مصیبت اینستاگرام فارسی

مصیبت اینستاگرام فارسی

حذف صفحه اینستاگرام کدیور برای دومین بار

وقتی می خواستم پیام عید سعید فطر ۱۴۰۱ را در شبکه های اجتماعی‌ام منتشر کنم، صفحه اینستاگرامم از دسترس خارج شده بود و این پیام کوتاه در آن مشاهده می شد: «متأسفیم. این صفحه در دسترس نیست. لینکی که دنبال می کنید ممکن است مختل یا حذف شده باشد.» در تلفن همراه این پیام آمد: «خطا. حساب شما به دلیل نقض مقررات ما از کار افتاده است.» لینکی هم برای تجدید نظر گذاشته شده بود. نوشته بود: «اگر فکر می کنید صفحه شما به اشتباه بسته شده است این فرم را پر کنید.» فرم را پر کردم. جواب اتوماتیک آمد که به زودی با ایمیل شما تماس می گیریم. اما تماس گرفته نشد. بار دیگر آن فرم تقاضای تجدید نظر را پر کردم، اما تا کنون از جانب اینستاگرام پاسخی دریافت نکرده ام.

به توصیه دوستان با یکی از کارشناسان امنیت اینترنت خارج از کشور تماس گرفتم. اطلاعات را از من گرفت و حداقل دو نوبت مورد مرا به اینستاگرام خبر داده تقاضای رسیدگی کرده است. درخواستهای او هم تا کنون بی جواب مانده است. دیروز که گزارش بی بی سی فارسی آیا حکومت ایران در اینستاگرام نفوذ کرده است؟ (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱) را دیدم معلوم شد شواهد دیگری بر ضعف سازمان اینستاگرام حداقل در زبان فارسی موجود است. به دلیل ناامیدی از بازگشایی صفحه ام تصمیم گرفتم قضیه را به اطلاع عموم برسانم.

در ابتدای اولین گفتارم بعد از بسته شدن صفحه یادشده گفتم: «از ۱۱ اردیبهشت صفحه اینستاگرامم به تیرغیب! مبتلا و از دسترس خارج شد. پیگیر رفع مشکل هستم و هر زمان دستگیرم شد چه خبر شده اطلاع رسانی خواهم کرد.» اکنون دستگیرم شده که اینستاگرام به دلیل ضعف ساختاری در حفاظت از حقوق و امنیت کاربرانش آلت دست ماموران امنیتی ایران شده و ندانسته در سرکوب منتقدان جمهوری اسلامی ایفای نقش کرده است. یکی از دوستان ایرانی موثق که چندین دهه است در اِسِن آلمان زندگی می کند برایم نقل کرد که مدتهاست فیس بوک در آن شهر شعبه تاسیس کرده و تعداد زیادی دانشجوی ایرانی و افغانی را برای کنترل بخش فارسی اینستاگرام به خدمت گرفته است. برخی از دانشجویان ایرانی که در این بخش کار می کنند به دوست مورد نظر نگرانی خود را منتقل کرده بودند که شاهد فعالیت برخی ایرانیان مشکوک به همکاری با بخشهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در اینستاگرام بوده اند.

فعالیت در اینستاگرام را از بهمن ۱۳۹۴ شروع کردم: آغاز به کار صفحه کدیور در اینستاگرام و توئیتر (۱۲ بهمن ۱۳۹۴). سه سال قبل در تاریخ ۱۶ دی ۱۳۹۸ صفحه اینستاگرام من برای همیشه مسدود شد! پست منجر به بسته شدن صفحه ظاهرا این بود: ترور سلیمانی اشتباهی خطرناک (۱۳ دی ۱۳۹۸). اگر قضیه مربوط به عکس قاسم سلیمانی بوده همانند دیگر صفحات مشابه باید صفحه یکی دو روز بعد باز می شد و چنین نشد. اینستاگرام به اعتراضهای من پاسخی نداد. اینجا توضیح دادم: پس از ترور از هر حیث محکوم سلیمانی (۱۸ دی ۱۳۹۸). به احتمال زیاد قضیه سلیمانی بهانه بود تا ماموران امنیتی جمهوری اسلامی خارج از مرزهای ایران ضربه شستی نشان بدهند و اینستاگرام به راحتی فریب خورد.

