مکاتبات

 

در محضر فقیه آزاده
بخش سوم: مکاتبات

 

 

در محضر فقیه آزاده
بخش سوم: مکاتبات

 

یک. تبریک عید مبعث در پنجمین سال حصر

 

باسمه تعالی

محضر مبارک شیخنا الاستاد فقیه مجاهد حضرت آیت الله العظمی منتظری (دام ظلّه العالی)

سلام علیکم

عید سعید مبعث خاتم النبیین حضرت محمد مصطفی (ص) را تبریک عرض می کنم. پنجمین سال حصر غیرقانونی آن ناصح مشفق بالاترین نشانه فقدان رحمت محمدی در حاکمیت پرمدعای جامعه ماست. در سیطره استبداد دینی دفاع از حریم تعالیم احمدی به مراتب از گذشته دشوارتر شده است. ضمن آرزوی سلامتی و طول عمر با برکت برای آن عالم ربانی استدعا دارم همچون گذشته شاگرد کوچک خود را از دعای خیر و راهنمائی فراموش نفرمائید. عزت عالی مستدام باد.

جمعه ۱۲ مهر ۱۳۸۱، کمبریج
محسن کدیور

 

پاسخ استاد

باسمه تعالی

پس از سلام و تشکر و تبلیغ متقابل، سلامتی و توفیق بیشتر جنابعالی را در راه خدمت به اسلام عزیز و معرفی اسلام اصیل در عصری که “صار الاسلام غریبا حتی فی بلاده” از خدای بزرگ و مهربان مسئلت می نمایم. هرچند زندگی در بلاد غربت برای جنابعالی با وضع فعلی سخت است، ولی خوشوقتم که شما در هر کجا که باشید وجودتان منشأ برکات است، و ان شاء الله عندالله مأجورید.

متأسفانه در کشور ما که به قول آقایان “امّ القرای اسلام است” به بهانه دفاع از انقلاب و اسلام ظلمها و جنایاتی انجام می شود که هیچ قابل توجیه عقلی و اسلامی نیست و تدسف بارتر سکوت علمای اعلام است در برابر آنها.

اینجانب در اثر برخی مقتضیات حصر و لوازم سنّ بالا از قدرت کارم کاسته شده است، ولی باز خدا را بر نعمتش شاکرم، و از شما ملتمس دعای خیر می باشم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

اول شعبان ۱۴۲۳،  ۱۶ مهر ۱۳۸۱
حسینعلی منتظری نجف آبادی

 

 

 

در محضر فقیه آزاده
بخش سوم: مکاتبات

 

دو. تبریک عید فطر در پنجمین سال حصر

 

باسمه تعالی

محضر مبارک شیخنا الاستاد فقیه عالیقدر حضرت آیت الله العظمی منتظری دام ظله العالی

سلام علیکم بما صبرتم فنعم عقبی الدار. فرا رسیدن عید سعید فطر را به آن عالم ربانی تبریک عرض کرده، سلامتی، عافیت، طول عمر و مزید عزتتان را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم. مسلمانان عید فطر را در شرائطی برگزار می کردند که اسلام عزیز در سطح جهان مورد ناجوانمردانه ترین حملات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی قرار گرفته است. اسرائیل غاصب با حمایت دولت متجاوز امریکا همچنان حقوق انسانی اهالی مظلوم فلسطین را زیرپا می گذارد. از سوی دیگر حکام کشورهای اسلامی برخلاف منش و روش پیامبر رحمت (ص) عدالت و آزادی و تدبیر را از مسلمانان دریغ می ورزند. آنچه در ایران که روزگاری انقلاب اسلامیش در دلها امید می آفرید می گذرد، شاهدی بارز بر تحقق ولایت جائر است. حصر عالمان مشفق دین، حکم ننگین اعدام اساتید منتقد دانشگاه، ظلم بیّن دستگاه تحت امر قضائی به روزنامه نگاران، دانشجویان، محققان و فعالان سیاسی و سوء تدبیر گسترده در زیر لوای دین برخی از اسناد این مدعای ملّی است. 

