انتظار از دانشجوی مسلمان ایرانی

خبرگزاري دانشجويان ايران – تهران

سرويس سياسي

محسن كديور با بيان اين ادعا كه تئوري انقلاب بر اين بود كه دين از طريق دولت پيش رود، گفت كه تئوري من اين است كه دين از طريق جامعه‌ي مدني پيشروي كند و اداره شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر محسن كديور، مدرس دانشگاه با حضور در اردوي ساليانه‌ انجمن‌ اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران طي سخناني با عنوان « دانشجوي مسلمان ايراني» گفت: اصلاحات با اميد بسياري آغاز شد ولي به سرعت، عدم توانايي آن مشخص شد، زيرا قدرت كافي در اصلاح‌طلبان مشاهده نمي‌شود.

وي گفت: اصلاح‌طلبان در استراتژي و انقلابيون در تئوري در جامعه با شكست مواجه شدند.

كديور در ادامه گفت: برخي معتقدند براي بيرون رفتن از مشكلات بايد از دين بيرون‌ رفت و از مفاهيم مدرن استفاده كرد، عده‌اي ديگر نيز معتقدند كه دين تنها در عرصه عمومي نقش ندارد.

كديور ابراز عقيده كرد كه در حال حاضر نسبت به تفكر دوم، آمادگي بيشتري براي پذيرش وجود دارد.

اين مدرس دانشگاه افزود: در اين صورت، دانشجوي مسلمان تعريف متفاوتي خواهد داشت.

وي وجود برنامه‌هاي مدون‌تر براي رسيدن به اهداف صحيح را در اصلاحات مانع شكست آن دانست و اظهار عقيده كرد: بعد از شكست تئوريك در انقلاب و استراتژيك در اصلاحات، در مقطع سوم، دانشجوي مسلمان بايد تئوري و استراتژي را اصلاح كند.

كديور معتقد است: انجمن‌هاي اسلامي بايد در دو عرصه‌ عمومي و خصوصي مسايل را مد نظر بگيرند و در عرصه‌ عمومي بايد بر حقوق بشر، دموكراسي، مردم‌سالاري و مديريت علمي در كنار معنويت، اخلاق، عرفان و عنايت به دينداري، تاكيد كنند.

وي گفت: رعايت عدالت و اخلاق در عرصه‌ي عمومي و ضوابط اخلاقي، هم‌چنين رعايت ارزش‌هاي ديني در جامعه از نقاط افتراق سكولارها و دانشجوي مسلمان است.

وي عرصه‌ خصوصي را مربوط به رعايت اخلاق خصوصي در زندگي خود فرد مسلمان دانست.

كديور با بيان اين‌كه انجمن‌‌هاي اسلامي دانشجويان در رقابت مي‌‌توانند دينداري خود را نشان دهند، گفت: پيشنهاد من به مسوولان وزارت علوم اين است كه انجمن‌هاي غيراسلامي را براي {مشخص‌شدن} انجمن‌هاي اسلامي آزاد كنند، هم‌چنين فراكسيون‌هاي مختلفي در ميان انجمن‌هاي اسلامي ايجاد شود.

________________________________________

تهران-خبرگزاري كار ايران

دكتر محسن كديور در ششمين اردوي ساليانه انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران در كرج، طي سخناني با عنوان “دانشجوي مسلمان ايراني” گفت:‌‏ انتظار ما از انجمن اسلامي دانشجويان اين است كه در عرصه خصوصي در كنار معنويت و اخلاق و عرفان عنايتي به دينداري داشته باشند و در عرصه عمومي علاوه بر دينداري بر دفاع از “حقوق بشر، دموكراسي، عدالت و مديريت علمي جامعه و اخلاق” تأكيد كنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري كار ايران، ايلنا، وي طي تحليلي از جنبش دانشجويي در يك ربع قرن گذشته در ايران گفت: جريان دانشجويي كشور سه مرحله را پشت سر گذاشته است. مرحله اول حول محور انقلاب اسلامي، دانشجويان مسلمان جمع شدند و شعار محوري اين مرحله انقلاب اسلامي بود و حمايت از جمهوري حول شخص امام بود.

وي ادامه داد: مرحله دوم را نمي‌‏توانيم هم دوره با دوران اصلاحات بدانيم كه شعار محوري اين مرحله تشكل حول محور اصلاحات درون حكومت بود و شخص محوري اين مرحله آقاي خاتمي بود. به نظر مي‌‏رسد كه اين مرحله به پايان رسيده است و در واقع مرحله سوم آغاز شده است.

كديور مرحله سوم را دوران حيرت و سرگرداني انجمن‌‏هاي اسلامي دانشجويان دانست و گفت: مطالب اخيري كه شنيده‌‏ايم همه حكايت از ارزيابي و تحليل مرحله سوم است و خود انجمن‌‏هاي اسلامي دانشجويان بر اينكه در چه دوراني به سر مي‌‏برند، وحدت ندارند.

