میزگرد مطبوعات و آزاد اندیشی

تاريخ : ۱۳۸۲/۰۲/۱۷

خبرگزاري دانشجويان ايران – ايران – تهران – در پي احضار علي‌اكبر موسوي خوئيني، دبيركل سازمان دانش‌آموختگان ايران اسلامي و نماينده‌ي مجلس شوراي اسلامي، مجمع فوق‌العاده‌ي اين سازمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران،ايسنا، در اين مجمع كه شب گذشته در دانشگاه تربيت معلم تهران و با موضوع “مصونيت نمايندگان و آينده‌ي اصلاحات“ برگزار شد، دكتر محسن كديور طي سخناني اظهار داشت: نفس حضور من در اين جلسه، دفاع از حق شهروندي و حق نمايندگي يك نماينده‌ي مجلس است؛ وقتي كه نماينده‌ي همدان به زندان رفت، گفتم مجلسي كه نتواند قانون تصويب و نظارت كند، بالاترين خدمتي كه مي‌تواند انجام دهد، به زندان‌رفتن است، لذا به زندان‌رفتن را لزوما امر ناشايستي نمي‌بينم و قطعا آقاي موسوي درست عمل كرده كه احضار شده است، اميدوارم ديگراني هم درست عمل كنند هم احضار شوند .

وي تصريح كرد: از موسوي خوئيني تشكر نمي‌كنيم كه چرا چنين خوب عمل كرده‌ ولي به ديگران توصيه مي‌كنيم كه آنها هم درست عمل كنند.

كديور افزود: اگر نمايندگاني كه به وظايفشان عمل مي‌كنند، با بصيرت بهتري اين كار را انجام مي‌دادند، وضعيت اصلاحات از اين بهتر بود؛ وظيفه‌ي نمايندگان بيان نطق پيش از دستور نيست بكله بايد لوايح و پيشنهاد‌هايي درباره‌ي حل مشكلات مردم ارايه دهند.

رييس انجمن دفاع از آزادي مطبوعات هم‌چنين درباره‌ي وضعيت اصلاحات گفت: اسم‌عوض‌كردن دردي را دوا نمي‌كند، زيرا تا نهادها در جامعه‌ي ما تغيير پيدا نكند، آش همان آش و كاسه همان كاسه است.

وي ابراز عقيده كرد: آنچه ما در اين ۱۰۰ سال از آن رنج مي‌بريم، نداشتن زيرساخت‌هاي دموكراتيك است؛ در اين جامعه‌ انتظار نهادهاي دموكراسي محال است؛ كار اولي كه بايد صورت گيرد تاسيس نهادهاي مدني است زيرا تشكيل انجمن‌هاي صنفي و شركت فعال در آنها به نهادينه‌شدن دموكراسي كمك خواهد كرد.

اين مدرس دانشگاه افزود: جامعه‌اي كه نه نهاد مدني قوي در آن تشكيل شده و نه احزاب موفقي داشته باشد؛ نمي‌تواند پارلمان قوي داشته باشد.

كديور هم‌چنين گفت: به نظر مي‌رسد جنبش دانشجويي بيش از همه بايد به سامان دادن وضع دانشگاه بپردازد و دموكراسي را در خانه‌ي خود اجرا كند.

وي افزود: ما ناكامي‌هايي در جنبش اصلاحات داشته‌ايم و اين ناكامي‌ها از پايبندي به ايدئولوژي نبوده است، در واقع پسوند اسلامي را از انجمن برداشتن مشكل را حل نمي‌كند. نه بودنش مشكل ايجاد مي‌كند و نه حذف آن افتخار است.

اين مدرس دانشگاه با بيان اينكه حذف ايدئولوژي خود نوعي ايدئولوژي بسيار خطرناك است كه با نقاب به صحنه مي‌آيد، ادامه داد: اگر منظور از ايدئولوژي، اسلام است؛ چطور در جوامع ديگر با حفظ ارزش‌ها عدالت و آزادي وجود دارد ولي اين امكان در جامعه‌ي ما وجود ندارد.

وي گفت: مشكل اصلاحات اين است كه ما نه خودمان را باور كرده‌ايم و نه روش‌هاي صحيحي براي آن انتخاب كرده‌ايم. مشكل اصلي اصلاحات اين است كه استبداد ايراني ريشه‌دارتر از آن است كه ما فكر مي‌كنيم و بايد به فكر چاره‌جويي آن باشيم؛ اگر امروز استبداد لباس دين بر تن كرده باشد و اگر مي‌خواهيم كاري كنيم بايد استبداد ديني را با مردم سالاري ديني به عقب برانيم.