تأخیر پیش امده در عرض تبریک ناشی از شرکت در دو سمینار بین المللی بود که مقالات تهیه شده برای آنها بزودی به محضرتان تقدیم خواهد شد. برای تکمیل آنها همچنان چشم انتظار پاسخهای راهگشای حضرت استاد به سؤالات شاگرد کوچکتان هستم. بار دیگر از جسارتم در پیگیری مسائل کلان نظری عذر می خواهم. عزّت عالی مستدام باد.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
نیویورک  ۱۷ آذر ۱۳۸۱
محسن کدیور

 

پاسخ استاد

باسمه تعالی

پس از سلام و تبریک متقابل و دعاء برای قبولی عبادات و طاعات و تبلیغات اسلامی ارزشمند جنابعالی و تأیید وجود تأسف بار مظالم و جنایات در فلسطین اشغالی و در کشورهای اسلامی سلامت و توفیق بیشتر جنابعالی را برای ادامه تبلیغات از خدای بزرگ و مهربان مسئلت می نمایم، و همانگونه که سابقا تذکر دادم نسبت به اینجانب باید گفت: “لایکلّف الله نفسا الّا وسعها”. با وضع فعلی که من دارم کمتر قدرت و توان کار دارم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

۱۹ آذر ۱۳۸۱
حسینعلی منتظری

 

 

 

در محضر فقیه آزاده
بخش سوم: مکاتبات

 

سه. تبريک عید نوروز

 

محضر مبارک استاد آیت الله العظمی منتظری سلام
عید سعید نوروز و تحویل سال نو را تبریک عرض می کنم.
امیدوارم سال جدید سال برکت، رشد، و خیر برای مسلمانان و ایرانیان باشد.
امیدوارم در مواضع استجابت دعا شاگرد خود را فراموش نفرمایید.

با احترام – محسن کدیور – توکیو

 

باسمه تعالی

پس از سلام و تشکر و تبریک متقابل سلامت و سعادت و توفیق بیشتر جنابعالی را در راه خدمت به اسلام عزیز و بندگان خدا از خداوند منان و مهربان مسئلت می نمایم ، و ملتمس دعای خیر در مظان استجابت می باشم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

۱ فروردین ۱۳۸۱ قم المقدسه
حسینعلی منتظری

در محضر فقیه آزاده
بخش سوم: مکاتبات

 

چهار. تسليت شهادت شيخ احمد ياسين رهبر حماس

 

نامه شاگرد

انا لله و انا اليه راجعون

محضر مبارك استاد آيت الله العظمي منتظري

سلام عليكم

شهادت جانگداز مجاهد في سبيل الله، بنيانگذار و رهبر معنوي حماس، مرحوم مغفور شيخ احمد ياسين را تسليت عرض ميكنم . از خداوند بزرگ براي آن قهرمان مسلمان فلسطين رحمت و رضوان، و براي تروريسم دولتي اسرائيل غاصب خذلان و نابودي، و براي مسلمانان اتحاد و عزم جدي براي مبارزه با صهيونيزم، و براي فلسطين عزيز آزادي و رهايي خواستارم .

آمين يا رب العالمين .
شاگرد شما: محسن كديور

پاسخ استاد

 

بسمه تعالي

پس از سلام و تسليت متقابل به مناسبت شهادت ناگوار و از دست رفتن مجاهد في سبيل الله رهبر حماس مرحوم مغفور شيخ احمد ياسين – طاب ثراه – كه عمر شريف خويش را در راه خدمت به اسلام عزيز و دفاع از حقوق مردم مظلوم فلسطين سپري نمود، يادآور ميشوم :

دولت غاصب اسرائيل كه بر اساس ترور بندگان خدا و اشغال اراضي مسلمانان و مسيحيان فلسطين پديد آمده، اگر گمان ميكند كه با اعمال اين قبيل جنايات ظالمانه امنيت شهروندان خود را تأمين ميكند سخت در اشتباه است ; زيرا هيچ ظلم و جنايتي از ديد خداي عادل و مهربان مخفي نمي ماند. در سوره اعراف آيه ۱۶۷ از قرآن كريم در رابطه با خودخواهي ها و برتري طلبي هاي يهود ميخوانيم: و اذ تأذن ربك ليبعثن عليهم الي يوم القيامة من يسومهم سوء العذاب ان ربك لسريع العقاب…) .و خداوند اعلام كرد كه بر قوم يهود كساني را مبعوث خواهد كرد كه تا روز قيامت آنها را عذابي سخت كند كه پروردگارت زود عقوبت ميكند).

