کارت زرد فیس بوک فارسی

کارت زرد فیس بوک فارسی

تعلیق صفحه فیس بوک کدیور

پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ (۱۹ می ۲۰۲۲) ایمیلی از تیم فیس بوک با این پیام دریافت کردم: «اقدام ضروری در صفحه فیس بوک: شما ۳۰ روز فرصت دارید تا درخواست تجدید نظر دهید. صفحه فیس بوک شما غیرفعال شده است. دلیل آن این است که صفحه شما یا محتوای آن از استانداردهای فیس بوک تبعیت نکرده است.» به صفحه فیس بوکم مراجعه کردم، از دسترس خارج شده بود و این اخطار در آن درج شده بود: «ما صفحه شما را از تاریخ ۱۹ می معلق کرده ایم. صفحه شما استانداردهای درستی و اصالت (integrity and authenticity)  خانواده فیس بوک را رعایت نکرده است. ما این صفحه را معلق کرده ایم تا مشخص شود صفحه به یک شخصیت شناخته شده در فضای عمومی یا کسب تعلق دارد.»

بلافاصله فرم تقاضای تجدید نظر را پر کردم و فرستادم و همزمان یکی از کارشناسان حوزه امنیت اینترنت نیز در جریان گذاشتم و او هم جداگانه اقدام کرد. ساعتی بعد اعلان دوم روی صفحه فیس بوک من ظاهر شد: «شما با تصمیم ۱۹ می مخالفت کرده اید. به طور معمول بیش از یک روز طول می کشد تا اطلاعات شما بررسی شود. صفحه شما برای مردم قابل رؤیت نیست و شما نمی توانید از آن استفاده کنید. ما حساب شما را دوباره بررسی خواهیم کرد. به دلیل پاندمیک افراد کمتری برای انجام این مهم داریم و ممکن است بیش از حد معمول به طول انجامد. اگر محرز شود که حساب شما استانداردهای خانواده فیس بوک را رعایت کرده است شما قادر خواهید بود که فعالیت‌تان در فیس بوک را ادامه دهید. اگر بررسی ما به این نتیجه برسد که شما استانداردهای خانواده فیس بوک را رعایت نکرده اید حساب شما به شکل دائم از دسترس خارج می شود و شما امکان تقاضای تجدید نظر مجدد نخواهید داشت.»

البته بعد از ثبت اعتراض صفحه از دسترس دیگران خارج نشده بود! صرفا مرا از به‌روز کردن آن محروم کرده بودند. معلق شدن صفحه فیس بوک من دقیقا کمتر از بیست و چهار ساعت بعد از انتشار این پست در فیس بوک اتفاق افتاد مصیبت اینستاگرام فارسی (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱). این پست همزمان در دیگر شبکه های اجتماعی از جمله وب‌سایت من هم منتشر شده بود. اعتراض به اینستاگرام باعث معلق شدن صفحه من در فیس بوک شد! اینستاگرام و فیس بوک هر دو متعلق به یک شرکت هستند: متا (Meta Platforms).

تاریخ تاسیس صفحه فیس بوک من ۱ تیر ۱۳۸۸ (۲۲ ژوئن ۲۰۰۹) است، اوج جنبش سبز، و نخستین پست‌های من در فیس بوک اینها بوده است: جمهوریت نظام، الفاتحه! (۷ تیر ۱۳۸۸)، و عمار یاسرهای ایران (۸ تیر ۱۳۸۸). در این سیزده سال این نخستین اخطار فیس بوک است، یعنی تا اعتراضم به اینستاگرام هیچ مشکلی  در صفحه فیس بوک من نبوده است.

شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک کارکرد خاص خود را دارند. حضور من در این شبکه ها از بد حادثه و از سر ضرورت است، والا نوع مطالب من (آکادمیک، از جنس کتاب و مقاله) تناسبی با هیچکدام از این شبکه های اجتماعی ندارند. اگر امکان نشر آزادانه مطالب در رسانه های فارسی زبان داخل کشور داشتم نیاز به شبکه های اجتماعی منحصر به برخی خبررسانی‌ها و انتشار اندکی از یادداشت‌ها، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها بود. اما از سال ۱۳۸۸ جمهوری اسلامی مرا ممنوع القلم مطلق کرده، حتی وبسایت مرا هم فیلتر کرده است. شبکه های اجتماعی تنها راه امکان ارتباط من با هموطنان و طریق منحصر انتشار مطالب فارسی‌ام بوده است.

