دفاع از مرجعیت مستقل شیعه

دفاع از مرجعیت مستقل شیعه

مصاحبه با مجموعه رسانه ای امام حسين (ع) در کربلا، گفتگوی اخبار شيعه، ۹ مرداد ۱۴۰۱، ۳۱ جولای ۲۰۲۲

۱. حکومت ایران در طول عمر چهل و چند ساله خود چه فشارها و سرکوب هایی را بر سر علما و مراجع منتقد آورده است؟

به برخی از این فشارها و سرکوب‌ها که مستندی از آن در دست است اشاره می‌کنم:

۱. برخی را حصر کرده است از قبیل آقایان سیدکاظم شریعتمداری، سیدحسن طباطبایی قمی، سیدصادق روحانی، کاک احمد مفتی زاده (از بزرگان اهل سنت کردستان)، استاد شیخ حسینعلی منتظری نجف آبادی، و شیخ احمد آذری قمی. آقایان شریعتمداری و آذری قمی در حصر جان دادند.

۲. برخی را از مرجعیت خلع کردند مثلا آقایان سیدکاظم شریعتمداری و شیخ یوسف صانعی.

۳. از انتشار رساله عملیه یا پرداخت علنی شهریه برخی مراجع جلوگیری کردند مانند آنچه درباره آقا سیدمحمد روحانی اتفاق افتاد.

۴. برخی را محدود کردند از قبیل آقایان سید محمد روحانی، سید محمد شیرازی و اخیرا آقا سید صادق شیرازی.

۵. از تدریس بحث ولایت فقیه برخی در ضمن خارج مکاسب جلوگیری کردند مثل آقایان شیخ حسین وحید خراسانی در حوزه علمیه قم، و میرزا علی آقا فلسفی در حوزه علمیه مشهد.

۶. بسیاری طلاب و فضلای منتقد را قطع شهریه یا ممنوع التدریس یا ممنوع الفعالیت کردند، موارد آن بسیار زیاد است.

۷. برخی را از فعالیت انتقادی و عضویت در مجلس خبرگان بازداشتند از قبیل آقا سیدعلی‌محمد دستغیب. به موارد متعدد رد صلاحیت در مجلس خبرکان اشاره نمی کنم.

۸. هیاهوی گروههای فشار در درس بزرگان از قبیل آنچه در در درس مرحوم آقا سیدمحمدرضا گلپایگانی (زمان نقد شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه)، منتظری (چندین بار) و صانعی اتفاق افتاد. علاوه بر این چندین نوبت اراذل و اوباش به بیت و حسینیه آقای منتظری که در سالگرد وفات ایشان هستیم حمله کردند و غارت کردند. حسینیه ایشان همچنان مسدود است.

بر این فهرست می توان افزود. فعلا به عنوان مشتی نمونه خروار ارائه شد.

۲. اساسا حاکمان ایران که مدعی نظامی برآمده از اسلام و تشیع هستند چرا اینقدر نسبت به علما و روحانیون و مراجع مستقل حساسیت دارند؟

جمهوری اسلامی حکومت استبدادی اقتدارطلب جریان قائل به ولایت مطلقه فقیه است، نه هر مسلمان شیعه. لذا تنها علما و روحانیونی امکان فعالیت دارند که از یکی از این دو گروه باشند: مدافع نظریه ولایت انتصابی مطلقه فقیه و مداح مصداق آن؛ گروه دوم علما و روحانیون ساکت که در درس‌ها یا سخنرانی‌ها و مصاحبه‌هایشان نقدی به وضع موجود نداشته باشند. اما اگر کسی نظریه رسمی را نقد کرد یا سیاستهای کلان جمهوری اسلامی خصوصا از عملکرد مقام رهبری نقد کرد مورد انواع فشار و محدودیت قرار می گیرد. مراجع و علمای منتقد به میزانی که نفوذ اجتماعی و پیرو دارند و به میزان عمق نقدشان تحت فشار قرار می گیرند.

۳. آیا سیاست ارعاب و فشار و سرکوب و حصر در خصوص روحانیون و مراجع منتقد و معترض نظام ایران پاسخ داده است؟

متاسفانه بی تاثیر نبوده است. بسیاری از مراجع و علما با سیاستهای موجود مخالفند اما برای حفظ درس و مرجعیتشان از ترس فشار و محدودیت و سرکوب انتقاد علنی نمی کنند و سکوت پیشه کرده اند. تعدادی انگشت‌شمار البته شجاعت انتقاد دارند و هزینه آن را نیز می پردازند. در ایام عزای حسینی مردم از اولیای دینشان انتظار تاسی به سرور آزادگان سیدالشهداء ابا عبدالله الحسین (ع) و اجرای وظیفه شرعی امر به معروف و نهی از منکر در قبال ولایت جائر دارند.

دریافت فایل صوتی