آقای طباطبایی، انقلاب و نظام -۶

آقای طباطبایی، انقلاب و نظام -۶

تحقیقی درباره مناسبات خمینی-طباطبایی

بعد از بحث مقدماتی از برخی تازه‌ها درباره ملاقات آقای خمینی با آقا سیدعلی قاضی در نجف در سال ۱۳۲۲، روایت عبدالله انوار از ملاقاتش با آقای طباطبایی، و روایت مصباح یزدی از مواضع استادش در پشتیبانی از انقلاب، واکنش خانواده محترم قدوسی (۱۸/۲/۱۴۰۱) مورد نقد و بررسی قرار می گیرد:

۱. نورافشاندن به مواضع آقای طباطبایی درباره انقلاب و نظام هیچ منافاتی با تحلیل کلیات شیوه فکری عقلانی ایشان ندارد. هر چیز به جای خویش نیکوست. اثبات شیء نفی ماعدا نمی کند! پرده برداری از جزئیات مناسبات خمینی – طباطبایی گره‌گشای بسیاری از معضلات معاصر است.

۲. این ادعا که آقای خمینی رابطه حسنه‌ای با آقای طباطبایی داشته است و آقای طباطبایی هیچ موضع منفی علیه انقلاب و نظام نداشته ادعایی بدون دلیل، بلکه خلاف مدارک متقن متعدد است.

۳. واضح است که خبر ثقه زمانی قابل اعتناست که محفوف به قرائن مطمئنه باشد. اینکه کلیه روایات موجود درباره مرحوم طباطبایی – حتی آنچه مؤید به قرائن متعدد تاریخی است – را نفی کنیم، بر سر شاخ نشستن و بن بریدن است.

الف. با چنین مبنایی چرا روایت خانواده قدوسی تنها روایت معتبر باشد؟! در بحث از میراث علمی بزرگان – چه در کلیات چه در جزئیات – منسوبان ایشان هیچ امتیازی بر دیگران ندارند.

ب. آیا با چنین رویکردی جایی برای علم تاریخ و علوم اجتماعی – که مبتنی بر استقرای جزئیات هستند – باقی می ماند؟!

۴. خانم قدوسی دقیقا چهار سال بعد از انتشار مصاحبه خبرگزاری فارس (۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷) به نام ایشان (آن هم بدون ذکر مشخصات منبع دروغ‌پرداز) افتراهای آن را تکذیب کردند.

۵. آقای طباطبایی عبارت حکیمانه «این انقلاب یک شهید داشت و آن اسلام بود» را در مواضع مختلف با خواص معتمد در میان گذاشته است. قابل درک است که ایشان آن را به خانواده قدوسی نگفته باشد. اما اینکه ایشان صدور آن را مطلقا انکار می کنند مسموع نیست. از سوی دیگر اینکه صدور این عبارت از آقای طباطبایی در جلسه تسلیت شهادت علی قدوسی دادستان کل انقلاب از سوی بازماندگان ایشان «کاملا محال» ترسیم می شود، نیز قابل فهم است. مهم ادله قضیه است.

سخنرانی زنده همراه با پرسش و پاسخ

شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴ می ۲۰۲۲

ساعت ۲۱ به وقت ایران و ۱۲:۳۰ به وقت شرق آمریکا

به مدت دو ساعت و نیم

این جلسه در کانال Youtube کدیور به‌ صورت زنده برگزار و به طور همزمان از کانال اینستاگرامی سپاس @sepas_news  به صورت زنده Live Instagram  پخش خواهد شد.

لینک شرکت در جلسه

https://www.youtube.com/channel/UCiX1ltrZNuMWKjfWyO3nZ6g