آقای طباطبایی، انقلاب و نظام -۴

آقای طباطبایی، انقلاب و نظام -۴

اسناد تازه درباره «اسلام، اولین شهید انقلاب» و مناسبات خمینی-طباطبایی

پس از جلسه سوم این سلسله مباحث به اسناد و مدارک تازه ای درباره عبارت تاریخی آقای طباطبایی، خانه روبروی مدرسه حجتیه و دیگر مناسبات خمینی-طباطبایی دست یافتم که در این جلسه عرضه و تحلیل خواهد شد.

تا کنون سه سند مستقل برای عبارت حکیمانه آقای طباطبایی «اولین شهید این انقلاب اسلام بود» ارائه شده است: روایت سیداحمد ذوالمجد (دماوند، اواسط ۱۳۶۰)، روایت دکتر سیدحسین نصر (تهران، اواخر پائیز ۱۳۵۷)، و روایت سیدعبدالباقی (پسر بزرگ آقای طباطبایی) برای دو فرزندش به نقل خانم نجمه حائری یزدی (عروس آقای طباطبایی) در قم.

روایت چهارم از مرحوم «محمداسماعیل صائنی زنجانی» است. این «عالم ربانی» این عبارت را مستقیما از استادش آقای طباطبایی نقل کرده و خود نیز شخصا به آن معتقد بوده است. در میان شاگردان آقای طباطبایی، صائنی زنجانی بیشترین شباهت را در علم و عمل با استاد خود داشته است. او حقیقتا عرفان و حکمت را چشیده بود. طباطبایی دو شاگرد تراز اول خود را اینگونه توصیف کرده بود: «صائنی مدقق است، و مطهری محقق».

روایت پنجم از مرحوم «محمد شجاعی زنجانی» دیگر شاگرد آقای طباطبایی است. آن «اخلاقی سالک» نیز این عبارت تاریخی را از استادش شنیده و نقل کرده است. وی در سال ۱۳۶۰ به دنبالی تحولی روحی از نمایندگی مردم زنجان در دوره اول مجلس شورای اسلامی بلکه از سیاست کناره گرفت و عمرش را صرف تدریس معارف اسلامی و اخلاق کرد. زندگی و آثار سه دهه اخیر زندگی شجاعی زنجانی انعکاس آراء و منش استادش آقای طباطبایی است.

خانه روبروی مدرسه حجتیه به عنوان وجوهات شرعیه به شکل محضری در سال ۱۳۴۳ به آقای خمینی منتقل شده بود. این خانه را آقای طباطبایی در تابستان ۱۳۴۴ به ماهی سیصد تومان از آقای خمینی که آن زمان در تبعید بود اجاره کرده بود. آقای طباطبایی در ۱۰ اسفند ۱۳۴۵ زیر فشار مالک مجبور به «تخلیه فوری» خانه شد. بر اساس کتاب «اقلیم خاطرات» سرکار خانم «دکتر فاطمه طباطبایی عروس امام خمینی» مجلس جشن ازدواج نامبرده با سیداحمد خمینی در پائیز ۱۳۴۹ در همین خانه برگزار شده است.

سخنرانی زنده همراه با پرسش و پاسخ

چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۲ فوریه ۲۰۲۲

ساعت ۲۱ به وقت ایران و ۱۲:۳۰ به وقت شرق آمریکا

به مدت دو ساعت

این جلسه در کانال Youtube کدیور به‌ صورت زنده برگزار و به طور همزمان از کانال اینستاگرامی  @Mohsen.kadivar.official به صورت زنده Live Instagram  پخش خواهد شد.

لینک شرکت در جلسه

https://www.youtube.com/channel/UCiX1ltrZNuMWKjfWyO3nZ6g