وي كارآمدترين دشمن استبداد ديني را نقد آن در لباس دين دانست و اضافه كرد: در تعاليم ديني ما قوي‌ترين آموزه‌هاي نقد قدرت وجود دارد ولي متاسفانه به دليل كم توجهي به معارف ديني و جو زدگي، اين تعاليم را فراموش كرده‌ايم.

كديور افزود: راهي را كه ما بايد دنبال كنيم قطعا بايد با سنت‌هاي بومي ما سازگار باشد؛ اينكه بگوييم اسلام با دموكراسي سازگار نيست حرف نادرستي است، در حالي كه مي‌توان قرائت مردم‌سالار از دين داشت.

وي هم‌چنين با انتقاد شديد و سياسي‌خواندن عملكرد دستگاه قضايي ابراز عقيده كرد: اگر به اين نتيجه رسيديم كه رويه‌ي دستگاه قضايي از صراط عدالت، قانون و انصاف خارج شده است بايد از چه كسي دادخواهي كنيم؛ اين درد بزرگي است كه بگوييم فرزندان اين ملت از سوي دادگستري محاكمه و محكوم شوند.

هم‌چنين اكبر عطري، عضو سابق شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت با بيان اين‌كه بررسي مسائل دانشجويي و زنداني‌ها از جمله مواردي بودند كه از طرف موسوي خوئيني پي‌گيري مي‌شدند، احضار وي را با اين مساله مرتبط دانست.

وي ادامه داد: آيا مجلس شوراي اسلامي مي‌تواند بيلاني نسبت به شعارهايي كه داده است بدهد. اصلاحات شعاري خاص و ورد زبان هر كسي بوده؛ هر روز هم به دفعات بر زبان‌ها جاري مي‌شود؛ مگر مي‌شود در جامعه شاهد اصلاحات باشيم بدون اينكه فكر مشخصي براي انجام آن داشته باشيم.

عطري تاكيد كرد: كاري كه بعضي از اصلاح طلبان انجام مي‌دهند به مراتب بدتر از جناح راست نسبت به مردم است زيرا جناح راست مسايل خود را به خدا و پيغمبر ختم مي‌كند نه مردم.

وي با ابراز اين عقيده كه در چند سال اخير، انرژي عظيم اجتماعي تخليه و باورهاي مردم كه مي‌توانست موجب تحول باشد به ياس تبديل شد؛ مدعي شد: نگاه‌ها نيز از درون به بيرون معطوف شده است.

________________________________________

نشست اضطراري سازمان دانش‌‏آموختگان ايران برگزار شد

كديور: نماينده‌‏اي كه نتواند قانون تصويب كند حداقل كارش زندان رفتن است

تهران ـ خبرگزاري كار ايران

محسن كديور در نشست اضطراري ادوار تحكيم وحدت، گفت: نماينده مجلسي كه نتواند قانون تصويب كند حداقل كارش زندان رفتن است و لذا زندان رفتن را امر ناشايسته‌‏اي نمي‌‏دانم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري كار ايران، ايلنا، رئيس انجمن دفاع از آزادي مطبوعات با بيان اين مطلب كه به دليل دفاع از حق شهروندي و نمايندگي مجلس در اين نشست شركت كرده است، گفت: از آقاي خوئيني نماينده تهران به لحاظ عملكرد مثبتش تشكر نمي‌‏كنيم چرا كه وظيفه‌‏اش را انجام داده است اما به ديگران توصيه مي‌‏كنيم كه آنها نيز چنين كنند، و اميدواريم به جايي برسيم كه ديگران هم خوب عمل كنند تا به زندان بروند.

كديور با اشاره به فعاليت موسوي خوئيني در پيگيري مسائل بازداشتگاه‌‏هاي غير قانوني، خطاب به ديگر نمايندگان مجلس گفت: هيچ كاري مهم‌‏تر از پرداختن به معضلات مردم و حل مشكلاتشان نيست. تمام نمايندگان بايد مثل خوئيني برخوردكنند. به نمايندگان مجلس هيچ وقت توصيه نمي‌‏كنم كه خارج از مجلس صحبت كنند، چرا كه نطق‌‏ها و صحبت‌‏ها و فعاليت‌‏هاي نظارتي آنان در مجلس به عنوان سند تاريخي باقي خواهد ماند.

وي با بيان اين مطلب كه دو معضل اساسي جبهه اصلاحات ، مشكل تئوريك و عدم برنامه‌‏ريزي بوده است،گفت : با اسم عوض كردن، مشكل حل نمي‌‏شود، ديروز گفتيم انقلاب، امروز اصلاحات و فردا دموكراسي خواهي.

