سيد محمد طباطبايي ، رهبر ديني مشروطه در تهران

خبرگزاري دانشجويان ايران – تهران

سرويس: تاريخ

قدم‌هاي آيت الله طبابايي در به پيروزي رساندن انقلاب مشروطه برخلاف بسياري ديگر از رهبران اين نهضت صادقانه بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) محسن كديور كه در نشست بزرگداشت آيت‌الله سيد محمد طباطبايي و بررسي نقش اين روحاني در انقلاب مشروطه سخن مي‌گفت، با بيان اينكه آيت الله طباطبايي پاك بود و به خاطر ثروت هيچ كاري انجام نمي‌داد و اين را دوست و دشمن مي‌دانند افزود: طباطبايي در راه مشروطه صادقانه قدم برداشت، در حالي كه تاريخ براي ديگر رهبران مشروطه چنين ننوشته است.

وي ادامه داد:آيت الله طباطبايي روشنفكر بود اما روشنفكري واقع‌بين و مانند سيدحسن تقي‌زاده نبود كه در آخر عمر مي‌گفت” اي كاش جواني نمي‌كرديم و مشروطه را به اينجا نمي‌رسانديم”.

كديور با اشاره به تأسيس مدرسه توسط آيت الله طباطبايي گفت: تاسيس مدرسه در آن زمان كار كوچكي نبود زيرا اين كار يك پديده فرنگي محسوب مي‌شد و حوزه‌ها و مكتب‌خانه ها با آن موافق نبودند.اما زمانيكه طباطبايي اين مدرسه را اداره كرد، ديگر كسي نتوانست بگويد كه مدرسه دشمن‌پرور است.

وي در ادامه با يادآوري انتشار روزنامه مجلس توسط آيت‌الله طباطبايي اظهار داشت: اين روزنامه يكي از مستند‌ترين كارهايي بود كه در زمان شروع به كار مجلس آغاز شد و اگر آيت‌الله طباطبايي حضور نداشت انتشار آن امكان پذير نبود.

وي همچنين به نامه‌هاي آيت‌الله طباطبايي به مظفرالدين شاه اشاره كرد و گفت: طباطبايي در اين نامه‌ها اعلام مي‌كرد كه مشكلات كشور مي‌تواند از طريق مجلس و عدليه براحتي حل شود.اما امروز متاسفانه در تهران بزرگ كه پايتخت بزرگان مشروطه‌خواه است كمتر جايي داريم كه با نام آيت‌الله طباطبايي ناميده شده باشد وما خياباني به نام اين رهبر اول مشروطه نداريم.

انتهاي پيام