خطبه های نماز عید فطر

تهران- خبرگزاري كار ايران (ایلنا)

محسن كديور:

اگر تنگ‌‏نظري‌‏ها باعث تحديد دايره انتخاب شهروندان نشود حضور در انتخابات شوراها مفيد است

نماز روز عيد فطر روشنفكران ديني به دعوت انجمن اسلامي مهندسين امسال نيز همانند سال‌‏هاي گذشته به طور مستقل برگزار شد.

به گزارش “ايلنا”، در اين مراسم، محسن كديور پس از اقامه نماز در خطبه اول به بررسي صفات مومنين از ديدگاه قرآن و سنت پرداخت و اقامه نماز، انفاق، امانتداري، وفاي به عهد، راستگويي، پرهيز از لغو و سلامت جنسي را كه خداوند در قرآن تبيين نموده، برشمرد.

در خطبه دوم محسن كديور با بررسي مسائل اجتماعي روز جامعه، به بررسي امر به معروف و نهي از منكر حاكمان به عنوان يكي از فرايض ديني پرداخت.

كديور با ذكر اين نكته كه در منابع اسلامي و بالاخص شيعي نصيحت به ائمه مسلمين به عنوان فريضه برشمرده شده است، گفت: امروز و در دنيايي كه امكان دسترسي مستقيم همگاني به حاكمان وجود ندارد، آيا راهي براي آنچه در اعتقادات ما به عنوان نصيحه‌‏الائمه المسلمين مطرح مي‌‏شود، به‌‏جز از طريق رسانه‌‏ها وجود دارد؟

وي آن گاه با اعتراض شديد به برخورد با مطبوعات مستقل، محدوديت‌‏هاي حوزه كتاب و اينترنت، تعطيلي روزنامه‌‏هاي شرق و روزگار و انتقاد از اينكه در جامعه ما قديمي‌‏ترين حزب مذهبي نيز امكان برخورداري از روزنامه را ندارد، افزود: آيا اين كارها نشانه حضور عدالت در جامعه است؟

وي نتيجه ادامه چنين روشي را وضعيتي دانست كه امروز بر جامعه مستولي شده است و در نتيجه آن در حالي كه مظاهر شكلي اسلام رايج است، به مفاهيم و روح آن كمتر توجه مي‌‏شود.

كديور نظام سياسي موجود در ايران را كمي تا قسمتي جمهوري دانست و نام واقعي آن را “جمهوري ولايي” معرفي كرد كه اصلاح‌‏طلبان با تلاشي نه چندان موفق كوشيده‌‏اند آن را به “جمهوري اسلامي” ( جمهوري به همان معني كه همه جا جمهوري است با رعايت ارزش‌‏هاي اسلامي) نزديك كنند.

وي با اشاره به دو انتخابات پيش رو، با تقسيم‌‏بندي انواع مواجهه با اين امر گفت: برخي مي‌‏گويند بايد در هر انتخاباتي بدون شرط شركت نمود و برخي نيز شركت در هر انتخاباتي را علي‌‏الاطلاق نفي مي‌‏كنند اما ما بر اين باوريم كه تنها در انتخابات آزاد و عادلانه مي‌‏توان شركت كرد، انتخاباتي كه رأي مردم در آن موثر باشد. بر اين عقيده‌‏ايم كه اگر تنگ‌‏نظري‌‏ها باعث محدود شدن دايره انتخاب شهروندان در شوراها نشود، حضور در اين انتخابات مفيد خواهد بود. اما در انتخابات خبرگان سوالات و ترديدهاي كاملا جدي از جمله عملكرد آن در بعد نظارت و عملكرد شوراي نگهبان مطرح است كه شركت در اين انتخابات را بي‌‏فايده مي‌‏كند.

اين استاد دانشگاه در ادامه با ذكر اينكه عيد فطر را مي‌‏توان آغازين روز سال نوي ديني دانست، گفت: اگر بخواهيم از سال گذشته در حوزه دين ياد كنيم، سال گذشته “سال رونق خرافات مذهبي” نام خواهد گرفت.

وي با انتقاد شديد از اينكه برخي امروزه با افتخار عنوان مي‌‏كنند كه تعداد مراجعين به مكاني موهوم (چاه مسجد جمكران) به چندين برابر زائران حرم امام هشتم(ع) شيعيان رسيده است، اين فاجعه را نتيجه تبليغ خرافات دانست و اعلام كرد تا زماني كه براي كالاي خرافه ديني مشتري توليد شودد، به طور طبيعي بايد ناظر رواج روزافزون خرافات در كشور باشيم.