از پا ننشستم. صفحه دوم اینستاگرام من یک هفته بعد «از صفر» شروع به فعالیت کرد: نشانی صفحه جدید در اینستاگرام (۲۱ دی ۱۳۹۸). با توجه به اینکه دریافتم که هموطنان عنایتشان به متون کتبی بسیار کم است، در عوض به صوت و تصویراقبال فراوان نشان می دهند، از حوالی سال ۱۳۹۹ مطالبم را در قالب صوتی تصویری زنده (live) عرضه کردم. عکس العمل اینستاگرام مسدود کردن گزینه لایو من در اوایل بهار ۱۴۰۰ بود! آن زمان متوجه نشدم که کدام مقررات اینستاگرام نقض شده بود!

در سال ۱۴۰۰ درس گفتارهای لایو که همگی از اینستاگرام هم پخش می شد کم کم مورد اقبال عمومی واقع شد. مباحث نقد نمایش حکومتی عذرخواهی آذری (سه قسمت، آبان – آذر ۱۴۰۰) به نحو بی سابقه ای مورد استقبال قرار گرفت، به عنوان نمونه قضیه آذری قمی به زبان ساده (مصاحبه با رادیو زمانه، ۱۸ آذر ۱۴۰۰) از مرز هشتصد هزار بیننده گذشت.

مباحث آقای طباطبایی، انقلاب و نظام شرح این عبارت حکیمانه «در این انقلاب یک شهید واقعی بود، که مظلومانه هم شهید شد، و ان اسلام بود»، (پنج قسمت به علاوه دو مصاحبه) در سال ۱۴۰۰ به صورت لایو اینستاگرامی برگزار شد و هر یک چند صد هزار بار دیده شد. برای درک میزان حساسیت نظام کافی است به عکس العمل رسانه های حکومتی از قبیل فارس نیوز، تسنیم نیوز و روزنامه کیهان در این زمینه مراجعه شود.

آخرین ویدئوی منتشرشده من در اینستاگرام این بود: نوروز ۱۴۰۱ (۲۹ اسفند ۱۴۰۰). کلیه پیامهای منتشرشده ام در اینستاگرام عینا در وبسایت، فیس بوک، تلگرام، و چکیده آنها در توئیتر منتشر شده است. مجموعه کارهای اینجانب نقد ساختاری نظام جمهوری اسلامی بوده است و هرگز نقض مقررات اینستاگرام یا هیچ رسانه بین المللی در آن یافت نمی شود. با توجه به شواهد فوق تردیدی ندارم که ماموران امنیتی جمهوری اسلامی توانسته اند در اینستاگرام نفوذ کنند و در سرکوب آزادی بیان قدم دیگری بردارند. این بی کفایتی سازمان اینستاگرام (زیرمجموعه فیس بوک اکنون با نام متا) است که اینگونه آلت دست سازمان‌های سرکوب‌گر رژیمهای استبدادی و توتالیتر شده است.

محدودیتهای آزادی بیان خود را دو سال پیش شرح دادم: ممنوع القلمی و خط قرمزهای آزادی بیان (۲۶ تیر ۱۳۹۹) اکنون این محدودیتها گسترش پیدا کرده است. سازمان سرکوب رژم خودکامه و تمامیت‌خواه جمهوری اسلامی ایران به تبعیت از سازمانهای سرکوب کا گ ب روسی و ام اس اس چینی اکنون خارج از مرزهای ایران بسیار فعال است. اگر ترورهای برون مرزی مجاز است چرا حذف صفحات منتقدان ساختاری نظام در فضای مجازی مجاز نباشد؟ شیوه فعالیت برون مرزی جمهوری اسلامی این است: هیچ منتقد جمهوری اسلامی خصوصا آنها که شنونده و نفوذ کلام دارند نباید بتوانند آزادانه فعالیت کنند و پیامشان به گوش ایرانیان برسد. ترور شخصیت و بهتان، سانسور و فیلترینگ، تا کنون نتوانسته کاری از پیش ببرد و ارتباط مرا با هموطنان قطع کند، برای دومین بار صفحه اینستاگرامم را حذف کرده اند. این دسیسه هم پشت سر گذاشته خواهد شد، ان‌شاءالله. عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