برزخ بین مشروعیت و عدم مشروعیت

تاريخ : ۱۳۸۲/۰۲/۳۰

سرويس : سياسي

خبرگزاري دانشجويان ايران – ايران – تهران – نشست سالانه انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف با موضوع « جنبش دانشجويي، گذشته، حال، آينده » در تالار جابر بن حيان اين دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران در ابتداي اين نشست دكتر احمد شيرزاد نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي به تبيين جنبش دانشجويي و مسايل و مشكلات پيش روي آن پرداخت.

وي گفت: حال و آينده جنبش دانشجويي به شدت به حال و آينده سياسي كشور گره خورده است. لذا با توجه به اينكه امروز جامعه دچار نوعي اختلال است پيش بيني آينده سياسي كشور و به تبع آينده جنبش‏هاي دانشجويي بسيار دشوار است.

وي با بيان اينكه بايد ناكامي‌ها و كاميابي‌هاي جامعه به خصوص جنبش اصلاحات را در كنار يكديگر ديد، گفت: اگر منصفانه قضاوت شود نمي‏توان انكار كرد كه در طول شش سال دولت اصلاحات فاز جديدي از حيات اجتماعي در جامعه ايجاد شد، زيرا حداقل بعد از اين تاريخ بود كه فضاي امنيت و اطلاعات كافي و فضاي گفتمان در كشور ايجاد شد.

دكتر شيرزاد با تاكيد بر اينكه فضاي انفعال و انسداد سياسي به هيچ وجه نافي وظايف و مسووليت جنبش هاي دانشجويي نيست، گفت: انفعال مقدس نيست و هيچ گروه و جناحي حق ندارد انفعال جامعه را تقديس كند بلكه همه وظيفه دارند با انفعال جامعه برخورد كرده و جامعه را به سمت حركت و تغيير هدايت كنند.

شيرزاد افزود : امروز زمان انفعال و نااميدي هيچ جناح و گروهي بخصوص جنبش‏هاي دانشجويي نيست زيرا جنبش دانشجويي هميشه در فضاي يخ زده ايفاي نقش كرده است.

در ادامه اين نشست حجت الاسلام محسن كديور رييس انجمن دفاع از مطبوعات مشكلات فراروي جنبش دانشجويي را از مشكلات جنبش اصلاحات تفكيك ناپذير دانست و ادامه داد: جنبش اصلاحات و جنبش دانشجويي در حال گذار از مشروعيت به عدم مشروعيت است و مي‌توان آرزو كرد كه اين مرحله اصلا اتفاق نيفتد،اين مساله را مي‌توان اين‌گونه نيز بيان كرد: اگر يك نظام مكانيزمهاي اصلاح دروني خود را پيش بيني كرده باشد مستمر مي‌ماند اما اگر همه راههاي اصلاح دروني خود را مسدود كرده باشد قطعا بعد از مدتي سيستم متلاشي خواهد شد.

وي جامعه‌ي امروزي را دچار نوعي شكاف بين حاكميت و مردم دانست .

براساس اين گزارش در پايان اين نشست سخنرانان به سوالات دانشجويان پاسخ دادند.