وبسایت منبع اصلی انتشار آثار من است. به‌تدریج شبکه های اجتماعی از قبیل فیس بوک، تلگرام، اینستاگرام، توئیتر و یوتیوب به عنوان منابع کمکی انتشار آثار و آراء به خدمت گرفته شد. اگرچه همگی این شبکه های اجتماعی زیرنظر اینجانب اداره می شوند، اما به دلیل کمبود وقت در هیچیک از جمله در فیس بوک حضور ندارم. این موارد را سالها قبل اعلام عمومی کرده ام از جمله سال ۱۳۹۴ اینجا.

کارهای منتشرشده ام در شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک مطلقا هیج تعارضی با استانداردها وموازین فیس بوک نداشته است. اگر بازرسان محترم این شبکه اجتماعی ادعای نقض این استانداردها را دارند لازم است نمونه ای ارائه کنند. کارهایم در دو حوزه مطالعات دینی و اندیشه سیاسی اسلامی معاصر موافقان و مخالفانی دارد. از جمله مخالفان سرسخت در هر دو حوزه نظام جمهوری اسلامی ایران است. ماموران جمهوری اسلامی از طرق مختلف مخالفت خود را با آراء اینجانب ابراز کرده و در تخریب شخصیت و حذف نویسنده به هر طریق ممکن سعی فراوان کرده اند، از جمله تعریض و افتراهای روزنامه کیهان و خبرگزاری‌های فارس و تسنیم و مشابه آنها، انبوه کامنتهای ماموران آتش به اختیار نظام  در پای هر پست شبکه‌های اجتماعی، و ساختن صفحات جعلی با نام و عکس من در اینستاگرام و فیس بوک. با توجه به عقیم ماندن همه این راهها حذف صفحات من در شبکه های اجتماعی کلید خورده است. این حذف با کمک سه عامل اعمال شده است.

عامل اول ضعف سیستم امنیتی و محافظت شرکت متا. این شرکت تکنولوژی لازم برای امنیت و حفاظت از حقوق کاربران خود متناسب با اقبال شدید به این شبکه های اجتماعی را تدارک ندیده است. متوسل شدن به عوامل انسانی برای کنترل محتوا راه را برای عوامل دوم و سوم هموار کرده است.

عامل دوم نفوذ سازمانها یا دولتهای ذی نفع برای مقابله با مخالفانشان از طریق فرستادن مامورانشان در میان عوامل انسانی یا بازرسان شرکت متا. عامل انسانی به ظاهر کارمند متاست اما علاوه بر آن پنهانی مامور سازمان یا دولت متبوع خود نیز هست و مطابق ماموریت در پی محدودیت یا حذف مخالفان خاصی بر می آید.

عامل سوم خریدن برخی عوامل انسانی متا برای انجام یک ماموریت خاص نسبت به برخی مخالفان شاخص جهت محدودیت یا حذف صفحه آنها از شبکه های اجتماعی. در مورد عامل دوم در یادداشت قبلی مدارکی ارائه کردم. گزارش اخیر بی بی سی فارسی افشای عامل سوم است: نفوذ حکومت ایران در اینستاگرام: برای بستن حساب فعالان سیاسی تا ده هزار یورو می دادند (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱).

ادعای من این است که هر سه عامل در بستن حساب اینستاگرام و معلق کردن حساب فیس بوک من می توانند دخیل باشند. شرکت متا با ضعف شدید سازمان حفاظت و امنیت خود امکان نفوذ جمهوری اسلامی را در اینستاگرام و فیس بوک فارسی فراهم کرده است. مدرکی برای این ضعف: فیس بوک مرا از بروز کردن حسابم محروم کرده، بی خبر از آن که پستهای من از جمله همین پست می تواند توسط ادمین منتشر شود! جمهوری اسلامی از طریق فرستادن نفوذی در میان بازرسهای اینستاگرام و فیس بوک یا خریدن آنها حساب مرا دو بار در اینستاگرام بسته و برای بستن حسابم در فیس بوک خیز برداشته است.

شرکت متا می توانست و می تواند با گماشتن ماموران مستقل عملکرد بازرسان خود را در اینستاگرام بررسی کند. اما با معلق کردن حساب فیس بوک اینجانب نشان داد سازمان حفاظت و امنیت و بازرسی متا بی در و دروازه تر از آن است که پیش بینی می شد. متا یک غول تجاری در شبکه های اجتماعی است. سوابق این غول تجاری نشان می دهد که دغدغه چندانی برای رعایت اخلاق رسانه و حقوق کاربران ندارد.

برای رعایت حقوق خود در قدم نخست به درج این دو یادداشت در شبکه های اجتماعی‌ام اقدام کردم. امیدوارم برای رفع مانع کافی باشد. قدمهای بعدی نیز هم‌زمان در جریان است.