وي با بيان اين مطلب كه تحليل اين موضوع كه« ما در چه مرحله‌‏اي هستيم »منوط به اين است كه علل شكست دو مرحله قبل را چگونه بررسي مي‌‏كنيم و در واقع دوران چه چيزي بسر آمده است و چه چيزي شكست خورده است، گفت: دوستان انجمن بايد جواب اين سوال ها را بدهند.

وي ادامه داد: پاسخي كه مطرح مي‌‏شود اين است كه آنچه شكست خورده است، دينداري بوده است، چرا كه پايه هر دو مرحله پيش، دين بوده است. بيشتر اقشار دانشجويي جزو منتقدين روش‌‏ها هستند. در بين اصلاح طلبان هم برخي معتقد به انديشه‌‏هاي اسلامي بودند. گرچه انقلاب در ظاهر سياسي خود شكست نخورده است ولي اصلاحات وضعش متفاوت از خود انقلاب است.

كديور تصريح كرد: اصلاحات با اميد فراواني آغاز شد اما در حال حاضر مشخص شده است كه اصلاحات توان ادامه كار را ندارد. مهم قدرت بر تغيير است كه در جريان اصلاحات مشاهده نمي‌‏شود.

وي گفت: پاسخ دهندگان اول معتقدند كه دوران دينداري گذشته است و به زعم ايشان متهم اول دكتر شريعتي و در مرحله بعدي امام خميني (ره) بود و لذا به نظر آنان نيازي به انجمن اسلامي و جامعه ديندار نيست.

استاد دانشگاه تربيت مدرس گروه دوم پاسخ دهنده به اين سوال را گروهي دانست كه آنچه را كه شكست خورده است را شكست مطلق دينداري نمي‌‏دانند و قائل به شكست دين در عرصه عمومي هستند.

وي ادامه داد: اين گروه معتقدند كه حاكمان نتوانسته‌‏اند درست عمل كنند و دين در عرصه خصوصي مردم كماكان جاري است و اشتباه اصلي در دو دهه را اين مي‌‏دانند كه دين وارد عرصه عمومي شده است و صحيح‌‏ترين كار خارج كردن دين از عرصه عمومي به جاي خودش است.

كديور تصريح كرد: به عبارت دقيق‌‏تر آنان مي‌‏گويند كه بايد عرصه عمومي عرفي و سكولار شود.

وي با بيان اين مطلب كه اين گروه داراي عده بيشتري هستند و در پي يارگيري از نسل جوان جامعه مي‌‏باشند، گفت: اگر جواب اين گروه را هم بپذيريم، نهايتاً باز هم انجمن اسلامي بي‌‏معناست و اين تلقي در برخي از انجمن‌‏هاي موسوم به “اسلامي” كم نيست چرا كه تنها تشكل مجازي است كه مي‌‏تواند فعاليت سياسي در دانشگاه داشته باشد، لذا در زير چتر اين تشكل فعاليت مي‌‏كنند.

رئيس انجمن دفاع از آزادي مطبوعات در تبيين پاسخ دهندگان گروه سوم، گفت: با يك چوب نمي‌‏توان انقلاب و اصلاحات را زد. بي‌‏ترديد انقلاب اسلامي در بعد ايجابي آن جزو موفق‌‏ترين انقلاب‌‏هاي دنيا بوده است. يك رژيم استبدادي را سرنگون و يك نظام مردمسالارانه ايجاد كرده است.

وي ادامه داد: آنچه مي‌‏تواند مبناي پيروزي باشد اين است كه انقلاب اسلامي ادعاي بزرگي را در سطح جهان مطرح كرد و آن اين بود كه دين مي‌‏تواند براي تمام مشكلات بشري راه حل ارائه كند.

كديور با بيان اين مطلب كه بايد انتظار خود را از دين مشخص كنيم، گفت: آنچه امروز با آن مواجه‌‏ايم، اين است كه با يك رژيم سياسي روبرو هستيم. متأسفانه علماي جامعه خود را به صورت عرفي به جامعه معرفي كرده‌‏اند و نقد آنان معادل با نقد دين است.

كديور تصريح كرد: پاسخ دهندگان گروه سوم هم معتقد به شكست هستند اما اين شكست را نه به گرده دين مي‌‏گذارند و نه به گرده عرصه عمومي، بلكه اين شكست، تصور غلط از دين است.

وي با بيان عدم كارآئي استراتژي نمايندگان اصلاحات گفت:‌‏ اصلاح طلبان استراتژي مناسبي براي ارائه برنامه خود در پيش نگرفته‌‏اند و براي پاسخگو و دموكراتيزه كردن حكومت لزوماً نبايد تمام اشكال قديمي كنار گذاشته شود.

كديور با اشاره به شكست اين تئوري و استراتژي گفت: به نظر مي‌‏رسد دانشجوي مسلمان در اين مقطع هم در تئوري و هم در استراتژي بايد تجديد نظر كند.

وي با دفاع از پاسخ دهندگان گروه سوم، تأكيد كرد: يكي از اشتباهات گذشته اين بوده است كه انجمن‌‏ها شخص محور بوده‌‏اند در حال حاضر ما بايد به دنبال روش بگرديم. دوران قهرمان پروري گذشته است .