تا زير ساخت‌‏هاي دمكراتيك ايجاد نشود، همين روند ادامه خواهد داشت.

وي ادامه داد: در جامعه‌‏اي كه نهادهاي مدني دمكراتيك نداريم، انتظار دمكراسي خواهي، انتظاربيهوده‌‏اي است، بايد كارهاي بنيادين انجام دهيم. بايد با تأمين نهادهاي مدني و احزاب، يك پارلمان متكي بر افراد متكثر و آزاديخواه داشته باشيم.

كديور با اشاره به ناكامي‌‏هاي جنبش اصلاحات و جنبش دانشجويي گفت: ناكامي‌‏هاي جنبش اصلاحات را بايد درست تفسير و علت‌‏يابي كرد، اين ناكامي از پايبندي به ايدئولوژي نبوده است كه امروز به دنبال حذف ايدئولوژي باشيم. اين سوراخ دعا را گم كردن است و برداشتن پسوند اسلامي از انجمن‌‏هاي اسلامي دانشجويان و عنوان جنبش دانشجويان ايراني بر خود نهادن، حل مسأله نيست.

وي افزود: در جامعه ايران پشت كردن به سنت‌‏ها، راه به جايي نمي‌‏برد. مشكل اصلاحت اين بود كه نه خودمان را باور كرديم و نه روش‌‏هاي درستي را پيگيري كرديم و بسياري از دوستان قافله‌‏سار اصلاحات نفهميده‌‏اند كه مشكل از كجاست.

كديور گفت: مشكل اصلي اصلاحات اين است كه استبداد ايراني ديرپاتر از آن است كه فكر كرده‌‏ايم. استبداد در زمان‌‏هاي مختلف و در طول ۲۵۰۰ سال لباس عوض كرده است.

وي افزود:، استبداد ديني را تنها با قرائت دمكراتيك و مردم‌‏سالارانه از دين مي‌‏توان به عقب راند و خطرناك‌‏ترين خطر براي استبداد ديني، دينداران آزاد و طرفدار مردم‌‏سالاري است.

رئيس انجمن آزادي از مطبوعات با ذكر اين مطلب كه الگوي دموكراسي ايراني يكي از مطرح‌‏ترين الگوها

در جهان است، گفت: مدل دموكراسي ايراني خطرناك‌‏ترين الگو براي متجاوزان بين المللي است.

نصيحت من به دوستان جوانتر اين است كه راهي را كه مي‌‏بايد دنبال كنيم، قطعاً بايد با سنت‌‏هاي بومي ما سازگار باشد و اولين مؤلفه سنتي، دين ماست.

كديور در انتقاد از روند رسيدگي به برخي از پرونده‌‏هاي قضايي گفت: اگر به اين نتيجه برسيم كه دستگاه قضايي عدالت را رعايت نمي‌‏كند ، دفاع و عدم دفاع ما دخالتي در حكم ندارد، لذا بگذاريم حكم غيابي صادر كنند .

وي گفت: اين دهن‌‏ كجي به ملت است كه قاضي كه ۸۰ روزنامه را تعطيل كرده است را به عنوان دادستان پايتخت معرفي كنيم.

________________________________________

خبرگزاري فارس : محسن كديور گفت: مشكل اصلاحات عدم برنامه ريزي ، نداشتن استراتژي و استبداد ايراني است.

محسن كديور : مشكل اصلاحات نداشتن برنامه و استراتژي است

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس ، محسن كديور كه در مجمع عمومي فوق العاده سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي « ادوار تحكيم وحدت» عصر ديروز در دانشگاه تربيت معلم سخن مي گفت با اشاره به ناكامي ها در جنبش اصلاحات گفت : مشكل اصلاحات نداشتن روش صحيح اصلاحي و باور نداشتن خودمان بوده است.

كديور گفت :تغيير دادن اسم اصلاحات به جبهه دموكراسي خواهي و يا به عنوان هاي ديگر فايده اي ندارد بلكه آن چيزي كه ما درصد ساله اخير از آن رنج مي بريم نداشتن زير ساختهاي دموكراتيك است .

استاد دانشگاه اضافه كرد : جامعه اي كه احزاب و نهادهاي قوي نداشته باشد نمي تواند پارلمان قوي داشته باشد.

وي خطاب به جنبش دانشجويي تصريح كرد : جنبش دانشجويي در درجه اول بايد دموكراسي را در دانشگاه ها محقق كند و بعد در خارج از دانشگاه تجربه خود را عملي كند.

