هسته سخت اسلام

هسته سخت اسلام

زندگی مؤمنانه، جلسه سوم

ایمان به خدا، آخرت و پیامبری محمد (ص) ارکان زندگی مؤمنانه در اسلام است. این را همه می دانیم و حرف تازه ای نیست. با این همه زندگی مؤمنانه را لمس نمی کنیم و اثری از باور یا عدم باور به ارکان یادشده را در زندگی‌مان نمی یابیم. افکار متجدادانه، روشنفکرانه و سکولار به سمتی می روند که اولا مرزهای خداباوری و خداناباوری، ثانیا مسلمانی وغیرمسلمانی، ثالثا تشیع و دیگر مذاهب اسلامی درنوردیده می شود. پنداشته می شود که حقوق بشر که متعلق است به انسان از آن حیث که انسان است، و دموکراسی و حقوق شهروندی که متعلق به همه شهروندان یک سرزمین است بدون کمترین امتیاز پیروان یک دین و مذهب خاص باید به عرصه ایمان و آخرت هم سرایت داده شود: حق بی ایمانی و ناحق بودن حتی در آخرت و دفاع از تساوی جایگاه خداباوران و خداناباوران در سرای دیگر! در چنین فضای وهم آلودی از لزوم مداری دینی کثرت‌گرایی دینی نتیجه گرفته می شود. نکته اصلی مباحث زندگی مؤمنانه این است که حقوق بشر و دموکراسی و حقوق شهروندی جای ضرورت ایمان و تدین را نمی گیرد.

در این مباحث بحث متمرکز در اسلام است و مخاطب آن مسلمانان می باشند. اولین پرسشی که مطرح می شود این است که مراد از اسلام چیست که محصول رعایت آن زندگی مؤمنانه است؟ ضرورت بحث از این مسئله از این روست که تلاشهایی به چشم می خورد که در مقام بی معنی کردن اصل هسته سخت اسلام آن هم به نام اسلام البته در جامه روشنفکرانه و متجددانه هستند. در این جلسه قرار است به پرسشهایی از این دست پاسخ داده شود:

هسته سخت اسلام یعنی چه؟ و با اسلام چه نسبتی دارد؟ آیا چنین هسته سختی اصلا وجود دارد یا ساخته و پرداخته ذهن ماست؟ اگر وجود داشته باشد اصلا قابل شناختن است یا فهم هرکسی و حداکثر هر مسلمانی از آن بدون هیچ شرطی اسلام است؟ اگر شناخت هسته سخت اسلام شرایطی دارد، آن شرایط چیست؟ شناخت هسته سخت اسلام چه فایده ای یا چه تاثیری در زندگی مؤمنانه دارد؟ اجزای هسته سخت اسلام چیست؟ آیا همه اجزایش از جنس باور، ایمان و اعتقاد هستند؟ یا اجزای عملی (اخلاقی یا فقهی) هم دارد؟

***

   سخنرانی زنده همراه با پرسش و پاسخ

یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵ آگوست ۲۰۲۱

ساعت ۱۸:۳۰ به وقت ایران، ۱۰:۰۰ به وقت شرق آمریکا

به مدت دو ساعت

این جلسه به همت جمعی از دانشگاهیان مقیم آمریکای شمالی در نرم افزار گوگل میت Google Meet به‌ صورت مجازی برگزار و به طور همزمان از کانال اینستاگرامی  @Mohsen.kadivar.officialبه صورت زنده Live Instagram  پخش خواهد شد.

لینک شرکت در جلسه

https://meet.google.com/tvf-pzhe-wqj