تسلیت به آیت‌الله دستغیب به‌مناسبت درگذشت آیت‌الله سیدهاشم دستغیب

انّا لله و انّا الیه راجعون

محضر مرجع مبارز آیت الله العظمی سیّد علی محمد دستغیب شیرازی مدّ ظلّه
سلام علیکم
درگذشت عالم خدوم آیت الله سید هاشم دستغیب شیرازی را به آن استاد عزیز تسلیت عرض می کنم. برای آن فقیه تازه درگذشته – که پدر شهید سید محمد تقی و فرزند شهید محراب آیت الله سید عبدالحسین است – مغفرت و رحمت و رضوان و برای بازماندگان محترم بویژه حجج اسلام سید علی نقی و سید ابراهیم دستغیب، بیت شریف دستغیب شیرازی، شاگردان آن مرحوم، و حضرتعالی صبر و اجر مسئلت دارم. مردم فارس در فقدان یکی از علمای خود به سوگ نشسته اند. آن مرحوم از جمله معترضین به هجوم و تخریب مسجد قبا و تضییقات عمله استبداد برای جنابعالی و طلاب و فضلای حوزه علمیه اباصالح شیراز بود.
خطّه فارس بلکه ایران به دفاع جوانمردانه جنابعالی در مجلس خبرگان رهبری از اجرای قانون اساسی، حق نظارت بر عملکرد رهبری، حقوق مشروع ملت ایران و امر بمعروف و نهی از منکر مفتخر است. نامه های تاریخی شما در اعتراض به حبس و حصر غیرقانونی مهندس میرحسین موسوی و حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی و تقاضای آزادی چند صد زندانی بیگناه سیاسی که جرمی جز انتقاد مسالمت آمیز به ارباب قدرت ندارند عمل به بخشی از عهدی است که خداوند از عالمان ربانی گرفته است و جنابعالی بحمدالله امروز در صف نخستین ایشان قرار دارید.

کشور مصیبت زده ما به دلیل سوء تدبیر و ماجراجوئی اولیاء امور و زیاده خواهی قدرتهای خارجی اینک در شرائط دشوار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی قرار گرفته است. فشار کمرشکن اقتصادی بر دوش اقشار کم درآمد و طبقات میانی بشدت سنگینی می کند. تکیه حضرتعالی بر عدم شرکت در انتخابات غیرآزاد و فرمایشی اسفند ۹۰ مبارزه ملی با استبداد دینی را تداوم می بخشد.

اخیرا ۳۹ زندانی سیاسی در سالگرد حصر رهبران جنبش سبز در ۲۵ بهمن فراخوانی اعتراضی داده اند. حمایت آن مرجع مردمی از مطالبات حق طلبانه ملت همانند گذشته رونق افزای عدالت گستری و آزادی خواهی این ملت مظلوم است.

رجاء واثق دارم که مبارزات مسالمت آمیز و حق طلبانه ملت صبور ایران با همراهی مراجع مبارزی همچون حضرتعالی بیاری خداوند به حاکمیت ملّی، استقرار قانون و تحقق عدالت و آزادی منجر خواهد شد.

عزت عالی مستدام باد
محسن کدیور
یکشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۰، ۵ ربیع الثانی ۱۴۳۳

***

پاسخ آیت الله دستغیب شیرازی

 

بسمه تعالی
حضور محترم برادر محقق و دانشمند حضرت حجة الاسلام و المسلمین جناب دکتر محسن کدیور
پیام تسلیت جنابعالی بمناسبت درگذشت فقیه مجاهد مرحوم آیة الله سید محمد هاشم دستغیب واصل شد. از اظهار لطف و محبت شما تشکر می کنم، و نیز از اظهارهمدردی بمناسبت تضییقات علیه طلاب حوزه علمیه اینجانب و هجوم و تخریب مسجد قبا در سال گذشته تشکر می کنم.
آنچه از نامه ها و انتقادات اینجانب که حضرتعالی یادآوری کرده و ستوده اید، بر حسب تکلیف شرعی و عقلی بوده و خود را سزاوار مدح نمی دانم؛ اما در هر زمان نامه ای می نویسم و یا انتقادی می کنم که امید است موثر واقع شود. و در همین نامه نیز از هیئت حاکمه می خواهم به حصر خانگی مومن متقی جناب آقای مهندس میر حسین موسوی و حجة الاسلام و المسلمین کروبی، پایان دهند و زندانیان سیاسی را که با دشواریهای طاقت فرسا مواجه هستند و غالبا از دوستان اهل بیت عصمت و طهارت بوده یا اهل همین سرزمین می باشند آزاد نمایند. و از مجلس شورای اسلامی می خواهم در این مدت قلیلی که از عمر این مجلس مانده قدمهای موثری در رفع این همه گرفتاری که دامنگیر مردم شده است بردارند و دین خود را ادا کنند تا مردم هم متقابلا به حسن نیت و وفای آنان امیدوار شوند.

سید علی محمد دستغیب
۱۰/۱۱/۹۰