شک پیامبر(ص) در وحی؟ (آیه ۹۴ سوره یونس)

 فَإِن كُنتَ فِي شَكٍّ مِّمَّا أَنزَلْنَا إِلَيْكَ فَاسْأَلِ الَّذِينَ يَقْرَءُونَ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكَ لَقَدْ جَاءَكَ الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ ﴿يونس: ٩٤﴾

و اگر از آنچه به سوى تو نازل كرده‌ايم در ترديدى، از كسانى كه پيش از تو كتاب [آسمانى‌] مى‌خواندند بپرس. قطعاً حق از جانب پروردگارت به سوى تو آمده است. پس زنهار از ترديدكنندگان مباش.

پرسش: در آیه  ۹۴  سوره مبارکه یونس منظور از شک پیامبر (ص) چیست؟

پاسخ: در این آیه حق بودن معارف الهی در قرآن مورد تاکید قرار گرفته است. جمله شرطیه دلالت بر وقوع نمی کند. مخاطب آیه اگرچه پیامبر اسلام (ص) است، اما خطاب اصلی به کسانی است که در معارف الهی نازل شده به پیامبر (ص) تردید دارند. اینگونه خطاب به پیامبر (ص) در قالب جمله شرطیه با قصد خطاب اصلی به مردم در قرآن بی سابقه نیست و در اکثر تفاسیر به موارد مشابه اشاره شده است. در این آیه امر شده است که مرددین، از اهل کتاب جویا شوند چرا که بسیاری از معارف الهی در کتب سماوی مشترک است. “آنها که کتب سماوی قبلی را می خوانند” کنایه از استناد به کتب پیشینیان است نه مومنان و عالمان گسسته از کتابهایشان. دیگر نکات لازم در ذیل تفسیر آیه قبل اشاره شد. والله عالم.

۳۱ خرداد ۱۳۹۰