اميد است سران كشورهاي اسلامي و همه مسلمانان و آزاديخواهان جهان با اتحاد و هماهنگي كامل در راه جهاد و مبارزه عليه اين غده سرطاني كه به دست استعمارگران خارجي شكل گرفته و تقويت ميشود به وظيفه اسلامي و وجداني خويش عمل نمايند.

والسلام عليكم .
۵ فروردین ۱۳۸۳
قم المقدسة – حسينعلي منتظري

کتاب دیدگاهها، ج ۲، ص ۲۹۵-۲۹۶

 

 

 

 

در محضر فقیه آزاده
بخش سوم: مکاتبات

 

پنج. تسليت شهادت عبدالعزيز رنتيسي رهبر حماس

 

نامه شاگرد

انا لله و انا اليه راجعون

محضر مبارك فقيه عاليقدر استاد آيت الله العظمي منتظري

سلام عليكم

در آستانه سالگرد رحلت رسول اكرم (ص) شهادت جانگداز عبدالعزيز رنتيسي رهبر جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) كه به فاصله كمتر از يك ماه از ترور رهبر پيشين آن مرحوم شيخ احمد ياسين توسط دولت نامشروع و غاصب و تروريست اسرائيل صورت گرفت را به حضرتعالي تسليت عرض ميكنم . بي شك حمايت دولت جنگ طلب آمريكا از شارون در اين اقدامات ضدبشري مؤثر بوده است . خداوند آن مجاهد في سبيل الله و فرزند و همراهانش را در جوار رحمت خويش مأوي دهد، و به مسلمانان و همه حق طلبان جهان براي مبارزه با اين ظلم آشكار همت و عزم بيشتر عنايت فرمايد.

اللهم انا نشكو اليك فقد نبينا و غيبة ولينا و شدة الفتن بنا و تظاهر الزمان علينا.

والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته .
شاگردتان : محسن كديور

 

پاسخ استاد

بسم الله الرحمن الرحيم

پس از سلام و تسليت متقابل به جنابعالي و ملت مظلوم و مجاهد فلسطين و همه مسلمانان و آزاديخواهان جهان كه مخالف ظلم و جنايت و اشغالگري و ترورهاي ناجوانمردانه ميباشند يادآور ميشوم : اينجانب از ملت بزرگ و آزاديخواه آمريكا در تعجبم چگونه به دولت خود اجازه ميدهند با آبروي آنان بازي كند و از دولت غاصب اسرائيل كه بر اساس اشغال اراضي ديگران و ترورهاي ظالمانه پديد آمده و به آنها ادامه ميدهد حمايت نمايد، و بدين وسيله در روابط بين دولت آمريكا و بيش از يك ميليارد و دويست ميليون مسلمانان جهان خلل وارد نمايد. اين كار برخلاف عقل و وجدان و اديان الهي و مصالح دولت و ملت آمريكا ميباشد.

والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته .
۱ مرداد ۱۳۸۳
قم المقدسة – حسينعلي منتظري

 

  * دیدگاهها ج ۲ ص ۲۹۹.

 

 

 

در محضر فقیه آزاده
بخش سوم: مکاتبات

 

شش. تسلیت درگذشت آیات عظام قمی و فاضل لنکرانی

 

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

محضر مبارک فقیه مجاهد، مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی منتظری دام ظلّه العالی

رحلت مقارن دو مرجع بزرگوار جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی حاج آقا حسن قمی رحمة الله علیه که از ارکان نهضت اسلامی مردم ایران از سال ۱۳۴۲ بود و متأسفانه در زمان به ثمر نشستن انقلاب اسلامی قدر ندید و منزلتش ناشناخته ماند و حضرت آیت الله العظمی شیخ محمد فاضل لنکرانی رحمة الله علیه را به آن استاد علّامه و بقیة السلف صالح و حوزه های علمیه تسلیت عرض می کنم.

