کنارگذاشتن کدیور و حجاریان از شورای تخصصی گروه فلسفه و علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس

تهران- خبرگزاري كار ايران (ایلنا):

حجاريان و كديور از شوراي سياسي و فلسفه دانشگاه تربيت مدرس اخراج شدند

كديور: اراده‌‏اي سياسي در پي تحديد فعاليت اساتيد دگرانديش است

سعيد حجاريان، از شوراي علوم سياسي و محسن كديور، از شوراي فلسفه دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس اخراج شدند.

به گزارش خبرنگار “ايلنا”، در ادامه برخوردهاي صورت‌‏گرفته با اساتيد دانشگاه‌‏ها، قرارداد سعيد حجاريان و محسن كديور با شوراي علوم سياسي و شوراي فلسفه دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس در سال جديد تحصيلي دانشگاه‌‏ها تمديد نشده است.

به اين ترتيب ارتباط سعيد حجاريان با اين دانشكده قطع خواهد شد اما محسن كديور به عنوان عضو هيات علمي دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس كماكان به تدريس در اين دانشگاه ادامه مي‌‏دهد.

كديور تا سال تحصيلي گذشته مديريت گروه فلسفه دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس را بر عهده داشته است.

محسن كديور با تاييد اين خبر به خبرنگار “ايلنا”، گفت: طبق ‌‏آيين‌‏نامه‌‏ها و مقررات دانشگاه‌‏ها همه اعضاي گروه‌‏هاي علمي و آموزشي دانشگاه‌‏ها به عضويت شوراي تخصصي اين گروه‌‏ها درمي‌‏آيند. گروه آموزشي فلسفه دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس چهار عضو دارد كه از بين آنها تنها با من براي عضويت در شوراي تخصصي گروه فلسفه قراردادي عقد نشده است.

به گفته كديور, وي پيش از اين از ديگر شوراهاي اين دانشگاه از جمله شوراي تحصيلات تكميلي و شوراي نظارت دانشگاه‌‏ها نيز كنار گذاشته شده است.

كديور اين برخورد را در ادامه برخوردهاي صورت‌‏گرفته با دانشگاهيان و بازنشسته كردن اساتيد ارزيابي كرد و گفت: چون سن من در حدي نيست كه بازنشسته شوم، برخورد با بنده را با اين شيوه آغاز كرده‌‏اند, پيش از اين نيز مشكلاتي را براي سفرهاي خارجي و ملاقات من با اساتيد ديگر كشورها به وجود آورده بودند.

كديور با اشاره به برخورد مشابه با سعيد حجاريان و كنار گذاشتن وي از شوراي تخصصي علوم سياسي دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس، گفت: از ميان صد عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس ما دو نفر عنصر نامطلوب شناخته شده‌‏ايم. نمي‌‏دانم اين اقدامات از داخل دانشگاه صورت مي‌‏گيرد يا از بيرون دانشگاه و به وزارت علوم فشار وارد مي‌‏شود. رييس دانشگاه حدود چهار ماه پيش به من گفت كه تحت فشار است البته نمي‌‏دانم اين سخن صحت دارد يا نه؟

به گفته كديور، به نظر مي‌‏رسد اراده‌‏اي سياسي در پي آن است كه دانشگاه‌‏ها را از اساتيدي كه از جريان حاكم متفاوت فكر مي‌‏كند، پاك يا براي آنها محدوديت ايجاد كند.

كديور تصريح كرد: با توجه به هزينه برخورد قضايي با اساتيد و دانشجويان، به نظر مي‌‏رسد كميته‌‏هاي انضباطي دانشگاه‌‏ها به جاي قوه قضاييه نيز مسووليت برخورد با دانشجويان فعال و مديران و روساي دانشگاه‌‏ها مسووليت محدود كردن فعاليت اساتيد دگرانديش را برعهده گرفته‌‏اند.

وي با بيان اينكه به سمتي پيش مي‌‏رويم كه در دانشگاه‌‏ها هيچ نوع تفكري امكان بروز نداشته باشد, گفت: برخي برخوردها با اساتيد به دليل پايگاه علمي و محبوبيت اساتيد صورت مي‌‏گيرد, اساتيدي مورد بغض قرار مي‌‏گيرند كه به لحاظ علمي از جايگاه بالايي برخوردارند.

كديور افزود: دكتر سروش به نحوي مورد فشار قرار مي‌‏گيرد كه امكان فعاليت علمي در دانشگاه‌‏ها را نداشته باشد يا مجتهد شبستري با ۱۹ سال سابقه، بازنشسته مي‌‏شود، در حالي كه دانشگاه‌‏ها به تدريس آنها نياز دارند.