كديور برخي سخنان مسوولان نظير امضاي اسامي نمايندگان مجلس هفتم توسط امام زمان(عج) و توجهات ويژه ايشان به دولت نهم را نمونه‌‏هايي از اين ترويج خرافات دانست و گفت: آيا زمان آن نرسيده است كه مراجع و علماي ديني موضع خود را در قبال اين نوع سخنان روشن كنند؟

كديور در پايان سخنان خود با اشاره به برگزاري مستقل نماز عيد فطر از سوي گروه‌‏هاي مختلف، ضمن انتقاد شديد از سياست خارجي نومحافظه‌‏كاران آمريكايي و دولت غاصب اسراييل، به دو رويكرد متفاوت در عرصه سياست خارجي ايران اشاره كرد و با رد ديدگاه اول كه اقتدار را در قدرت نظامي و امنيتي مي‌‏داند، گفت: در مقابل گروهي عقيده دارند كه اقتدار يك كشور به اقتدار پشتوانه مردمي و ميزان مردمسالاري در آن بستگي دارد و عزت هر كشوري نه از لوله تفنگ آن كه از انتخابات آزاد و عادلانه آن بيرون مي‌‏آيد.

كديور با برشمردن مثال‌‏هايي از دنياي امروز، از طرفداران اقتدار نظامي پرسيد آيا امروز مردم چين و كره شمالي و پاكستان به دليل داشتن قدرت هسته‌‏اي خوشبخت هستند؟ و در مقابل به تجربيات موفق كشورهاي مسلماني چون مالزي و اندونزي اشاره نمود و خواستار بررسي روش مبتني بر توسعه متوازن و همه‌‏جانبه و عنايت به شيوه‌‏هاي علمي و كارشناسي متخصصان بومي به ويژه در حوزه اقتصاد در مقابل توسعه نظامي و امنيتي شد.

پايان پيام

کد خبر: ۳۶۰۱۲۵

* * *

میزان نیوز

محسن كديور : در جامعه اي كه قديمي ترين حزب مذهبي فاقد روزنامه است آيا جايي براي اداي فريضه نصيحت به ائمه مسلمين باز گذارده شده است؟

ميزان نيوز: نماز روز عيد فطر روشنفكران ديني به دعوت انجمن اسلامي مهندسين امسال نيز همانند سالهاي گذشته بطور مستقل برگذار شد. در اين مراسم محسن كديور پس از اقامه نماز در خطبه اول به بررسي صفات مومنين از ديدگاه قرآن و سنت پرداخت و اقامه نماز، انفاق، امانتداري، وفاي به عهد، راستگوئي،پرهيز از لغو و سلامت جنسي را كه خداوند در قرآن تبيين نموده ، برشمرد.

در خطبه دوم دكتر محسن كديور با بررسي مسائل اجتماعي روز جامعه به بررسي امر به معروف و نهي از منكر حاكمان به عنوان يكي از فرايض ديني پرداخت. كديور با ذكر اين نكته كه در منابع اسلامي و بالاخص شيعي نصيحت به ائمه مسلمين به عنوان فريضه بر شمرده شده است گفت: امروز و در دنيايي كه امكان دسترسي مستقيم همگاني به حاكمان وجود ندارد آيا راهي براي آنچه كه در اعتقادات ما به عنوان نصيحه لائمه المسلمين مطرح مي شود بجز از طريق رسانه ها وجود دارد؟

وي آنگاه با اعتراض شديد به سرکوب مطبوعات مستقل، ،محدوديتهاي حوزه کتاب و اينترنت، تعطيل روزنامه هاي شرق و روزگار و انتقاد از اينكه در جامعه ما قديمي ترين حزب مذهبي نيز امكان برخورداري از روزنامه را ندارد افزود: آيا اين كارها نشانه حضور اسلام يا عدالت در جامعه است؟ وي نتيجه ادامه چنين روشي را وضعيتي دانست كه امروز بر جامعه مستولي شده است و در نتيجه آن در حاليكه مظاهر شكلي اسلام رايج است به مفاهيم و روح آن كمتر توجه مي شود.

كديور نظام سياسي موجود در ايران را کمي تا قسمتي جمهوري دانست و نام واقعي آنرا “جمهوري ولائي” معرفي کرد ، که اصلاح طلبان با تلاشي نه چندان موفق کوشيده اند آنرا به “جمهوري اسلامي”

( جمهوري به همان معني که همه جا جمهوري است با رعايت ارزشهاي اسلامي) نزديک کنند و در مقابل اقتدارطلبان مي خواهند با حذف عملي جمهوريت و سيطره تمام عيار ولايت مطلقه مادام العمر مافوق قانون “حکومت اسلامي” داشته باشند.