استاد دانشگاه تربيت مدرس با طرح اين سوال كه “انجمن‌‏هاي اسلامي امروز از چه بايد دفاع كنند” گفت: انجمن‌‏هاي اسلامي اگر مي‌‏خواهند صفت اسلامي بودن آنها باقي بماند، نمي‌‏توانند در عرصه خصوصي نيز بي‌‏اهميت باشند.

وي در ادامه با اشاره به محورهايي كه مي‌‏بايست توسط اعضاي انجمن‌‏هاي اسلامي دانشجويان مورد نظر قرار گيرد، گفت:‌‏دفاع از حقوق بشر امروز در سطح جهان تبديل به ارزش شده است و اعضاي انجمن‌‏ها مي‌‏بايست فارغ از مسلمان بودن يا نبودن، به آن توجه كافي داشته باشند.

كديور گفت: دفاع از مردم سالاري و دموكراسي توسط انجمن‌‏هاي اسلامي دانشجويان جزو اصول آنها در عرصه عمومي است چرا كه انجمن‌‏هاي اسلامي با هر روش استبدادي و ديكتاتورمآبانه در هر لباسي مي‌‏بايست مبارزه كنند.

وي “دفاع از مديريت علمي جامعه” را از محورهاي اساسي انجمن‌‏هاي اسلامي دانست و گفت: به دليل ندانم كاري، مشكلاتي براي كشور ايجاد كرده‌‏ايم كه ضربات جبران ناپذيري به جامعه وارد شده است. در جامعه‌‏اي سخن مي‌‏گوييم كه متأسفانه تصميم گيري در حوزه سياست خارجه كشور توسط كارشناسان صورت نمي‌‏گيرد.

رئيس انجمن دفاع از آزادي مطبوعات، دفاع از عدالت را از ديگر وظايف انجمن اسلامي دانشجويان دانست و گفت: در حوزه سياسي كشور كسي كه حرف از عدالت مي‌‏زند بايد بداند كه قدرت متوازن بايد با پشتوانه مردمي توزيع شود.

وي پنجمين وظيفه انجمن‌‏هاي اسلامي دانشجويان در عرصه عمومي را “دفاع از اخلاق” دانست و تأكيد كرد: رعايت ارزش‌‏هاي ديني در عرصه عمومي، ششمين خصوصيت انجمن اسلامي است .

وي تصريح كرد: مشكل ما اين است كه در جامعه‌‏اي زندگي مي‌‏كنيم كه تمام بلندگوهاي رسمي آن دم از دين مي‌‏زنند و انجمن‌‏هاي اسلامي كه بايد اين كار را انجام دهند به هيچ وجه احساس اين كار را نمي‌‏كنند.

كديور خطاب به دانشجويان گفت:‌‏ دانشجوي مسلمان دانشجويي است كه به ضابطه ديني در دو عرصه خصوصي و عمومي معتقد باشد.

استاد دانشگاه تربيت مدرس با برشمردن مشكلات انجمن‌‏هاي اسلامي، تأكيد كرد:‌‏يكي از مهمترين آسيب‌‏هاي انجمن اسلامي اين است كه در بعد دانشجويي ضعيف هستند، يعني دانشجوي حرفه‌‏اي هستند و به زبان ساده، درس نمي‌‏خوانند و كار سياسي مي‌‏كنند.

وي تصريح كرد: فردا كه بالا آمدي و سواد نداشتي براي مملكت چكار مي‌‏خواهي بكني. چرا انجمن‌‏هاي اسلامي قادر به جذب المپيادهاي دانشگاه‌‏هاي خود نيستند. اگر نمي‌‏توانيد درس بخوانيد شرعاً مجاز به فعاليت سياسي و اجتماعي هم نيستيد.

كديور با انتقاد از روش مهاجرت دانش آموختگان ايران به خارج از كشور گفت: شما بايد درد ايران داشته باشيد. بايد اين نكته در ما بوجود آيد كه ايرانيان هم جزو بشر هستند.

كديور در پايان با ارائه دو پيشنهاد خطاب به مسئولين وزارت علوم و اعضاي انجمن‌‏هاي اسلامي دانشگاه گفت: انجمن‌‏هاي اسلامي دانشجويي در رقابت مي‌‏توانند دينداري خود را نشان دهند. لذا خواهش من از مسئولين وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اين است كه اجازه فعاليت انجمن‌‏هاي غير اسلامي را در دانشگاه بدهند تا ما بتوانيم انجمن اسلامي واقعي خود را داشته باشيم. امروز سخن گفتن از دين در بيشتر انجمن‌‏هاي اسلامي سخن غريبه‌‏اي است.

وي ادامه داد: اعضاي انجمن‌‏هاي اسلامي دانشجويان نيز بايد با تشكيل فراكسيون‌‏هاي مختلف در انجمن شرايط انتخاباتي فعالانه را ايجاد كنند تا بدانيم كه با دانشجوياني كه مدافع واقعي اسلام هستند، روبرو هستيم.