برای آن علمای ربّانی رحمت و مغفرت، برای بازماندگان محترمشان صبر و اجر، و برای علمای اعلام عزّت و استقامت در راه اعتلای کلمه حقّ مسئلت دارم.

محسن کدیور
تهران، ۳ جمادی الثانی ۱۴۲۸، ۲۸ خرداد ۱۳۸۶

 

باسمه تعالی

پس از سلام و تسلیت متقابل، سلامت و توفیق بیشتر جنابعالی را برای خدمت به اسلام عزیز مسألت می نمایم. والسلام علیکم

حسینعلی منتظری
۲۹ خرداد ۱۳۸۶

 

 

 

در محضر فقیه آزاده
بخش سوم: مکاتبات

 

 هفت. تبريك عيد قربان

بسمه تعالي

محضر مبارك شيخنا الاستاد فقيه مجاهد آيت الله العظمي منتظري دامت افاضاته

سلام عليكم

سلامتي و توفيق آن وجود شريف را از خداوند حكيم مسئلت دارم. عيد سعيد قربان كه عيد تقرب و دلدادگي به حضرت معبود است بر آن پيرو راستين حضرت ابراهيم خليل الرحمان (عليه السلام) تبريك عرض مي كنم. اميدوارم به بركت اين عيد اسلامي، حال مسلمانان در همه نقاط جهان از سوي مقلّب القلوب و الابصار به احسن حال تقلّب يابد، و ايرانيان نيز بجاي تنگ نظري و قشري گري رسمي بنام شريعت، شاهد جمال و سعه صدر اسلام رحماني باشند.

موقع را مغتنم شمرده، تأسف عميق خود را از ادامه تضييقات و فشار بر بيت و شاگردان آن مرجع عاليقدر اعلام مي دارم. احكام شداد و غلاظ زندان، تبعيد و ممنوع القلمي حجت الاسلام مجتبي لطفي (مسئول اطلاع رساني دفتر معظّم له) از سوي دادگاه غير قانوني ويژه روحانيت، بدون حضور هيأت منصفه، به گونه غير علني و بر اساس اتهاماتي غير موجّه سند ديگري بر تجاوز نهادينة حكومت به حقوق ملّت مصرح در اصول متعدّد قانون اساسي جمهوري اسلامي است.

شعار هاي عدالت و آزادي «آزادترين حكومت جهان» با زندانياني از قبيل حجج اسلام هادي قابل و مجتبي لطفي و شيوه مواجهه با اعتراضهاي مسالمت جويانه دانشجويان، معلّمان، كارگران، زنان، و اقليّت هاي مذهبي، ديني و قومي محك مي خورد. همچون آفتاب روشن است كه مرجعيت مستقل شيعه كماكان مقتدرترين و نافذترين نهاد مدني ايران دربرابر ظلم، غدر، استبداد و قانون ستيزي حاكمان بوده و دفاع مستمر آن فقيه اهل بيت (ع) از فريضه قرآني امر به معروف و نهي از منكر، رحمت نبوي و دادگري علوي همچون خاري در چشم ارباب قدرتِ نظارت گريز  غيرِ پاسخگو است.

استدعا دارم اين شاگرد كوچك خود را در مواقع استجابت دعا بويژه در عصر عرفه از دعاي خير فراموش نفرمائيد. عزّت عالي مستدام باد.                

محسن كديور
دانشگاه ويرجينيا ، ۱۷ آذر ۱۳۸۷

 

باسمه تعالي

پس از سلام و تبريك متقابل و تشكر از جنابعالي، سلامت و سعادت و موفقيت شما را از خداي بزرگ و مهربان مسئلت مي نمايم.

۲۰ آذر ۱۳۸۷
حسينعلي منتظري

 

 

 

 

در محضر فقیه آزاده
بخش سوم: مکاتبات

 

هشت. تبریک عید فطر

 

باسمه تعالي

محضر مبارك عالم مجاهد شيخنا الاستاد حضرت آيت الله العظمي منتظري دام ظله

سلام عليكم

 سلامتي، عزت، و سربلندي آن وجود شريف را از ايزد متعال مسئلت دارم.