وي با اشاره به دو انتخابات پيش رو با تقسيم بندي انواع مواجه با اين امر گفت برخي مي گويند بايد در هر انتخاباتي بدون شرط شركت نمود و برخي نيز شركت در هر انتخاباتي را علي الاطلاق نفي مي كنند. اما ما بر اين باوريم که تنها در انتخابات آزاد و عادلانه مي توان شرکت کرد،انتخاباتي که رأي مردم در آن موثر باشد. بر اين عقيده ايم كه اگر تنگ نظري ها باعث محدود شدن دايره انتخاب شهروندان در شوراها نشود حضور در اين انتخابات مفيد خواهد بود. اما در انتخابات خبرگان سوالات و ترديدهاي كاملا جدي از جمله عملکرد زير صفر آن در بعد نظارت بر عملکرد پرانتقاد رهبري و عملکرد ظالمانه شوراي نگهبان مطرح است كه شركت در اين انتخابات را بي فايده مي نماياند.

اين استاد دانشگاه در ادامه با ذكر اينكه عيد فطر را مي توان آغازين روز سال نوي ديني دانست گفت: اگر بخواهيم از سال گذشته در حوزه دين ياد كنيم سال گذشته “سال رونق خرافات مذهبي” نام خواهد گرفت. وي با اتنقاد شديد از اينكه برخي امروزه با افتخار عنوان مي كنند كه تعداد مراجعين به مکاني موهوم ( چاه مسجد جمكران) به چندين برابر زائران حرم امام هشتم شيعيان رسيده است اين فاجعه را نتيجه تبليغ حاكميت براي خرافات دانست و اعلام كرد تا زماني كه هيأت حاكمه با اعمال و رفتار خود براي كالاي خرافه ديني مشتري توليد كند طبيعتا بايد ناظر رواج روز افزون خرافات در كشور باشيم . كديور برخي سخنان مسوولان نظير امضاي اسامي نمايندگان مجلس هفتم توسط امام زمان و توجهات ويژه ايشان به دولت نهم را كه از سوي رئيس مجلس خبرگان و برخي مقامات عالي اجرائي مطرح شده است، نمونه هايي از اين ترويج خرافات دانست. و گفت زمان آن نرسيده كه مراجع و علماي ديني و مقام رهبري موضع خود را در قبال اين نوع سخنان روشن نمايند.

كديور در پايان سخنان خود با اشاره به برگزاري مستقل نماز عيد فطر از سوي گروههاي مختلف ضمن انتفاد شديد از سياست خارجي نومحافظه کاران آمريکائي و دولت غاصب اسرائيل به دو رويكرد متفاوت در عرصه سياست خارجي ايران اشاره کرد وگفت يك ديدگاه اقتدار مملكت را در قدرت نظامي و امنيتي مي داند و گمان مي كند با افزايش قدرت نظامي و تسليحاتي خود مي تواند باعث ايجاد برتري براي ايران در دنيا شود و در مقابل گروهي عقيده دارند كه اقتدار يك كشور به اقتدار پشتوانه مردمي و ميزان مردمسالاري در آن بستگي دارد و عزت هر كشوري نه از لوله تفنگ آن كه از انتخابات آزاد و عادلانه آن بيرون مي آيد .كديور با تذكر اينكه برخي اقتدار گرايان تمايل دارند تا مانند رفتار هيتلر در آلمان نازي (كه اگرچه با راي مردم به حاكميت رسيد اما پس از دستيابي به قدرت عملا به محدود ساختن دايره راي ملت و ممانعت از ابراز راي ملت در اداره جامعه پرداخت) سعي دارند تا با انتخاباتي چند مرحله اي و زير تيغ نظارت استصوابي چنين تجربياتي را تكرار كنند.

وي با برشمردن مثالهايي از دنياي امروز از طرفداران اقتدار نظامي پرسيد آيا امروز مردم چين و كره شمالي و پاكستان به دليل داشتن قدرت هسته اي خوشبخت هستند؟ و در مقابل به تجربيات موفق كشورهاي مسلماني چون مالزي و اندونزي اشاره نمود و خواستار بررسي روش مبتني بر توسعه متوازن و همه جانبه و عنايت به شيوه هاي علمي و کارشناسي متخصصان بومي بويژه در حوزه اقتصاد در مقابل توسعه نظامي و امنيتي شد.