آقای طباطبایی، انقلاب و نظام -۳

آقای طباطبایی، انقلاب و نظام -۳

اسناد و مدارک تازه درباره مناسبات خمینی-طباطبایی

به دنبال بخشهای اول و دوم این سلسله سخنرانی و دو گفت‌و‌گوی مجزا با آقای دکتر سیدحسین نصر و سرکار خانم نجمه حائری یزدی (همسر سیدعبدالباقی طباطبایی) برخی ابهامهای مربوط به زندگی و مواضع آقای طباطبایی صاحب المیزان به ویژه درباره «اسلام اولین شهید انقلاب» با سه روایت مجزا رفع شد. در این فاصله اسناد و مدارک تازه ای درباره آن مرحوم به دست آمده که در این جلسه به ارائه و تحلیل انتقادی آنها پرداخته می شود.

یکی تنها اطلاعیه مکتوب آقای طباطبایی که بعد از ترور مرتضی مطهری نوشته شده است.

دیگری نکات تازه ای درباره نظر صاحب المیزان درباره انقلاب و هشیاری ایشان یک ماه قبل از وفات از لابلای کتب سیدمحمدحسین حسینی طهرانی از شاگردان قدیمی آقای طباطبایی.

سوم نکات تازه ای درباره علت فشار آقای خمینی بر مستأجرش آقای طباطبایی برای تخلیه خانه روبروی مدرسه حجتیه در اواخر زمستان ۱۳۴۵: علت ظاهری البته تنگدستی مستاجر در عدم پرداخت دو سه قسط مال الاجاره، و زمینه آن دلچرکی قدیمی مالک نسبت به مستاجر به واسطه تعطیل شدن درس فلسفه اش برای همیشه به دلیل شروع به تدریس فلسفه مستاجر در نیمه دوم دهه بیست بوده است. اما جزء العله اخیر نمی توانسته اتهام خلاف واقع «استاد دانشگاه شدن» آقای طباطبایی بوده باشد.

بلکه احتمالا انتشار مقاله ای به نام آقای طباطبایی در مجله سازمان اوقاف در شهریور ۱۳۴۵ بوده است. چون آقای خمینی به تازگی همکاری روحانیون را با سازمان اوقاف تحریم کرده بود، و بعد از  انتشاراین مقاله به داماد خود دستور می دهد در اسرع وقت این «آخوند اوقافی» را از خانه استیجاری بیرون بیندازد. آقای طباطبایی هرگز برای مجله اوقاف چیزی ننوشته بود. نویسندگان مجله هم مقلدان آقای خمینی نبودند و به احتمال قوی هم از فتوی و حکم ایشان بی اطلاع بوده اند. هشت نامه آقای خمینی درباره خانه مذکور در «صحیفه امام» ابعاد بیشتری از قضیه را روشن می کند.

بالاخره چرا تحلیل عملکرد آقای خمینی نسبت به آقای طباطبایی و نظر آقای طباطبایی درباره انقلاب و نظام هنوز از اهمیت زائدالوصفی برخوردار است؟

سخنرانی زنده همراه با پرسش و پاسخ

یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰، ۱۶ ژانویه ۲۰۲۲

ساعت ۲۱ به وقت ایران و ۱۲:۳۰ به وقت شرق آمریکا

به مدت دو ساعت

این جلسه در کانال Youtube کدیور به‌ صورت زنده برگزار و به طور همزمان از کانال اینستاگرامی  @Mohsen.kadivar.official به صورت زنده Live Instagram  پخش خواهد شد.

لینک شرکت در جلسه

https://www.youtube.com/channel/UCiX1ltrZNuMWKjfWyO3nZ6g