مصاحبه الجزیره با کدیور

مصاحبه الجزیره با کدیور

شبکه تلویزیونی الجزیره پربیننده ترین و معتبرترین شبکه عربی زبان جهان است. برنامه المقابلة با تهیه و اجرای علی الظفیري كه توليد آن از سال ۲۰۱۶ شروع شده هر هفته در شبکه تلویزیونی الجزیره پخش می شود. موضوع اصلی این برنامه دیدار با شخصیتهای شاخص فکری، آکادمیک، سیاسی و هنری جهان اسلام  است که طی آن بیوگرافی، آثار و کارنامه شخصیت مصاحبه شونده مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد. مجری برنامه طی این دیدارها سعی می کند جوانب کمتر شناخته شده ای را از میهمانان خود ارائه دهد. از جمله شخصیتهایی که برنامه المقابلة تا کنون با آنها مصاحبه کرده است “وائل حلاق”، ”أحميدة النيفر”، ”يوسف القرضاوي” و”مهاتير محمَّد“ قابل ذکر هستند.

کدیور نخستین شخصیت شیعه و اولین ایرانی است که مهمان برنامه المقابلة تلویزیون الجزیره شده است. گفتگوی تفصیلی برنامه المقابلة با محسن کدیور در دو قسمت به ترتیب در تاریخهای ۲۱ آگوست ۲۰۲۲ (۳۰ مرداد ۱۴۰۱) و ۲۸ آگوست (۶ شهریور ۱۴۰۱) از شبکه تلویزیونی الجزیره پخش شد، و هر دو قسمت در کانال یوتوب برنامه المقابلة قابل مشاهده است. کدیور به انگلیسی به پرسشهای عربی المقابلة  پاسخ داده است. پاسخهای وی به عربی ترجمه شده است.

در قسمت نخست این گفتگو کدیور به سوالاتی درباره زندگی‌نامه شخصی، تحصیلات، انقلاب ۱۳۵۷ و اهداف آن، دلیل به زندان افتادن، شخصیت آیت الله خمینی و مقایسه رویکرد وی با علامه طباطبایی، جمهوریت نظام، نظریه ولایت سیاسی فقیه دیدگاه اقلیت فقهای شیعه، مراحل تحول اندیشه سیاسی آیت الله خمینی، و اختلافات آیت الله خمینی و آیت الله منتظری پاسخ داد.

قسمت اول گفتگو در وبسایت تلویزیون الجزیره

در قسمت دوم گفتگو نیز کدیور به پرسشهایی درباره این موضوعات پاسخ داد: تاریخ نظریه ولایت فقیه، مقایسه اندیشه سیاسی آیت الله خمینی و آیت الله منتظری، اندیشه سیاسی آیت الله سیستانی، سوابق ولایت فقیه در فقه اهل سنت، سه چهره شاخص اسلام سیاسی در سنی و شیعه، مقایسه آیت الله خمینی و ابن تیمیه، وابستگی فقهای اهل سنت به حکومتها و استقلال اقتصادی فقهای شیعه از حکومتها قبل از انقلاب، مقایسه خلافت در اهل سنت با امامت شیعی، تفاوت شدید نظر شیعیان داخل و خارج ایران درباره جمهوری اسلامی، سکولاریسم و آینده سیاسی ایران، ولایت فقیه و مسئله غیبت، غلات شیعی و خرافات اهل سنت، دیدگاه های نواندیشانه در الهیات شیعی، نظریه اسلام رحمانی.

قسمت دوم گفتگو در وبسایت تلویزیون الجزیره

دیدگاههای کدیور هرگز از رادیوتلویزیون کشورش پخش نشده است. از سال ۱۳۸۸ هم او در جمهوری اسلامی ایران ممنوع القلم و ممنوع الانتشار مطلق است. این تفصیلی ترین مصاحبه تلویزیونی کدیورتا کنون  است. امیدوارم امکان ترجمه آن به فارسی در آینده فراهم شود.

لقاءٌ مع محسن كديور في برنامج “المقابلة” على قناة الجزيرة