توضیحات نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره نامه به آیت الله موسوی اردبیلی

نايب رييس جامعه‌ي اسلامي قم درباره انتشار اخباري مبني بر ارسال نامه‌ا‌ي از سوي جامعه‌ي مدرسين حوزه‌ي علميه‌ي قم به آيت‌الله العظمي موسوي اردبيلي، رييس دانشگاه مفيد، درباره مقاله‌ي محسن كديور در ارتباط با حقوق بشر در همايشي در اين دانشگاه توضيحاتي ارائه كرد.

آيت‌الله مقتدايي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين‌كه چندي قبل به جامعه‌ي مدرسين و هم‌چنين حوزه‌ي علميه‌ي قم و فضلا و استادان خبري مبني بر ارائه مقاله‌اي در باب آنچه ارجحيت منشور حقوق بشر بر حقوق بشر در اسلام و اديان ديگر الهي خوانده شده، منتشر شد كه موجب ناراحتي آقايان مراجع شد.

وي افزود: به دنبال اين امر اعضاي جامعه مدرسين نامه‌اي را خطاب به آقاي موسوي اردبيلي مرقوم و نسبت به اين مطلب ابراز ناراحتي كردند، هم‌چنين تأكيد كردند كه اين يك مطلب غيرحقي است و پاسخي روشن دارد، هم چنين گفتند چرا ‌چنين مباحث شبهه‌ناكي در دانشگاه شما (مفيد) مطرح مي‌شود و از شما و دوستان شما انتظار مي‌رود كه از انتشار اين‌گونه مطالب در دانشگاه جلوگيري كنيد.

مقتدايي افزود: آقايان اين نامه را به من دادند تا خدمت آقاي موسوي اردبيلي ببرم؛ اما آقاي اردبيلي قبل از اين‌كه نامه را باز كنند، وقتي از مضمون آن آگاه شدند، مطالب منتشرشده در اين ارتباط را تكذيب كردند و گفتند مقاله‌اي آمد و من وقتي متوجه شدم مانع شدم و اين مقاله نه در دانشگاه مفيد خوانده شد و نه در آن‌جا خلاصه‌اش منتشر شد.

مقتدايي گفت: آيت‌الله موسوي اردبيلي در آن جلسه مطالبي را كه انتظار مي‌رفت بيان كردند و من اين مطالب را خدمت اعضاي جامعه‌ي مدرسين مطرح كردم. اعضاي جامعه‌ي مدرسين نيز از مواضع جناب آيت‌الله موسوي اردبيلي تشكر و قدرداني كردند و قضيه تمام شد.

وي افزود: اما پس از آن، مدتي پيش در يكي از سايت‌ها – كه نمي‌دانم آن نامه را از كجا آورده بودند- اين نامه منتشر شد و بعد آقاي كديور در ارتباط با آن توضيحي داد و جامعه‌ي مدرسين را به مناظره دعوت و اعلام كرد حاضر است با آقايان جامعه‌ي مدرسين در مدرسه فيضيه كه پايگاه علم و نظر است مناظره كند.

وي در ادامه با بيان اين كه ما به ايشان توصيه مي‌كنيم متوجه باشند كه اين موضوعي روشن و شفاف است، گفت: دخالت در امور عقلي و بيان اين‌گونه مسايل احتياج به استاد دارد و انسان فكر نكند هر آن‌چه را كه مي‌گويد مطلب عقلي است و شرع را زير سوال ببرد. مطالب عقلي نياز به استاد دارد؛ استادي باسابقه.

مقتدايي در بخش پاياني سخنانش هم‌چنين از انتخاب رييس جديد جامعه مدرسين پس از ارتحال آيت‌الله مشكيني، پس از ماه مبارك رمضان خبر داد.

انتهاي پيام

كد خبر: ۸۶۰۷-۰۳۹۰۹