عيد سعيد فطر را به آن فقيه اهل بيت تبريك عرض مي كنم. اميدوارم به بركت اين عيد بزرگ خداوند دلهاي ما را به خود نزديكتر گرداند.

 آنچه در روزهاي اخير از مسولان بلندپايه نظام در اين ديار شنيده شد، اين پندار را در ما ايجاد كرد كه نكند ما شهروند سوييس يا فلسطين بوده ايم و خود خبر نداشته ايم. آنچه غائب بود منافع ملي ايران بود و بس. آنگاه كه مصلحت نظام (كه عبارت اخراي مصلحت حفظ  قدرت شخصي باشد) بتواند عباداتي از قبيل نماز و روزه را هم تعطيل كند، چرا تيزاب اين مصلحت نتواند ارزشهاي مسلم اخلاقي از قبيل «صداقت» را تا اطلاع ثانوي تعطيل كند؟ امروز مسئولان جمهوري ولائي وقيحانه دروغ مي گويند و از خدا نمي ترسند و از خلق خدا خجالت نمي كشند

اميدوارم اين شاگرد كوچك خود را در اوقات استجابت دعا فراموش نفرمائيد

عزت عالي مستدام باد
دانشگاه ويرجينيا، شارلوتسويل
محسن كديور
 دهم مهر ۱۳۸۷

 

باسمه تعالي

السلام عليكم و رحمة الله، پس از سلام و تحيت و تبريك متقابل، از نبود جنابعالي در كشور و عدم تحمل مسئولين امثال شما افراد باارزش را بسيار متأسفم، خدا انشاء الله آنان را متنبه سازد تا در راه مصالح عاليه كشور و مردم دل سوزانه قدم بردارند.

و السلام عليكم و التمس الدعاء من ساحتكم
۴ شوال ۱۴۲۹ ۱۳ مهر ۱۳۸۷
حسينعلي منتظري

 

 

 

 

 

در محضر فقیه آزاده
بخش سوم: مکاتبات

 

نه. تسلیت درگذشت آیت الله جمی

 

محضر مبارک شیخنا استاد حضرت آیت الله العظمی منتظری مد ظله

سلام علیکم

رحلت عالم مبارز مرحوم آیت الله شیخ غلامحسین جمی امام جمعه فقید آبادان که در زمان جنگ اسوه مقاومت و پس از آن از مصادیق عالمان باعمل و مردمی بود تسلیت عرض می کنم. خداوند این فقید سعید را رحمت کند و با صالحان و اخیار محشور فرماید

عزت عالی مستدام باد
محسن کدیور
۷ دی ۱۳۸۷

 

باسمه تعالی

السلام علیکم، پس از سلام و تشکر و تسلیت متقابل سلامت و سعادت شما و خانواده محترم و توفیق جنابعالی را برای خدمت به اسلام عزیز از خدای بزرگ و مهربان مسئلت می نمایم. ان شاء الله موفق باشید.

حسینعلی منتظری نجف آبادی
۱۵ دی  ۱۳۸۷

 

 

 

 

در محضر فقیه آزاده
بخش سوم: مکاتبات

 

ده. تسلیت در گذشت آیت الله العظمی بهجت

 

انّا لله و انّا الیه راجعون

محضر مبارک شیخنا الاستاد فقیه متألّه آیت الله العظمی منتظری مدّ ظلّه العالی

سلام علیکم

رحلت عالم ربانی فقیه عارف مرحوم مغفور آیت الله العظمی بهجت فومنی را که عمری با برکت توأم با خلوص و صفا طی کرد، به محضر آن مرجع مجاهد تسلیت عرض می کنم. سلامتی، عافیت و توفیق شما را از درگاه خداوند بزرگ مسئلت دارم.

 عزت عالی مستدام باد
التماس دعا
شاگرد کوچکتان
محسن کدیور
ویرجینیا، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۸

 

باسمه تعالی

پس از سلام و تشکر و تسلیت متقابل، سلامت و توفیق جنابعالی را در راه خدمت به اسلام عزیز و ارزشهای دینی و عقلانی از خدای مهربان مسئلت می نمایم.

حسینعلی منتظری نجف آبادی
۲ خرداد ۱۳۸۸