اين استاد دانشگاه با تاكيد بر توجه به سنت، گفت : در جوامع ديگر با حفظ سنت، به عدالت و آزادي دست يافتند قطعا در جامعه ما نيز اينگونه مي باشد.

وي گفت : اگر مشكل اصلاحات را از اسلام بدانيم يك فكر خام مي باشد.

استاد دانشگاه با اشاره به مدل دموكراسي ايراني گفت : اين الگو خطرناكترين الگو براي متجاوزين بين المللي مي باشد و حتي از بنياد گرايي نيز به مراتب خطرناكتر مي باشد.

وي تاكيد كرد : راهي كه بايد در پيش بگيريم اين است كه با سنت هاي بومي ما سازگار باشد و اولين مؤلفه سنت بومي ما، دين ماست.

كديور ناسازگاري اسلام با دموكراسي را غلط خواند و گفت : مي توان قرائتي مردم سالارانه از دين داشت .

او تصريح كرد : با سكولاريزم نمي توان به مبارزه با استبداد ديني رفت بلكه بايد از سنگر دينداري با آن به مبارزه برخاست.

وي با انتقاد از كساني كه در جنبش دانشجويي قصد دارند دين را از اين جنبش حذف كنند گفت : ما هر چه داريم از دين اسلام است نام دين را از جنبش خود حذف نكنيد.

كديور با اشاره به عملكرد دستگاه قضايي گفت:رويه قوه قضائيه در برخورد با افراد رويه اي ظالمانه و جائرانه مي باشد.

وي افزود : اگر به اين نتيجه برسيم كه رسيده ام كه دستگاه قضايي ما عدالت را اجرا نمي كند و احكام غالبا از پيش تعيين شده است حضور و دفاع ما در دادگاه فايده اي ندارد بنابراين رفتن به دادگاه هيچ منفعتي نخواهد داشت بگذاريد تا دادگاه راي غيابي صادر كند.

كديور اضافه كرد : قوه قضائيه رويه اي جائرانه در پيش گرفته است و بحث از خطا كردن گذشته است.

وي با اشاره به تعطيلي روزنامه ها تصريح كرد : وقتي قاضي كه بيش از ۷۰ روزنامه و مجله را تعطيل كرده است به عنوان دادستان پايتخت منصوب شود اين يك دهن كجي و ريشخند به ملت ايران است.

كديور گفت : مگر قاضي در اين مملكت قحطي است .

وي با قياس دادگستري جامعه ما با دادگاه نظامي دوران شاه خاطر نشان ساخت : در دوران شاه اگر قرار بود هر حكمي با دستور صادر شود به دادگاه نظامي مي دادند چرا كه كه دادگستري زمان شاه زير بارنمي رفت ، {آنها} قضات سالمي بودند ، دادگستري امروز ما با دادگاه نظامي شاه قابل مقايسه است.

وي تاكيد كرد : اين درد بسيار بي درماني است كه بعد از ۲۴ سال از انقلاب ، دادگستري جامعه ما با دادگاه نظامي دوران شاه قابل مقايسه باشد.

كديور با بيان اينكه دستگاه قضايي ما مدتهاست از صراط عدالت ، قانون و انصاف خارج شده است ، گفت : وقتي رئيس دادگستري تهران با حفظ سمت رئيس دادگاه تجديد نظر تهران مي شود ديگر از دادگاه تجديد نظر، نمي توان انتظار عدالت داشت.

استاد دانشگاه گفت : در جامعه ما قضاوت كمتر به دست قضات شريف سالم افتاده است.

وي با بيان اينكه زندان رفتن امر ناشايستي نيست، تصريح كرد : امروز كسي كه احضار مي شود احساس مي كند كه به وظايف خود عمل كرده است و ما از موسوي خوئيني نبايد تشكر كنيم چرا كه وي وظيفه خود را انجام داده است.

كديور گفت : نمايندگي فقط نطق پيش از دستور در مجلس نيست.

اين استاد دانشگاه با اشاره به فعاليت هاي موسوي خوئيني در خصوص پيگيري مشكلات زندانيان خاطر نشان ساخت : اينگونه فعاليت ها بايد ادامه پيدا كند و اگر او نتواند وظيفه خود را انجام دهد، ديگران بايد اين راه را ادامه دهند .

وي گفت : به نمايندگان توصيه نمي كنم كه در خارج از مجلس مصاحبه و سخن بگويند بلكه هر سخني دارند در مجلس بيان كنند چون درسينه تاريخ ضبط مي شود.