انتقاد شدید به موج جدید فشار بر مطبوعات و روزنامه نگاران

خبرگزاري دانشجويان ايران – تهران

سرويس سياسي

انجمن دفاع از آزادي مطبوعات، پس از نشست امروز اعضاي شوراي اين انجمن نشست مطبوعاتي درباره‌ي حوادث اخير به ويژه در حوزه‌ي اطلاع‌رساني برگزار كردند.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در كنفرانس مطبوعاتي امروز انجمن دفاع از آزادي مطبوعات، محسن كديور، رييس اين انجمن، با بيان اين اعتقاد كه موضع‌گيري رييس‌جمهور و دستور وي به وزراي دادگستري و اطلاعات، تاثير اندكي در عدم تكرار وقايع اخير – كه عليه روزنامه‌نگاران و خبرنگاران بود – دارد، گفت: ايشان در مورد قتل‌هاي زنجيره‌اي نيز موضع‌گيري به حقي داشتند هرچند كه به علت شلوغ‌كردن مساله از سوي برخي نهادها، عملا موضوع به نتيجه‌ي صحيح نهايي نرسيد و رسيدگي به آن، در سطح ماموران جزء يا واسطه، باقي ماند.

وي به مرگ زهرا كاظمي به عنوان يك انسان، يك بانو، شهروند ايراني و يك خبرنگار اشاره كرد و اين مساله را از زواياي مختلف در ايران بي‌سابقه و يا بسيار كم‌سابقه دانست.

وي گفت: حتي در دنيا نيز مرگ يك خبرنگار دربازداشت كم‌سابقه است .

كديور با بيان اينكه بر اساس قوانين اسلامي اين مساله مطلب كوچكي نيست كه به سادگي بتوان از كنار آن گذشت، گفت:‌ با در آوردن يك خلخال از پاي زن يهودي، حضرت علي (ع) گفتند رواست كه از اين واقعه بميرم، پس اگر اين واقعه در زمان امام علي (ع) روي داده بود، وي چه مي‌كرد؟

رييس انجمن دفاع از آزادي مطبوعات با انتقاد شديد از اين حادثه، كمترين انتظار در اين زمينه را بررسي اين اتفاق از سوي مراجع قانوني به گونه‌اي كه مسببان آن مجازات شوند، دانست.

كديور همچنين از دستگيري خبرنگاران و تضييغ آزادي بيان انتقاد كرد.

وي در ادامه با انتقاد شديد از آن‌چه كه تعيين تيتر اول روزنامه توسط يك مقام قضايي مي‌خواند؛ اين امر را در سال‌هاي گذشته بي‌سابقه دانست.

رييس انجمن دفاع از آزادي مطبوعات افزود:‌ پس از دوم خرداد ۷۶ ايران، به كانون دموكراسي در خاورميانه تبديل شد و دموكراسي ايراني يك الگو در كشورهاي خاورميانه محسوب مي‌شد ولي الان در سطح بسيارپاييني قرار گرفته‌ايم.

وي با اشاره به دستگيري عيسي سحر‌خيز در روز گذشته افزود: وي با عنوان نماينده‌ي مديران مسوول مطبوعات در هيات نظارت در مطبوعات از سوي شخصيتهاي سياسي و فرهنگي و به عنوان عضو شوراي مركزي انجمن دفاع از آزادي مطبوعات، از سوي شخصيتهاي فرهنگي و مطبوعاتي انتخاب شده بود. بنابراين دستگيري ايشان و انتقال وي با دستبند از دادسرا به كلانتري در مقابل چشم اهانت مستقيم دستگاه قضايي به جامعه‌ي مطبوعاتي و فرهنگي كشور است.

كديور هم‌چنين از آنچه كه آن را تخلف از قانون از سوي نهادي كه وظيفه‌اش اشاعه‌ي عدالت است مي‌ناميد، انتقاد كرد.

رييس انجمن دفاع از آزادي مطبوعات در پايان ابراز عقيده كرد كه بركناري دادستان عمومي و انقلاب تهران، كوچكترين درخواست است.

اين گزارش حاكيست كه كديور در حاشيه‌ي اين كنفرانس مطبوعاتي به خبرنگاران گفت: خاتمي بايد موانعش را صريحا با مردم در ميان بگذارد و اگر اين موانع به ميزاني است كه امكان پاسداري از قانون اساسي را از وي سلب مي‌كند، ‌بزرگترين خدمت ايشان، استعفاي عزت‌مندانه است.

وي مدعي شد كه رييس‌جمهور مطمئن باشد كه مردم از اين نوع استعفاي وي استقبال مي‌كنند و وي را شريك جرم در برخي از وقايع تلقي نخواهند كرد.

كديورگفت نمي‌خواهيم بيش از اين خاتمي از آبرويش مايه بگذارد.