پايان پيام

کد خبر: ۳۶۱۰۵۱

* * *

خبرگزاري دانشجويان ايران – تهران (ایسنا):

سرويس: سياسي

محسن كديور درگفت‌وگوباايسنا:

*حجاريان از گروه علوم سياسي دانشگاه تربيت مدرس كنارگذاشته شد

*ازعضويت درتمام شوراهاي علمي دانشگاه تربيت مدرس كنارگذاشته شده‌ام

محسن كديور گفت: «در حالي كه تا ۳ ماه پيش مديرگروه فلسفه‌ي دانشكده‌ي علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس بودم، ديروز مطلع شدم از عضويت در تمام شوراهاي علمي دانشگاه تربيت مدرس كنار گذاشته شده‌ام.»

اين استاد دانشگاه و فعال سياسي به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: «در احكام صادره‌ي روز گذشته از سوي مدير گروه علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس، حكمي براي عضويت من وجود ندارد و اين يعني از شوراي تخصصي گروه فلسفه كنار گذاشته شد‌ه‌ام.»

وي افزود: «دكتر حجاريان نيز از گروه علوم سياسي كنار گذاشته شدند و چون ايشان عضو هيأت علمي دانشكده نبودند و به عنوان استاد مدعو تدريس مي‌كردند، در واقع از دانشگاه اخراج شدند.»

كديور،‌ توضيح داد: «شوراي تخصصي هر گروه آموزشي در دانشگاه بالاترين مرجع علمي تصميم‌گيري درباره‌ي سياست‌هاي آموزشي و پژوهشي آن گروه است و اگر تعداد اعضاي هيأت علمي گروه كمتر از ۵ نفر باشند اين اعضا خود به خود عضو شوراي تخصصي هم هستند.»

اين فعال سياسي، تصريح كرد: «با بركناري من تعداد اعضاي هيأت علمي گروه، ۴ نفر شده است.»

وي اظهار داشت: «مدير سابق گروه در مورد دليل اين كار گفته كه به خاطر حضورم در دانشگاه تحت فشار هستند و سه ماه پيش هم رياست دانشگاه به خود من گفتند كه به خاطر حضور من در دانشگاه تحت فشار هستند.»

كديور، در پايان تصريح كرد: «اين فشارها به خاطر اعتقادات و مواضع انتقادي ما در حوزه‌هاي نظري و سياسي است كه با شاخص آزادي كاملا در تضاد است و با انتشار هر مقاله و كتاب يا برگزاري سخنراني در خارج دانشگاه افزايش پيدا مي‌كند.»

تلاش خبرنگار ايسنا براي گفت‌وگو با مسوولان دانشگاه تربيت مدرس در اين زمينه تا لحظه‌ي ارسال اين خبر به نتيجه نرسيد و اين تلاش همچنان ادامه دارد.

انتهاي پيام

کد خبر: ۸۵۰۸-۰۳۵۵۱

* * *

خبرگزاری ایرانیوز:

محسن كديور: رييس دانشگاه از يك ماه پيش به خاطر حضور من تحت فشار بود/مي خواهند اساتيد دگر انديش را تحت فشار بگذارند

محسن كديور استاد دانشگاه تربيت مدرس از حضور در شوراي فلسفه دانشكده ادبيات و علوم انساني اين دانشگاه منع شد.

محسن كديور در گفت و گو با خبرنگار سياسي ايرانيوز ضمن بيان مطلب فوق اظهار داشت: در اين خصوص توضيحي به من داده نشده است ولي در حال حاضر چون هنوز عضو هيات علمي دانشگاه هستم مي توانم در دانشگاه حضور داشته باشم.

وي در عين حال تصريح كرد: اكثر فعاليت هاي علمي من در خارج از دانشگاه است و حدود يك ماه پيش در ملاقاتي كه با رئيس دانشگاه داشتم ايشان اشاره كردند كه به خاطر حضور من در دانشگاه تحت فشار هستند و ظاهراً اين فشارها در حال حاضر خود را نشان داده است.

كديور ادامه داد: ظاهراً روندي در حال پيش روي است كه اساتيد دگر انديش را تحت فشار بگذارند همانطور كه فشارها به دكتر سروش باعث شده كه ايشان تصميم به خروج از كشور بگيرد و آقاي مجتهد شبستري را هم خانه نشين كردند.

وي درخصوص ارتباط اين تصميم با نامه‌اي كه در انتقاد به فضاي دانشگاه نوشته شده گفت: طبيعتاً بي ارتباط نمي تواند باشد و اين در راستاي همان فشارها بر اساتيد است.

پايان پيام