نگرانی از روند پیگیری پرونده خبرنگار مقتول

خبرگزاري دانشجويان ايران – تهران

سرويس سياسي

كنفرانس مطبوعاتي انجمن دفاع از آزادي مطبوعات عصر امروز در محل انجمن صنفي روزنامه‌نگاران و با حضور اكثر اعضاي شوراي مركزي اين انجمن محسن كديور، ماشاالله شمس‌الواعظين، علي حكمت، جواد مظفر، عيسي سحرخيز، كامبيز نوروزي، محمد رضا زهدي، عمادالدين باقي و عباس صفايي‌فر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اين جلسه كديور، حكمت، و شمس‌الواعظين، از طرف ديگر اعضا در كنفرانس مطبوعاتي شركت كردند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

در ابتداي اين جلسه علي حكمت نايب رييس انجمن دفاع از آزادي مطبوعات در پاسخ به سوالي مبني بر ارجاع پرونده كاظمي به دادسراي نظامي گفت: به نظر مي‌رسد از آن‌جا كه در گزارش هيات منتخب رييس جمهور دادستان عمومي و انقلاب تهران، بخشي از نيروي انتظامي و وزارت اطلاعات در مظان اتهام هستند، رسيدگي به اين پرونده به دادسراي نظامي ارجاع شده است.

محسن كديور رييس انجمن دفاع از آزادي مطبوعات نيز در پاسخ به اين سوال گفت: دادسراي نظامي مرجع قانوني رسيدگي به جرايمي است كه در وزارت اطلاعات يا نيروي انتظامي روي مي‌دهد و اگر جرمي از سوي دستگاه قضايي يا دادستاني تهران روي داده باشد؛ بايد دادسراي انتظامي قضات به آن رسيدگي كند ولي به نظر مي‌رسد كه در حال حاضر صرفا به قسمت اول اشاره شده كه معني‌دار است.

كديور در پاسخ به سوال ديگري درباره‌ي نامه‌ مرتضوي به مجلس شوراي اسلامي و ادعاي وي در مورد مديران مسوول روزنامه‌ها، گفت: مرتضوي هيچ مستندي ارايه نكرده است.

رييس انجمن دفاع از آزادي مطبوعات با اشاره به متن آخرين بيانيه اين انجمن كه در آن خواستار كناره‌گيري دادستان تهران شده‌ بودند، مدعي شد كه وي چندين بار ادعاهايي كرده است كه كذب بودن آن بعدها فاش شده است و وي بر اساس گزارش هيات تحقيق درگذشت زهرا كاظمي جز متهمين اين پرونده است و به نظر مي‌رسد كه وي با طرح چنين ادعاهايي در مورد مديران مسوول روزنامه‌ها قصد فرافكني دارد.

كديور افزود: حتي اگر اتهاماتي كه مرتضوي مطرح كرده است، صحيح باشد منجر به پوشاندن اتهام وي نيست و بايد دادگاه بي‌طرفي تشكيل شود تا هم به جرايم مرتضوي رسيدگي كند و هم به اتهاماتي كه وي مطرح كرده است.

وي با اشاره به برخي افراد (كه آن‌ها را از جناح محافظه‌كار مي‌دانست) كه علت مرگ زهرا كاظمي را خودكشي اعلام كرده بودند؛ مدعي شد: احتمالا مرگ زهرا كاظمي قتل شبه‌عمد بوده است.

رييس انجمن دفاع از آزادي مطبوعات، انتشار كذب علت مرگ زهرا كاظمي و اصرار بر انتشار سريع آن را به انضمام سوالات ديگري كه در گزارش كميته‌ي تحقيق مبهم باقي مانده است؛ جدي دانست كه بايد از سوي كميته‌ي حقيقت‌ياب و دادگاه بي‌طرفي پي‌گيري شود.

به اعتقاد كديور؛ تعليق دادستان تهران از سمتش تنها راه اثبات بي‌طرفي دستگاه قضايي است تا اگر وي از شركت در مرگ زهرا كاظمي تبرئه شد، بار ديگر در سمت خود ابقا شود.

رييس انجمن دفاع از آزادي مطبوعات در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران از رييس جمهور و وزير ايشان تشكر كرد كه اعلام كرده بودند اين‌گونه پرونده‌ها بايد در محاكم سياسي مطرح شود (بر اساس اصل ۱۶۸ با حضور هيات منصفه به شكل علني)

وي با اشاره به پرونده‌ي قتل‌هاي زنجيره‌يي گفت: رييس جمهور در كشف جرايم دولتي شروع خوبي داشت ولي پايان نافرجام اين پرونده خوب نبود و عاملين آن مشخص نشدند.

