آقای طباطبایی، انقلاب و نظام – ۲

آقای طباطبایی، انقلاب و نظام – ۲

شواهدی تازه و نقد مصاحبه منسوب به استاد ابراهیمی دینانی

به دنبال برگزاری سخنرانی «آقای طباطبایی، انقلاب و نظام: در این انقلاب یک شهید واقعی بود، که مظلومانه هم شهید شد، و آن اسلام بود» (۲۱ آذر ۱۴۰۰) خبرگزاری تسنیم مصاحبه ای منسوب به استاد محترم دکتر ابراهیمی دینانی با عنوان «ابراهیمی دینانی: هرگز کلامی در ردّ انقلاب از علامه طباطبایی نشنیدم/ کدیور از قول من بی‌خود گفته!» (۲۳ آذر ۱۴۰۰) منتشر کرد. در این جلسه علاوه بر ارائه شواهدی تازه در مورد عبارت تاریخی اولین شهید انقلاب اسلام دو نکته این مصاحبه بازجویی گونه نقد می شود:

اول. استاد دینانی در جلسه نیمه اول مهر ۱۳۶۰ دماوند حضور نداشته تا عبارت تاریخی آقای طباطبایی را بشنود، و ایشان هم به هر کسی اعتماد نمی کرده تا دیدگاهش درباره انقلاب و ولایت فقیه را بگوید.

دوم. استاد دینانی درباره دلیل تعطیل جلسات مذاکره آقای طباطبایی و هانری کربن در کتاب سرشت و سرنوشت گفته است: «اندکی پیش از انقلاب بعضی از دوستان انقلابی ما که لازم نیست اسم ببرم به من و آقای صائنی زنجانی گفتند که: این جلسه و تشکیل آن از اول کار درستی نبود… ما تا حالا تحمل کرده‌ایم ولی الان که قبل از انقلاب است و چیزی به انقلاب نمانده صلاح نیست که ادامه پیدا کند. شما به علامه طباطبایی بگویید که جلسه را تعطیل کند.» و ایشان هم با کراهت می گوید و جلسات برای همیشه تعطیل می شود. من گفتم: «ای کاش استاد ابراهیمی دینانی این «دوستان انقلابی» که باعث تعطیل این جلسه گفتگوی پربار و کم سابقه شدند را معرفی می کرد.»

پاسخ ایشان: «کسانی که موجب بر هم خوردن آن جلسات شدند، انقلابی نبودند، آدم‌های کلّه خشک و منجمدی بودند که با کربن مخالفت می‌کردند.» بعد خبرنگار بازجو بیشتر فشار می آورد و پاسخ می گیرد: «در رأس آن‌ها آقای سیداحمد طیبی شبستری بود که کتابی هم در ردّ آقای طباطبایی نوشت. آن‌ها از اساس با فلسفه مخالف بودند.»

اما این سیداحمد طیبی شبستری هفت سال قبل از انقلاب از دنیا رفته است و در مهر ۱۳۵۰ مجلس ختمش در مسجد هدایت برگزار شده است! چگونه می تواند عامل توقف جلسات کربن – علامه در سال ۱۳۵۷ باشد؟!

سخنرانی زنده همراه با پرسش و پاسخ

یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰، ۱۹ دسامبر ۲۰۲۱

ساعت ۲۱ به وقت ایران و ۱۲:۳۰ به وقت شرق آمریکا

به مدت دو ساعت

این جلسه در کانال Youtube کدیور به‌ صورت زنده برگزار و به طور همزمان از کانال اینستاگرامی  @Mohsen.kadivar.official به صورت زنده Live Instagram  پخش خواهد شد.

لینک شرکت در جلسه

https://www.youtube.com/channel/UCiX1ltrZNuMWKjfWyO3nZ6g