خدا، جهان و انسان

خدا، جهان و انسان

زندگی مؤمنانه، جلسه چهارم

نخستین مؤلفه هسته سخت اسلام و رکن اصلی زندگی مؤمنانه «ایمان به خداوند» است. زندگی مؤمنانه بدون «حضور مؤثر خدا در تمامی اجزای زندگی مؤمن» محقق نمی شود. بحث در حضور و نقش مؤثر است، نه حضور منفعل و نقش تزئینی و تشریفاتی، که بود و نبودش تفاوتی ندارد.

حضور مؤثر خداوند در سه ساحت مورد نظر است: در هستی، جهان و طبیعت؛ در اجتماع بشری در طول تاریخ و اکنون در جامعه انسانی؛ و بالاخره در نفس انسانی یعنی در جان خودمان به صورت منفرد و مجرد.

در ساحت نخست خدا چگونه حضور دارد؟ آیا خداوند غیر از خلقت (نقش اول) و وضع قوانین جاری در طبیعت و حاکم بر هستی (نقش دوم) نقش دیگری هم به عهده دارد؟ اگر نقش دیگری ندارد، پس معجزه چگونه توجیه می شود؟ آیا بعد از خلقت، جهان را به حال خود رها کرده است؟ آیا جهان خودگردان است و بدون اتکا به خداوند و بدون مشیت او می چرخد؟ اگر پاسخ منفی است، پس چرا در قبال مصائب طبیعی از قبیل سیل و زلزلزله و بیماری کاری نمی کند؟

در ساحت دوم، خداوند غیر از خلقت آدمی (نقش اول) و ارسال پیامبران (نقش دوم) چه نقشی در تاریخ و جوامع بشری داشته و دارد؟ با وجود جنگها، و ستمهای انسانها نسبت به یکدیگر و رنج و شکنجه بسیاری از مردم از جانب جائران و حق ستیزان چرا خدا به نفع مظلومان و بر علیه ظالمان کاری نکرده و نمی کند؟ چرا ظلم ادامه دارد و رنج و درد آدمی پایانی ندارد؟ چگونه باید خدا را در تاریخ و اجتماع حس کرد؟ اگر خدایی نبود چه می شد و چه فرقی می کرد با اکنون که او وجود دارد؟

در ساحت سوم خدا علاوه بر ناظر، داور، ناجی و محبوب چه نقشهای دیگری دارد؟ چرا در ضمن عبادت و پرستش، در نماز و روزه و حج و زکات حضورش را لمس نمی کنیم؟ چرا هنگام تلاوت قرآن و در ضمن دعا و مناجات او را حس نمی کنیم؟ چرا دعاهای ما را اجابت نمی کند؟ چرا او را ولو با چشم دل نمی بینیم؟ چرا با او دل‌خوش نیستیم و افسرده و پژمرده هستیم؟

مراد از حضور مؤثر خدا در سه ساحت مذکور چیست؟ چه باید بکنیم تا محضرش را درک کنیم؟ در این جلسه قرار است به پرسشهایی از این دست پاسخ داده شود.

   سخنرانی زنده همراه با پرسش و پاسخ

یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰، ۳۱ اکتبر ۲۰۲۱

ساعت ۱۷:۳۰ به وقت ایران، ۱۰:۰۰ به وقت شرق آمریکا

به مدت دو ساعت

این جلسه به همت جمعی از دانشگاهیان مقیم آمریکای شمالی در نرم افزار Gotomeeting به‌ صورت مجازی برگزار و به طور همزمان از کانال اینستاگرامی  @Mohsen.kadivar.officialبه صورت زنده Live Instagram  پخش خواهد شد.

لینک شرکت در جلسه

https://global.gotomeeting.com/join/138708621