كديور در ادامه از حجاريان به عنوان مديرمسوول پرتيراژترين روزنامه‌ ياد كرد و با اشاره به ترور وي گفت: كسي كه وي را ترور كرد، متهم شد و به زندان افتاد؛ اما بار ديگر در فاجعه‌ طرشت ظاهر شد. اين مساله بيانگر كم‌توجهي و اهمال دستگاه قضايي است.

وي با اشاره به حادثه‌ي كوي دانشگاه، محكوميت تنها يك سرباز به علت سرقت يك ريش‌تراش را در نهايت كار مضحكه‌اي دانست و افزود: با وجود چنين مواردي چندان اميدوار نيستيم كه علي‌رغم نيت خير رييس جمهور اين پرونده به فرجامي برسد و به نظر مي‌رسد آن‌قدر پرونده‌ي زهرا كاظمي دست دست شود تا با پرونده‌ي ديگري كه توجه افكار عمومي را به خود جلب مي‌كند اين پرونده نيز هم‌چون ديگر پرونده‌هاي ياد شده بي‌پاسخ بماند.

كديور خطاب به مسؤلان، رؤسا و به بزرگان جامعه‌ي ايران پرسيد: اگر امام علي(ع) امروز كه يك نفر توسط يكي از ارگان‌هاي اين كشور در زمان بازداشت رسمي به قتل رسيده است، زنده بودند، امامي كه به خاطر درآوردن خلخال از پاي يك دختر يهودي در زمان خلافتش مرگ خود را روا مي‌دانست؛ چه مي‌كرد؟

وي با تاكيد بر اين‌كه نهادهاي ديني بايد بيش از اين احساس مسووليت كنند؛ از اين‌كه وزير اطلاعات اين امر را محدود مي‌كند و مرگ زهرا كاظمي را نه صنفي و نه سياسي عنوان كرده، اظهار تاسف كرد.

وي با اشاره به حرمت زن در تاريخ ايران و اسلام، تعرض به حريم يك بانو و در نهايت مرگ وي را بي‌غيرتي و ناجوانمردي دانست و گفت: اين بالاترين بي‌غيرتي و ضدارزش است.

رييس انجمن دفاع از آزادي مطبوعات گفت: اين انجمن از حقوق از دست رفته‌ زهرا كاظمي به عنوان يك شهروند ايراني، يك بانو، يك روزنامه‌نگار حمايت مي‌كند.

وي با طرح اين ادعا كه دادستان تهران ـ بر اساس گزارش‌هايي كه خانواده‌ها‌ي روزنامه‌نگاران زنداني به اين انجمن ارايه داده‌اند ـ خانواده‌هاي زندانيان را تهديد كرده است، گفت: مرتضوي بايد پاسخگو باشد كه چرا همسر يك زنداني را تهديد كرده و در نزديكي محل زندگي وي يك سرباز گذاشته است و يا مادر يك زنداني را تهديد كرده كه ستون فقرات پسر زنداني‌اش را خورد مي‌كند.

كديور هم‌چنين يادآور شد: علي‌رغم اين‌كه شمس‌الواعظين را به عنوان سردبير مهم‌ترين روزنامه‌ها به اتهام جعل امضا بازداشت و زنداني كردند، همگان مي‌دانستند كه وي به علت روزنامه‌نگار بودن زنداني شده است.

رييس انجمن دفاع از آزادي مطبوعات با بيان اين ادعا ‌كه ۲۱ روزنامه‌نگار در حال حاضر در زندان به سر مي‌برند؛ خواستار پاسخگويي و عمل به مفاد قانون از سوي دستگاه قضايي شد. وي هم‌چنين به نامعلوم بودن محل بازداشت سعيد رضوي‌فقيه اشاره كرد و آن را خلاف قانون دانست.

وي يادآور شد: پس از مرگ زهرا كاظمي تمام خانواده‌هاي بازداشتي نگران هستند. چه كسي به آن‌ها تضمين و قوت قلب مي‌دهد كه زندانيان آن‌ها دچار سرنوشت زهرا كاظمي نمي‌شود؟

وي گفت: دين، اخلاق و قانون حكم مي‌كند كه آنان از وضعيت اعضاي خانواده‌ي دربندشان مطلع شوند و با آنان ملاقات داشته يا حداقل تلفني گفت‌وگويي داشته باشند و از محل بازداشت و سلامت خود آنان را مطلع كنند.

________________________________________

تهران – خبرگزاري كار ايران

محسن كديور گفت: متاسفانه سابقه رسيدگي به پرونده‌‏هاي كلان ملي چندان ما را نسبت به فرجام مثبت اين پرونده اميدوار نمي‌‏كند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري كار ايران , ايلنا, رئيس انجمن دفاع از آزادي مطبوعات در نشست خبري اعضاي شوراي مركزي اين تشكل با بيان سرنوشت نامطلوب پرونده‌‏هاي گذشته گفت: پرونده قتلهاي زنجيره‌‏اي با شروع خوبش كه با همت رئيس جمهور صورت گرفت فرجام بسيار نااميد كننده‌‏اي داشت.

