هستند؟ وضعیت سندی دعای عرفه منسوب به امام حسین (ع) چگونه است؟ این دعا در چه کتابهای قدیمی دعای شیعی ذکر شده است؟ قسمت پایانی این دعا در سه کتاب اقدم چگونه است؟

ج. و مهمترین قسمت جلسه: مضمون مهمترین محورهای دعای عرفه منسوب به امام حسین کدام است؟ مهمترین مضامین دعای چهل و هفتم صحیفه سجادیه (دعای عرفه) چیست؟ در هر دو دعا معرفت خداوند؛ خودشناسی، اقرار به لغزشها و درخواست بخشش؛ دعا برای صالحان و پاکان؛ و حاجتها را نزد خداوند بردن چه آثار تربیتی و ماندگاری در زندگی مؤمنانه دارد؟

***

   سخنرانی زنده همراه با پرسش و پاسخ

یکشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۰، ۱۸ جولای ۲۰۲۱

ساعت ۱۸:۳۰ به وقت ایران، ۱۰:۰۰ به وقت شرق آمریکا

به مدت دو ساعت

این جلسه به همت جمعی از دانشگاهیان مقیم آمریکای شمالی در نرم افزار گوگل میت Google Meet به‌ صورت مجازی برگزار و به طور همزمان از کانال اینستاگرامی  @Mohsen.kadivar.officialبه صورت زنده Live Instagram  پخش خواهد شد.

لینک شرکت در جلسه

https://meet.google.com/fio-xatx-cqk