گنجی و نقد قدرت مطلق مادام العمر

به منظور پاسداشت آزادي و سلامتي اكبر گنجي، عصر روز پنج‌‏شنبه مراسم ويژه‌‏اي از سوي جبهه مشاركت ايران اسلامي در محل دفتر مركزي اين حزب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سايت امروز دکترمحسن كديور در سخنراني خود در اين نشست با اشاره به حضور در خانه گنجي ساعتي پس از هجوم نيروهاي دادستاني و ديدن وضعيت مغول زده خانه گفت: در کجاي دنيا به اين گونه اقدامات تفتيش مي گويند، آقايان دادستاني خانه گنجي را شخم زده بودند.
همسر گنجي را با دستبند به تخت بسته بودند. ودر هنگامي که فرياد مي زد وچادر و روسري اش افتاده بود از او فيلمبرداري کردند.
وي با انتقاد از اين كه همزمان با درخواست خانواده و دوستان گنجي از وي براي شكستن اعتصابش، ممنوع الملاقات شده است، اظهار داشت: مواردي كه در موقع هجوم به منزل گنجي اتفاق افتاد، نشانه‌‏هاي بدي است، شايد برخي مي‌‏خواهند با پخش فيلم اين يورش وحشيانه گنجي را عصباني كنند تا به اعتصابش ادامه دهد.
استاد دانشگاه تربيت مدرس در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به مفهوم محاربه در اسلام تاکيد کرد: هر فردياگروهي چه با اسلحه وچه بدون آن باعث ترس در جامعه اسلامي شوند در حکم محارب هستند اين پرسش را مطرح کرد که کسانيکه به زور وارد خانه گنجي شدند و باعث ترس و نگراني دختران و همسر گنجي شدند محارب نيستند؟
كديور با ياد آوري بحشنامه حقوق شهروندي آيت الله شاهرودي خطاب به وي گفت: من شاگرد شما بوده ام وطبق نظر شما اين اقدام محاربه است،پس يا مرتکبين رامجازات کنيد ويا فقهتان را عوض کنيد.
وي با انتقاد از روزنامه نگاراني كه در روز خبرنگارجايزه گرفتند، اظهار داشت: وقتي اسم دوستانم را به عنوان جايزه بگيرها ديدم، تعجب كردم كه گنجي به عنوان يك روزنامه نگار اين چنين از حقوق خود محروم است و ديگر همكارانش هديه مي‌‏گيرند.
كديور با بيان اين كه نسبت به ‌‏آ‌‏را نظري و شيوه گنجي نقد دارد، تاكيد كرد: اما آيا فضاي سالمي سراغ داريد كه بتوان اين نقدها را انجام داد؟
کديور در بخش ديگري از سخنانش تاکيد کرد:گنجي با اين اقدام خود مي‌‏خواهد يك تنه قدرت مطلقه را اصلاح کند.
وي درپايان با بيان اين كه فعل سياسي را نبايد يك تنه انجام داد، خاطرنشان كرد: جان گنجي عزيز است و حيف است که اينگونه از دست برود، شايد او مي‌‏خواهد خود را به يك نماد تبديل كند، گنجي بداند كه اصلاحات، فعلي تدريجي و جمعي است.


موارد مرتبط :
نامه به اکبر گنجی  :