وي افزود: آمران به قتلها كه مهمترين بخش اين پرونده بودند مشخص نشدند و پرونده چنان شلوغ شد كه مشخص نشد چه اتفاقي افتاده است و كساني محاكمه و احياناً مجازات شدند كه نقش اصلي را بر عهده نداشتند.

كديور تصريح كرد: پرونده بعدي پرونده ترور دكتر سعيد حجاريان كه مدير مسئول پر تيراژترين روزنامه تاريخ ايران بود, سرنوشتي بهتر از پرونده قبلي نداشت, ضارب پس از مدتي بازداشت آزاد مي شود و پس از چندي جنايت ملي ديگري مرتكب مي شود كه آن حمله به خوابگاه دانشجويان در طرشت بود و آن شد كه نبايد مي شد.

رئيس انجمن دفاع از آزادي مطبوعات افزود: كوي دانشگاه و اين فاجعه كه با حمله لباس شخصي ها و آن همه خرابي همراه بود نهايتش دادگاهي بود كه آن حكم مضحك را در تاريخ ماندگار كرد و همه چيز را به دزديدن يك ريش تراش ختم كردند. متاسفانه ما اميدوار نيستيم كه اين پرونده هم علي رغم نيت خير رئيس جمهور به جايي برسد.

كديور با تشكر از خاتمي و وزير اطلاعات كه بر محاكمه علني متهمان قتل زهرا كاظمي با حضور هيئت منصفه تأكيد كردند، گفت: اين پرونده بايد در چنين حالتي برگزار شود تا شائبه‌‏اي كه در مورد ديگر پرونده‌‏ها به وجود آمد بوجود نيايد قطعاً اين دادگاه بايد علني و با حضور هيئت منصفه برگزار شود و به جرم متهمان دقيقا” رسيدگي شود.

وي ادامه داد: سوال من اين است كه با اين وضعيت كه يك نفر در زمان بازداشت آن هم توسط حكومت اسلامي به قتل رسيده است , اگر امام علي (ع) امروز زنده بود چه مي كرد ؟جان يك شهروند از او ستانده شده آنهم در زمان بازداشت رسمي , جان يك بازداشتي تضمين شده است جواب بدهيد , چه كسي دستور بازداشت زهرا كاظمي را صادر كرده است .

رئيس انجمن دفاع از آزادي مطبوعات با بيان اين نكته كه زن همواره در تاريخ ما مورد احترام بوده است ،گفت : درقاموس ما توهين به زن و تعرض به حريم او يك نوع بي غيرتي است, تا چه رسد به ستاندن جان او , اين دومين زني است كه اينگونه وحشيانه به قتل مي رسد مورد اول مرحوم پروانه فروهر بود كه مظلومانه جان داد , در هيچ جا سابقه ندارد كه يك زن در بازداشت اينگونه از دست برود , به هر حال او يك زن بوده است آن هم يك زن ايراني و يك زن خبرنگار و اينها جاي فرياد دارد .

كديور به تهديد خانواده هاي بازداشت شده مطبوعاتي توسط دادستان اشاره كرد و گفت: امروز روزنامه نگاران را به بهانه هاي غير مطبوعاتي بازداشت مي كنند , همين آقاي شمس را به خاطر جعل امضا بازداشت كردند اكثر روزنامه نگارات اتهامشان مطبوعاتي نيست , ومتاسفانه ايران در حال حاضر دومين زندان روزنامه نگاران در جهان است .

وي به وضعيت بازداشت شده هاي مطبوعاتي اشاره كرد و گفت : رضوي فقيه عضو شوراي سر دبيري روزنامه

ياس نو را به جرمي كه مطبوعاتي نبود بازداشت كردند و اكنون اسمش در هيچ زنداني ثبت نشده است.

اگر فردي را بازداشت مي كنيد بگوييد از طرف يك منبع رسمي بازداشت شود , حداقل به خانواده اش خبر دهند .

كديور به قتل مشكوك زهرا كاظمي در زمان بازداشت اشاره كرد و گفت: اكنون همه خانواده هاي بازداشتي نگران عزيزانشان هستند , چه كساني بايد به اين خانواده تضمين بدهد كه چنين بلايي به سر عزيزان آنها نيايد ؟

من به صراحت مي گويم هيچ تضميني وجود ندارد كه براي ديگر زندانيان اتفاقي مثل اتفاقي كه براي خانم كاظمي افتاد , نيفتد .